Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min tur til at bede om hjælp til kønsbestemmelse - afgørelsen! 25 uger efter!  (Læst 9644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Ja - som overskriften siger vil jeg meget gerne have nogle kvalificerede bud på kønnet af mine 7 9 ugers Ploumth Rocker i blandede farver...

Jeg har en ide om at den lyse med meget tydelig kam er en hane, ingen andre har så tydelig kam, men to af de brune ser ud til også at udvikle meget kam, men der er jeg i tvivl - nogen bud?

« Senest Redigeret: 09 November , 2009, 16:31 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

• Passiv bruger
Lidt flere billeder...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
og flere billeder...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
og de sidste to billeder...   ;)
Mvh. Morten

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Hej Morten.

Uden at have sindsygt meget forstand på racen vil jeg skyde på, at det kun er den hvide med sort aftegning der er en kok. Resten er høner  :D, men lad os høre nogle af de andre herinde

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Jeg er temmelig sikker på at Lisbeth har ret. Der har du været heldig. Hvis altså du ikke ligefrem regnede med at skulle bruge en hane i en af de andre farver...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline mortends

• Passiv bruger
Jeg er temmelig sikker på at Lisbeth har ret. Der har du været heldig. Hvis altså du ikke ligefrem regnede med at skulle bruge en hane i en af de andre farver...

Danny

Ja - jeg regner ikke med at skulle bruge haner til andet end weberen i år - så ja - jeg er vist heldig. Næsten så heldig at jeg ikke tør tro det...

Men bare kom med bud alle i kloge hønsefolk - det er mine første kyllinger, så jeg har SLET IKKE forstand på det...
Mvh. Morten

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Jeg synes også kun at spotte en hane!
Hilsen Susanne

Offline leneelle

• Passiv bruger
Den brune yderst th sidste billede er måske en hane også.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Den brune yderst th sidste billede er måske en hane også.

Det er bare ikke til at spore nogen hagelapper på den brune

Offline mortends

• Passiv bruger
Tak for hjælpen alle sammen! Jeg håber da at flere gider kigge billederne igennem og give et bud!

Det er bare ikke til at spore nogen hagelapper på den brune

Det er også den yderste brune jeg lurer på måske kunne være en hane - og på det tredie billede i øverste post (det hvor filnavnet slutter med "003.jpg") synes jeg at kunne se forskel på de to brune, der fint viser hoveder i profil. Men ja - hagelapper er der ikke meget af - skulle de være et klart tegn på haner? (jeg ER ny...) Måske kan jeg på det billede se en anelse af en antydning af hagelapper på den...  :-\

Mvh. Morten

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg vedlægger lige et par billeder af min smukke røde wyandoth*ne fra sidste år. Jeg var helt sikker på at det var en høne, men så begyndte den at gale, og den "rigtige" hane, som man tydeligt kunne se var en hane, for den var mere "kantet" og opret i faconen, jagtede den som en gal.  Det var først da den var omkring fem måneder at den viste sig at være en hane.
Så det kan somme tider være meget svært.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Tak for hjælpen alle sammen! Jeg håber da at flere gider kigge billederne igennem og give et bud!

Det er også den yderste brune jeg lurer på måske kunne være en hane - og på det tredie billede i øverste post (det hvor filnavnet slutter med "003.jpg") synes jeg at kunne se forskel på de to brune, der fint viser hoveder i profil. Men ja - hagelapper er der ikke meget af - skulle de være et klart tegn på haner? (jeg ER ny...) Måske kan jeg på det billede se en anelse af en antydning af hagelapper på den...  :-\

Hanens hagelapper bliver hurtigere tydeligere og større end på hønsene. Hvis du selv prøver at kigge på den hvide som vi er flest der spår til at være en hane, så kan du meget tydeligt se forskel på den og den brune du selv nævner, hvis du kigger på kam og hagelapper.
Prøv evt. også at kigge i punktet ude til venstre om kønsbestemmelse der står beskrevet hvad forskellen er på de to køn  ;)

Offline viktor

• Passiv bruger
hej...

citerer lige Liljensøe: "Hanekyllingerne har gule løb, skifergrå dun samt en bred asymmetrisk, hvid plet i nakken. Hønekyllingerne har næsten sorte dun og forsiden af deres løb er ret mørk. Desuden har deres nakkeplet som regel form af en symmetrisk hvid længdestribe."
Ovenstående gælder daggamle kyllinger, men måske er der karakteristika der går igen?

jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
hej...

citerer lige Liljensøe: "Hanekyllingerne har gule løb, skifergrå dun samt en bred asymmetrisk, hvid plet i nakken. Hønekyllingerne har næsten sorte dun og forsiden af deres løb er ret mørk. Desuden har deres nakkeplet som regel form af en symmetrisk hvid længdestribe."
Ovenstående gælder daggamle kyllinger, men måske er der karakteristika der går igen?

jesper

Synes ikke helt man kan bruge det Liljensøe skriver som en garanti. Det kommer vel også lidt an på hvad race man taler om.