Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sesamfrø til kyllinger?  (Læst 3797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MiBri

• Gæst
Sesamfrø til kyllinger?
« Dato: 25 Juli , 2009, 01:11 »
Kan man fodre daggamle kyllinger med sesamfrø. Jeg har læst at man kan bruge hirse, men har en masse sesam liggende, så tænkte at de måske kunne bruges.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sesamfrø til kyllinger?
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2009, 09:58 »
Grunden til at man giver kyllinger hirse sammen med startfoderet, er at, hirsen har det "rigtige" udseende: rundt, blankt og skinnende; det stimulerer kyllingerne til at spise. Jeg vil da tro, at sesam gør det samme, men hverken hirse eller sesam er fuldfoder til kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2009, 10:30 »
Her lige lidt om Hirse:

Hirse opfatter de fleste som en lidt eksotisk afgrøde, som kun kan bruges til fugle-frø, men faktisk er hirse en kornart, der har været dyrket i Danmark i flere tusinde år gennem bronzealderen og frem til jern-alderen.
Hirse har et lavt proteinindhold, og højt og let nedbrydeligt stivelsesindhold.

Og lidt om Sesam:
Sesamolie- Udvindes af sesamfrø. Olien er flydende, gullig og uden særlig smag eller duft. Indeholder stearin-palmin, linolsyre. Sesamolie har en god holdbarhed. Indeholder større mængde B-vitamin end de fleste andre olier og bør derfor især indgå I solbeskyttelses produkter.
Sesam og quinoa er godt til høns, skriver Karen Munk Nielsen, i en undersøgelse omkring økologisk foder til høns. Her omtales mest Sesamkage, som er et restprodukt, efter at det er blevet presset for olie.
Sesam har et relativt højt indhold af olie.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2009, 12:42 »
Der skal gerne startfoder til kyllinger/ fjerkræstart, fås i foderstoffen.
Derudover er det godt at bruge hirse, da det er olieholdigt,og modvirker forstoppelse, det er  meget blankt, der som Marianne siger fanger kyllingernes øje.
Sesam frø er sikkert glimrende, bare frøene er små, for det er meget små munde det skal mætte, så det kan du sagtens bruge, men der skal stadig efter en dags tid, blandes noget startforder i, det er netop små enheder
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MiBri

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2009, 12:46 »
Tak for jeres svar.
Kyllingerne guffer allerede sesamkerner i sig, og appetitten fejler bestemt ikke noget.
Jeg må have fat i noget startfoder også, men først skal jeg lige ud at køre efter mine nye Wyandotter - stor race ;O))

Tak for hjælpen!