Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskinekyllinger + Hønemor?  (Læst 3996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MiBri

• Gæst
Rugemaskinekyllinger + Hønemor?
« Dato: 24 Juli , 2009, 15:42 »
Hej
Så har jeg endelig fået fat i en flok flotte gule orpington  - stor gul race.
Jeg har desuden fået fat i rugeæg fra to forskellige stammer, som lige er klækkede og der er vel 12-15 små søde kyllinger.
Kan man få en rigtigt høne til at blive skruk-agtig og passe kyllingerne ved at f.eks. stille dem i en kasse ved hønsene og se, om der skulle være en interesseret moder?
Jeg synes bare det er verdens bedste syn med en stor flot orpingtonhøne med kyllinger på min gårdsplads. Jeg ved godt at det ikke er 100% det bedste tidspunkt at få kyllingerne, men jeg fik jo fat i rugeæg - og de kan jo ikke holde sig ;O))

Kan man forresten fodre kyllinger med sesamfrø?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugemaskinekyllinger + Hønemor?
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2009, 16:02 »
Hej du, tillykke med dem alle.
Du kan sikkert inspirerer en høne til at være interesseret i at ruge, men det er absolut langt fra en god ide at give hende kyllingerne sådan efter få dage, en høne er sådan programeret at man ligger et stykke tid på æg, før der kommer børn, og det tidligste jeg selv har givet mine høns kyllinger er efter 10 dage, og det var en høne der godt vidste hvad det gik ud på.
Kyllingerne skal også helst have en mor inden der er gået ret mange dage, da de ellers er for selvhjulpne til at ville krybe i læ under hende.
Du kan da gøre forsøget, men jeg tror chancerne er små.
Lad os endelig høre om hvordan det går. <S
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2009, 16:05 »
Jeg har haft succes med dette. Det var dog med silker.

Jeg havde ruget kyllinger ud i maskine og havde samtidig en høne der rigtig gerne ville stjæle en anden skruks kyllinger. Jeg lod et æg ligge i redekassen til hende uden kyllinger og dagen efter lå hun der. Der kom 2 kunstige æg under hende. Næste dag blev det ene kunstige æg skiftet ud med 2 kyllinger. Senere på dagen lidt flere kyllinger osv til hun lå på 8 kyllinger og ingen æg. Begge partner "hoppede" på den. Der var dog lige lidt sprogforvirring i starten når de var ude. Kyllingerne forstod ikke hvad mors "skruk knurr" lyde betød og mor kunne ikke forstå hvorfor hendes kylliner var så dumme. Jeg hjalp med at strø lidt foder til dem på strategiske tidspunkter og steder og meningen gik op for kyllinerne efter en times tid.

Jeg siger ikke at det kan lade sig gøre for alle, men det gik i dette tilfælde. Jeg havde et øje på familiesammenføringen næsten hele tiden og havde gode erfaringer med hønen som skruk. Hun er en super mor.

Held og lykke.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

MiBri

• Gæst
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2009, 01:10 »
Tak skal I have for jeres svar. Det lyder som om at jeg skal prøve det.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2009, 09:31 »
Det skal du ikke regne med, kan lykkes.
Det er vist kun silkehøns, der har dette enorme moderinstinkt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2009, 09:54 »
Stinnes silke var jo også skruk i forvejen, sådan som jeg læser din post, er ingen af dine orper skruk på nuværende tidspunkt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MiBri

• Gæst
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2009, 12:40 »
Hej - tak for jeres svar.
Jeg spekulerer bare på, om ikke man vil gøre meget for at finde en rigtig moder til kyllingerne, så de selv kan finde ud af at undervise sine egne kyllinger, når den tid engang kommer. Man skulle tro, at instinktet var hjulpet bedre på vej sådan?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2009, 12:55 »
Du kan have ret i at det nok er bedst for instinkterne at have en mor, men i disse moderne tider, bliver de skruk hvis de bliver skruk, ikke bare fordi det passer os, og der er da også racer der slet ikke ruger.

Jeg har haft en del maskinkyllinger der senere er blevt glimrende mødre, så det er ingen betingelse.

Hvis dine kyllinger bliver 4--6 dage gamle er løbet 99% sikkert kørt, og de vil være helt ligeglad med en skrukmutter, og da du ikke har en skruk i forvejen, ja så kan det jo ikke lade sig gøre.
Du må prøve en anden gang, at sammenføre skruk og kyllinger, for det kan sagtens lade sig gøre, hvis skrukken er skruk nok, og du lige står med en håndfuld nye kyller, så tager de som regel gerne imod.
Hvis du stikker kyllinger til en høne der ikke er skruk, ja så hakker hun dem, og det kan de ikke tåle.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn