Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger?  (Læst 9769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte B.

• Bruger
Kyllinger?
« Dato: 28 Juli , 2009, 12:11 »
Jeg vil gerne have høns/kyllinger og skal igang med at bygge hus. Jeg vil gerne have daggamle kyllinger så de kan blive tamme. Der er noget med at kyllingerne skal være i en lille kasse den første tid, hvor længe er det? Hvor sent kan vi starte op med kyllinger? Og hvor gamle er kyllingerne når de starter med at ligge æg?
Mht. til hus er jeg lidt i tvivl om sikring mod ræve. Lige i øjeblikket er der ingen ræve her i omegnen, de er døde alle sammen, skal huset alligevel sikres mod ræve? Og er det ved at sætte hegnet dybt i jorden?
Mvh. Dorte B

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kyllinger?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2009, 13:16 »
Hej Dorte
velkommen i hønsenes verden.
jeg vil starte med at give dig nogle henvisninger til hønsehuse
dag gamle kyllinger behøver ikke en papkasse, men gerne et kaninbur hvor der kan hænge en varmelampe ovenover, så er det godt at have startfoder (fjerkræstart) og lidt hirsefrø, og gerne nogle fine skalder.
underlaget kan være spåner eller sand, men pas på med sand, det kan blive meget varmt.
De skal naturligvis have vand, gerne i en underskål eller askebæger så de ikke kan drukne.
Det er godt hvis de kan komme både ud og ind, men det er ikke et must den første tid.
Mine kyllinger plejer at gå i en kyllingeafdeling, hvor området er begrænset, så de ikke fare vild i et hjørne uden varme, de er kun to tre dage i buret.

Hønsehus er en meget individuel sag, så prøv at se dig omkring.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,49.30.html

nederst i spalten til venstre kan man hente filer der omhandler hønsehuse.
God fornøjelse

Når du har scannet lidt rundt i de tråde der er om emnerne, ja så har du meget mere at spørge om, er jeg sikker på, og så skal vi gerne hjælpe til med erfaring og gode råd.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2009, 13:38 »
Velkommen...
Ja, jeg ville starte med at gå på biblioteket eller i en boghandel og få fat i Jørgen Liljesøe's "Den Store Hønsebog", for ja der er rigtig mange spørgsmål og praktiske ting at tage hensyn til.
Eller anden bog for den sags skyld, det er rart at have en at slå op i når man er igang.

Er selv nystartet i hønseriet, så den kan jeg kun varmt anbefale, den gi'r een et lille overblik over hvad man skal igang med. Når den så hurtigt er bladret igennem, så sidder der nogle fantastiske folk bag pc skærmene her i forummet (som nærmest ved ALT) der kan svare på de mere specifike spørgsmål.

Rigtig god fornøjelese

Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2009, 13:45 »
lige en bemærkning...

Det er ikke nødvendigvis kun kyllinger der kan blive tamme, har haft mine høns i 2 mdr og de har i længe været lige til at gå hen og tage op, og spiste gladeligt af hånden efter 1 mdr.

Det kommer selvfølgelig også an på racen. De tunge er roligere end de lette racer...

<K
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2009, 13:46 »
I forhold til at rævesikre, har jeg valgt kun at have et rævesikkert hus, da mine høns tit er fritgående i hele haven. Dog er det smart at have en rævesikker gård også, da du så ved de er i sikkerhed, hvis du nu skal være væk et døgns tid eller sådan noget. Og så slipper du for at skulle lukke op og i hver dag, hvis den altså sidder på en måde så de ikke får træk :)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2009, 19:56 »
Jeg har lige rykket mine to små hold kyllinger fra papkasse til kaninbur. Da de stadig skal have varme (og det ikke er en mulighed at have varmelampe i min hønsegård) har jeg stillet kaninburet i vores vaskeskur i en af længerne og gravet græstotter op så halvdelen af buret er græs og den anden halvdel er sand.
Græstotterne lægger jeg tilbage i græsplænen når de er for tørre og så får kyllingerne nogle friske totter igen  ;D

