Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! min skruk får ikke lov at være i fred  (Læst 7695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Hjælp! min skruk får ikke lov at være i fred
« Dato: 25 Juli , 2009, 12:13 »
Min skruk, der har ligget på æg siden 14. juli, får ikke lov at ligge i fred for de andre høns. De hopper ind ovenpå hende og lægger æg. Idag opdagede jeg at et af rugeægene var trampet i stykker  >:(
Hun ligger i en udstoppet forsvindingsrede. Dem er der to af. I den anden ligger en sympati-skruk uden æg. Jeg har forgæves forsøgt at flytte denne til en anden rede på gulvet i en vaskebalje, men nej det er ikke godt nok. Så snart jeg har vendt ryggen til hønsehuset er hun hoppet op igen. De andre kan ikke finde ud af at lægge æg i vaskebaljen selvom jeg har lagt et par golfbolde ned i den.  <A
Hvad gør jeg? Skal jeg flytte skruk med æg til et helt andet sted. Jeg har et kyllingehus (kaninbur) som jeg kan flytte hende over i og lave en indhegning til i hønsegården.
Jeg ville helst undgå at flytte på skrukken, men de andre fatter bare ikke budskabet.
Gode råd modtages med tak.
 !a  <+
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp! min skruk får ikke lov at være i fred
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2009, 12:36 »
Det er vist nemmere at flytte skrukken til et mere fredeligt sted.
Jeg plejer at flytte min skruk til et bur/område for sig selv med en hyggelig rede hvor jeg lægger hendes æg, som reglen kan det lade sig gøre at flytte hende sidst på dagen når alle er ved at gå til ro, og næste dag har hun fundet sig til rette, jeg sætter mad og vand og kommer hver dag med lidt guf, så bliver hun gerne der til hendes børn er kommet til verden, og efter et par dage går hun ud i livet med dem, og introducerer dem for resten af flokken, altså når jeg lukker hende ud.
Hvis ikke den mulighed er der, så kan du lave hegn med låg på inde i hønsegården, hvor de andre så ikke kan komme
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2009, 15:33 »
Vi har haft det samme problem. Skrukken blev jævnlig forstyrret af de andre, der absolut skulle ligge æg lige der hvor hun lå. Og det til trods for at hun fik sin helt egen enkeltkasse. Resultatet blev 3 smadret æg og en frygtelig masse klatter da hun nok ikke turde forlade kassen. Løsningen blev hegn omkring, og en gang daglig blev hun løftet af for at drikke, spise og s….. Det skulle vi ha gjort fra starten, for alle æggende var ødelagt. Heldigvis havde Finn 4 dejlige kyllinger som hun har taget til sig. Det endte jo lykkeligt til sidst, og nu ved vi til næste gang at skrukken skal have sin helt egen bolig.
Hilsen Vinni

