Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så skete det igen! Ræven... :(  (Læst 8081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Så skete det igen! Ræven... :(
« Dato: 26 Februar , 2008, 13:03 »
 I morges på vej ud med hundene mødte jeg en gul silke ved hushjørnet.. Pokkers, så er helvede løs, eller i det mindste noget galt! Og ganske rigtigt: Enten har ræven været meget sulten og trodset elhegnet, eller meget lille og smidig, så den havde kunne mave sig under. Der lå 8 døde silkehøns/haner, 1 var så medtaget, at den måtte aflives, og 3 var uskadte, ud over den, jeg først mødte. Og selvfølgelig fjer overalt.. De arme dyr har kæmpet vildt for livet, og jeg er forfærdelig ked af, at det skulle koste dem livet, at jeg havde undervurderet rovdyret. Nu er græsset klippet væk under hegnet, og den nederste tråd igen på plads 5 cm over jorden, den var ellers rykket et hak op for ikke at røre græs og evt. sne. Og de 4 survivers flyttet til en mere sikker gård.
Moralen er: ræven er altid et skridt foran dig, og mere durkdreven/fræk/ udspekuleret, end du forestiller dig!
Held i uheld var det 'bare' silkehøns denne gang, ikke araucanere som for ret nøjagtigt et år siden.
Og det må være Hanne's gummi-æg-ædende ræv, for der mangler et narreæg i huset  ??? Jeg håber inderligt, den får en gedigen gang forstoppelse..  >:(
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Sv: Så skete det igen! Ræven... :(
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2008, 15:53 »
Hvor trist Lone  >:( Den pokkers ræv. Men heldigt var det dog at det ikke var dine araucanere denne gang  :-*
Hilsen Susanne

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2008, 19:36 »
Øv da også!!!
Med sommerlige hilsner, Christian

cas

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2008, 20:29 »
hmmmm kan Mikkel ikke lige stå stille foran jagtgeværet en dag....

Offline Lone

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2008, 21:08 »
Desværre, jeg har ikke jagttegn, og det ville vel også være for uansvarligt at fyre kanonen af ned mod Ny Nibevej.. :o, her midt i et villakvarter!
Men jeg ville da give meget for at se det bæst kørt over en dag, men den har velsagtens en hel hale af efterkommere til at tage over. Og var jeg ferm til at bruge en slangebøsse eller andet, der ikke hører under våbenloven, ville jeg gøre det!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2008, 21:29 »
Puu haa det er bare så så trist en oplevelse <R <R <R
Føler med dig <B
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Hanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2008, 21:39 »
Sur dag Lone! Føj - kender det jo!

Skal du have fliser eller andet under tråden nu, tror du. Græsset kommer hurtigt 5 cm op.

Sig til hvis du skal have hjælp med noget i den retning :-*

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2008, 23:17 »
Og hvis du skal til det med fliser, så prøv at spørg på jeres genbrugsstation, det er ofte at de gemmer fliser, der er helt ok, og som man kan få af til sådan et formål, så kommer det jo ikke til at koste det store.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2008, 23:27 »
Og var jeg ferm til at bruge en slangebøsse eller andet, der ikke hører under våbenloven, ville jeg gøre det!

Desværre, slangebøsser er faktisk dækket af våbenloven, det kan vi takke de autonome for.

www.guloggratis.dk er der altid fliser, man må få for at hente dem, hvis nu ikke den lokale genbrugsstation lige er frisk på at dele ud af deres overflod...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2008, 09:49 »
Aj, hvor er det ærgerligt Lone  :( Det virker som om, de allerede er godt sultne de ræve - gruer for, hvad der sker, når de nu får unger  :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Hanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2008, 09:55 »
Lone vil du prøve at have rævefælden ud??

Offline Lone

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2008, 14:37 »
@Hanne, tak for tilbuddet, men jeg tror ikke på den, ræven er for snu.. Og problemet er ikke at holde græsset væk, det klarede jeg da hele sidste sommer, med håndskubber og græstrimmer. Fejlen var, at jeg i min letsindighed hævede den nederste tråd, idet jeg troede, dyret havde respekt for hegnet som helhed. Så blev jeg det klogere og en halv snes dyr fattigere..  :-\

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2008, 14:46 »
Fliser hele vejen rundt i ca. 80 cm bredde er løsningen og det virker! Ræven er tålmodig, men ikke stærk nok til at den kan rykke rundt på beton fliser bare for at grave sig under og ind til dyrene.

P.S. selvfølgelig kan det lade sig gøre men, så er du jo kommet hjem ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2008, 17:58 »
Fliser hele vejen rundt i ca. 80 cm bredde er løsningen og det virker! Ræven er tålmodig, men ikke stærk nok til at den kan rykke rundt på beton fliser bare for at grave sig under og ind til dyrene.

P.S. selvfølgelig kan det lade sig gøre men, så er du jo kommet hjem ;)

Hvis man bruger almindeligt "hønsenet" så er det ligemeget med fliser da ræven uden problemer kan grave, flå og bide sig igennem nettet. Voliere net og andre kraftige typer kan den ikke komme igennem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

cas

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2008, 09:57 »
hmmm vi holder ham ude og har aldrig haft ham inde, på trods af at han har en grav 100 meter væk, men han skal grave sig under vores tråd som indhegner vores folde.

Rævefælden er ikke smart nu, da jagttiden er overstået, så de skal have hvalpe nu her om en månedstid - så han er fredet til i efteråret.