Jeg har rævesikret min skruk indhegning og indgangen til hønsehuset, så jeg ved ræven ikke kan tage dem om natten  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

SilleSille

• Gæst
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2009, 22:45 »
Hejsa

Jeg har netop købt min første hønseflok (1 hane, 3 høns plus 5 kyllinger) jeg er rigtig glad for at have fået voksne høns med de samme, hvilket egentlig ikke var planen. Det er skønt at få æg fra første dag, og de har også spist af hånden fra dag et.

Hvis jeg sidder i hønsehuset, så kræser de for fødderne af mig, i håbet om, at jeg har godbidder med.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2009, 23:48 »
Velkommen på forum, Dorte  :D jeg kan se du allerede har fået en masse gode idéer fra mange af medlemmerne.
Du skal endelig spørge løs, hvis flere spørgsmål dukker op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2009, 09:54 »
Hej Hønsevenner
Hvor er det dejligt med alle de svar. Jeg har haft glæde af, at låne forskellige bøger om høns, men der er alligevel spørgsmål der dukker op. Skønt at vide jeg godt kan starte med nogle lidt ældre dyr og så få æg og stadig tamme dyr.
Jeg er stadig lidt i tvivl om hvor sent på året jeg kan få kyllinger. Mit dilemma er, at jeg skal på 9 dages ferie fra uge 34 og ville helst vente til jeg kom hjem med at anskaffe kyllingerne, men hos Maxsø i Rødovre sagde de, at de ville slutte i beg, af aug. med at have kyllinger og jeg har ikke lyst til at vente til foråret med at få mine kyllinger/høns.
Tak for indput. Dorte

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2009, 12:40 »
Hvorfor så købe kyllinger i Maxsø  ???
Jeg synes da bare, du skal købe hos de forskellige, som sælger kyllinger - enten her igennem eller på dba/guloggratis istedet for gennem Maxsø.  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2009, 12:46 »
Eller køb en skrukhøne med kyller ...så klarer hun al omsorg for kyllerne fra dag et .
kan  nok være hun holder dig fra kyllerne i den første tid ..... men mine kyller er da ganske opsøgende så snart hun lader dem. Så det jo blot op til en selv at gøre dem endnu mere tamme ved at forkæle dem.
Så er det bare at flytte familien ind i huset med det samme og du slipper for at bekymre dig om de små.
Med venlig hilsen Søs

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2009, 12:55 »
God idé med en skrukhøne og kyllinger - det er også noget nemmere hvis mutter skruk følger med kyllingerne  ;D

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2009, 17:31 »
Så er det bare at flytte familien ind i huset med det samme og du slipper for at bekymre dig om de små.
Ha ha, ja den er god med dig Søs  ;D
Man behøver ikke bekymre sig om dem, - men derfra og så til at lade være...   *f

Nej, spøg tilside Dorte. Jeg synes også det vil være bedst at få enten voksne høns og/eller en skruk med kyllinger.
Alternativt nogle halvvoksne kyllinger. Jeg har kun haft høns i godt et år, og jeg ville stadig ikke turde binde an med helt små kyller og varmelamper og jeg skal komme efter dig...
Næh, - lad mutter-skruk klare den side af sagen  <D
 <P <L <L
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 31 Juli , 2009, 10:56 »
Det er så dejligt med de svar der kommer.
Det lyder fint og sjovt med en skrukhøne og kyllinger, det må jeg så lige læse lidt om hvad kræver...
Og jeg kan bare købe en høne med kyllinger her på siden?
Glæder mig til at få gang i det.
Dorte

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 31 Juli , 2009, 11:32 »

Man behøver ikke bekymre sig om dem, - men derfra og så til at lade være...   *f

Vise ord, Susanne! Hehe!