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2009, 20:46 »
Jeg ville også flytte hende til et skruk-hus af en eller anden slags. Hvis du gør det om aftenen og evt. lægger en klud over hovedet på hende under flytningen, så er der gode chancer for, at det går uden problemer.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2009, 20:56 »
Kan kun være enig med de andre. Flyt skrukken. ;)
Jeg har kattetoiletter som redekasser, hvilket gør det nemt at flytte både høne og æg på en gang. De kan tit købes på tilbud, har håndtag i toppen og en passende størrelse. Vi har puttet gaffatape på udluftningshullerne i toppen, efter en uheldig episode med regn :'( Jeg har haft min skruk liggende i et hjørne af hønsegården som jeg hegnede af til hende. I dag da kyllingerne var 12-13 dage gamle fjernede jeg hegnet. Sammenføringen med de andre er foreløbigt gået fint. Hun forsvarer de små, og jager faktisk de andre væk fra maden, selv om de er meget større end hende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2009, 14:21 »
Vi har gjort klar til flytning i aften. Har lige fundet endnu et smadret æg, så nu håber vi at bare nogen af de tilbageværende 7 blir til noget.
Jeg synes det er utroligt at hun ikke jager de andre ud af reden når hun ruger, men i stedet finder sig i at den anden skruk lægger sig i samme rede og en af de andre forsøger at lægge æg oven på dem  ??? ???
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2009, 16:13 »
Flyttede skruk og æg til et lille hus i egen indhegning i hønsegården i går aftes. Det så ellers ud til at skrukken var tilfreds med de nye forhold, men i formiddags gik hun fra reden, fløj over hegnet som er 120, hvem sagde at store WYANDOTTER IKKE KUNNE FLYVE, og gik ind i hønsehuset igen.
Efter et par forgæves forsøg på at flytte hende tilbage på æggene, snuppede vi den anden skruk med. Hun lagde sig ind på æggene med det samme.
Så nu håber jeg at hverken æg eller skrukker har lidt overlast og krydser fingre for kyllinger den 4. august <L
 *k *k *k *k *k *k *k *k !a
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 16:26 Fra Helle Ludvigsen »
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2009, 17:14 »
ja så må vi håbe at der nu er ro i rugeriet, så skal det nok komme til at gå.
pøj pøj med det   <L
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2009, 17:26 »
også pøj pøj herfra!
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2009, 17:31 »
Held og lykke med skrukkeriet  <L
Trode ikke at store wyandotter kunne flyve, og mine skal heller ikke vide det  ;D
Hilsen Vinni

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2009, 23:40 »
Hos mig er der altid en rede, der er den foretrukne rede at lægge æg i.
Hvis jeg har en skruk sørger jeg for at hun kommer på en af de andre reder fra start af, og det har efterfølgende ikke givet problemer. De øvrige høns benyttede deres favoritplads/rede, og skrukken havde fuldstændig ro.
Jeg har lavet et par mobile kasser til samme formål, og hun plejer at få pladsen inde under bæbrædtet, så de andre høns ikke skider ned i hovedet på hende, og at der er lidt halvmørkt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2009, 10:20 »
Jeg bruger kaninbure til skrukker...... ingen gård eller nowet ....maden bliver serveret derinde og der er lige pads nok til hun kan gå hen i den anden ende og lægge sin skrukklat. Egen indhegning kommer først når kyllerne klækker ...og den er overdækket.
Med venlig hilsen Søs

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2009, 16:08 »
Nemli. Jeg har også lært til næste gang at skrukken skal flyttes til en egnet og rolig plads inden der lægges æg under hende.
Iøvrigt kan jeg tilføje til historien at den skruk der først lå på æggene, nu fuldstændig har glemt at hun har været skruk. Hun går rundt sammen med de andre og har bestemt ikke behov for at ligge i rede mere. Så det var godt at jeg havde en reserve  ;D ;D ;D
Hun ligger pligtopfyldende på de resterende 7 æg. Da jeg lyste dem for nogle dage siden, så de 4-5 af dem fornuftige ud, så jeg håber stadig at de har kunnet klare flytningen. Hvis jeg ser skrukken er gået af dem for at spise, prøver jeg at lyse igen
*q
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2009, 17:46 »
 :'( :'( :'( ØV idag da jeg kom hjem var den anden skruk gået fra æggene. Jeg gav hende lidt tid, ca. en time til at gå tilbage til dem igen inden jeg snuppede hende og lagde hernde tilbage i skrukhuset og lukkede. Men jeg ved ikke hvor længe hun har været væk fra æggene. Jeg var væk i nogle timer, så nu er håbet om kyllinger svundet noget ind. <W
Med mindre hun protesterer voldsomt på at være i det lukkede skrukhus, hvor der er plads til både mad, vand og til at klatte, så er det der hun bliver til vi har passeret dato for forventet klækning....eller hvad  ??? ??? ???

Tror I der stadig er håb?
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2009, 17:53 »
Sådan nogle små æg er sejere end vi tror ..i hvert fald efter hvad jeg har læst flere skrive herinde. Op til et døgn uden høne osv. Hvis hun er skruk brokker hun sig ikke over at blive lukket inde ...hvis hun ikk er skruk mere ...ja så kan du nok høre det på hende næste gang du ser til hende *gg*
Med venlig hilsen Søs