Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skræmt underhøne gemmer sig, slutning  (Læst 4334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

• Passiv bruger
Skræmt underhøne gemmer sig, slutning
« Dato: 29 Juli , 2009, 20:54 »
Min Silkehøne, der hele tiden har været en lidt skræmt underhøne, har haft et kuld kyllinger som jeg solgte for 1 uge siden. Hun har stortrives med kyllingerne og gået for sig selv med dem i 1,5 md.
Hun har da før fungeret i flokken, men nu er den da helt gal.
Da hun kom tilbage i hønsegården, styrtede hun ind i redekassen. Når alle de andre er ude går hun inde i huset hele dagen og jeg kan ikke drive hende ud. Når de andre kommer ind i huset gemmer hun sig i redekassen. Jeg tænkte at det ville gå over af sig selv, men nu er der gået over en uge og der er ingen fremskridt.
Jeg har jo ondt af hende og ærgre mig over at jeg ikke solgte hende fra sammen med nogle kyllinger til en tom hønsegård, hvor hun så kunne få lov til at styre.
Er der noget jeg kan gøre, eller skal jeg bare håbe hun går skruk igen og så sælge hende fra sammen med kyllingerne.
Jeg har ikke oplevet en så kuet og angst høne før. Overvejer også om det ville være mere humant at aflive hende.
Er der nogen der har oplevet dette.
« Senest Redigeret: 24 August , 2009, 17:33 Fra Maja »

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2009, 21:17 »
Jeg synes tit det kan være galt når skrukken skal tilbage i flokken, men ikke så voldsomt som du beskriver det.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2009, 21:32 »
Det er da ærgeligt  :-\

Jeg ville finde et nyt sted til hende at bo.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2009, 21:47 »
Er der ikkebare altid én høne, der er absolut underhøne? Vi slagtede engang en høne af medlidenhed - men så var det bare en anden, det gik ud over. Nu lader vi dén leve, for ellers er der vel bare en ny, der kommer i hendes sted?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2009, 22:20 »
Spørgsmålet er jo bare om hun ikke vil være skræmt lige meget hvor hun er. Hun er ellers en flot stor hvid Silke. Kun 1 år gammel. Hun kunne ellers godt hakke lidt efter de kyllinger hun gik sammen med der var 3 uger ældre end hendes egne. Så hun skulle jo ha været solgt sammen med dem. Men det er jo bagklogskabens lys.
Men det bekymre mig hun vælger at være helt alene og slet ikke får dagslys <A

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2009, 22:26 »
Er der steder i gården hun kan gemme sig ? Har ofte indlemmet nye høns..... har de steder hvor der ikke konstant er fokus på dem er det nemmere lige at smutte rundt i gården og så kunne søge ly hist og her. Så vænner flokken sig også bedre til den nyankomne og mister efterhånden interessen for  at være på nakken af den hele tiden.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2009, 22:26 »
Havde hun forladt kyllingerne da du solgte dem fra eller omvendt? Jeg tænker om det er det den kan være blevet lidt bims over, hvis den nu leder efter dem...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2009, 22:35 »
Der er masser af steder i hønsegården hun kan gemme sig. I dag har jeg lavet en udvidelse af hønsegården som alle de andre gik ud i , så selv om hønsegården var tom da jeg forsøgsvis satte hende ud. Styrtede hun hovedkuls ind igen.
Ja de kunne virke som om hun er en smule rundt på gulvet. Men kyllingerne var 7 uger gamle og den anden silke jeg har forlader selv kyllingerne omkring den tid.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2009, 22:37 »
Tjah høner er jo ikk ens ...ikk sikkert at hun var klar til at give slip ....
Hun lyder altså lidt bims.
Med venlig hilsen Søs

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2009, 22:41 »
Jeg tænker på om jeg skulle placere hende i et lille kyllingebur med hus i selve hønsegårde, så hun er ude og kan se de andre men ikke kan komme til hende. Det ville da være sundere end som det er nu.
Jeg har bare på fornemmelsen at der ikke er noget at gøre. Men det kunne da være et forsøg.

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2009, 22:43 »
Ja jeg har det rigtigt dårligt over at jeg har taget hendes kyllinger <W

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2009, 07:00 »
Er de andre høns efter hende? For så ville jeg sælge hende fra.

Hvis hun bimser af kyllingelængsel, så er det jo lidt svært at rette op på. Jeg ville nok give hende et par dage til at komme sig over sorgen, og ellers... Altså, man giver jo ikke pysisk syge høns piller...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2009, 07:08 »
Hmmmm ..gad vide om sort spand metoden virker ??? Bare for at viske tavlen ren ? Ligesom en reset knap ?
Hvad med at gå løs i haven ?..... masser af plads til privathed og frihed til at vælge hvor man vil være er godt mod stress.
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2009, 08:00 »
Jeg tror jeg ville prøve at sætte hende ud i gården igen, først alene, med lemmen til huset LUKKET, så hun ikke kan spurte ind igen og når hun så har gået lidt rundt og set at der er gemmesteder og lign. ville jeg prøve at lukke de andre ud og stadig have lemmen lukket. Smid evt. noget korn eller lign. i gården. Det kan måske aflede de andre høns så hun finder ud af at det ikke er så farligt derude.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2009, 12:53 »
Jeg tror jeg ville gøre det samme med som LisbethPilkjær. Jeg har lige fået en ny hanekylling og den var også skræmt - den blev overfaldet af alle de voksne høns og hane.. Hanekyllingen fandt hurtig gemmesteder, når nu han ikke kunne komme ind i huset.  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling