Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Beplantning i hønsegård.  (Læst 13868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs Jørgensen

• Passiv bruger
Beplantning i hønsegård.
« Dato: 22 Juli , 2009, 22:21 »
Hej alle I glade hønseejere ;D

I dag har jeg besluttet mig for at min store hønsegård godt kunne være lidt mere spændene, og den lille osse, for den sags skyld, for mine voksne høns går og keder sig lidt.

Så jeg vil plante nogle buske de kan gemme sig lidt i, og måske nogle bærbuske eller noget, så kan de jo hygge sig lidt med det.

Er der nogle af jer der har erfaringer med robust beplantning? Det skal jo helst være nogle buske de ikke æder alle bladene på.

På forhånd tak.

Hilsen Søs
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Beplantning i hønsegård.
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2009, 22:36 »
Hos os går det fint med hassel og ribs. Ribsbusken er særligt 'hyggelig'; den er i hønsegården hos kyllinger m. kyllingefører, - og hun sørger for at plukke de modne bær til de små  :D

Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2009, 22:53 »
Hej Søs. Afhængig af hønsegårdens størrelse kunne du med fordel også plante lidt frugttræer. Jeg har to blommetræer og et kirsebærtræ i min hønsegård. Det giver dejlig skygge for hønsene når solen rigtigt bager, og tørvejr hvis det regner let. Og så giver disse velgødede træer dejlig megen frugt, hvoraf hønsene får sin del når der høstes, som tak for deres indsats. Desuden er der 3 store løvstikke planter (krydderurt) som hønsene ikke rører da de tilsyneladende ikke kan lide dem. Men disse er hjem for en del insekter som hønsene gerne tager.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2009, 00:07 »
Jeg har gået og tænkt på, om ikke et grantræ, hvor de nederste grene er fjernet, vil være godt.
Her kan de gemme sig ind under, og vil sikkert også sandbade der.
Hvis du prøver det, så husk lige noget net, så de ikke graver for tæt på.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2009, 09:20 »
Hvis du sætter ribs el. solbærbuske som er små planter, tror jeg du skal beskytte dem i starten med lidt tråd omkring..nogle høns barberer alt hvad der er grønt af planten, det ser ikke så godt ud..er det derimod større planter..kan du i det mindste se lidt grønt i toppen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2009, 11:19 »
Hej,

Vi har ribs, hyld, bøg, elmeskud fra stub og kaprifolie plantet i hønsegården.
Kan især anbefale ribs og hyld. Når først planterne er kommet godt igang, kan du bare lade hønsene spise bladene forneden - planten skal nok overleve.
De eneste grønt de ikke æder, er kaprifolien...!

Vi bruger ikke net til at beskytte planterne, men vi lægger en ring af håndbold-store marksten omkring busken/træet, da de ellers kan skabe rødderne helt frem.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2009, 08:52 »
Da vi byggede vores hønsegård lod vi hegnet gå uden om snebærbuskene som stod som hæk. Nu står de i hønsegården. Det giver dejlig skygge og de har ikke spist af bladene. Til gengæld har vi stor morskab af at de hvor højt en høne kan hoppe for at få selve bærrene.  ;D

Jeg har også plantet en brombærplante ud fra en tanke om at dele. Hønsene måtte tage det de kan nå, og jeg kunne tage bærne fra toppen. Den har jeg til gengæld været nødt til at hegne ind da jeg fik silkehøns, for planten blev totalt rippet for alt grønt.

I hønsegården har jeg også lavet forskellige former for siddepindsområder. En gammel stub blev stående og fik med skruer sat tværgrene på i rette højde. Jeg har tidligere haft en dværgfyr i min gamle hønsegård, men den blev aldrig rigtig større eller viste tegn på trivsel. Frugttræer m.v.. vil jeg anbefale eller som Børge et gammelt juletræ, men jeg ville lade de nederest grene sidde som siddepinde.
God fornøjelse med beplantningen. Kan iøvrig anbefale et "hønsehøjbed", så der altid er noget grønt for hønsene af finde.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2009, 12:25 »
Her æder de alt, selv fyr, gran og gyvel, men så bliver træerne jo bare opstammet i stedet for :D Desuden lader jeg hvert år et stykke komme med brændneller, for så er der jo trods alt lidt grønt i gården ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 25 Juli , 2009, 12:30 »
Jeg har et æbletræ, et pæretræ og en stor pærekvæde. I foråret var det en stor fornøjelse at se alle høns og kyllinger spæne rundt for at fange blomsterbladene når de faldt ned. De spiste et helt snevejr af blade. Der er også lidt brændenælder og tidsler, men dem går de for det meste udenom. De er også vilde med mælkebøttefrø. De gider ikke spise selve blomsterne, men når de bliver til dunfrø er de helt vilde med dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Søs Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2009, 20:09 »
Mange tusind tak for alle de gode svar ;D

Jeg har besluttet mig for at jeg skal ha plantet to pæretræer, ribs og solbær, og så vil jeg bruge stammerne fra de korkelm jeg fælder til at bygge nogle siddepinde.

Jeg vil forresten anbefale ikke at bruge korkelm i hønsegården, de spreder sig som tidsler i en øko-mark. ::)
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2009, 22:41 »
Nu er jeg jo ikke det store have menneske - hvad pokker er korkelm ???

Jeg har i foråret plantet et par ribs hos hønsene - desuden har de et valnøddetræ, en guldregn, og et par hyldetræer  :)
De er specielt glade for valnødden da den har grene helt nede ved jorden - det er et dejligt gemmested..
Men spise noget af alt det grønne inde i deres indhegning - det gider de ikke - heller ikke hvis det kommer fra køkkenet  >:(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline morildvej320

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2009, 22:45 »
vi har et hængepilstræ, den store slags man sommetider ser i parker.
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2009, 22:55 »
sådan en hængepil vil jeg gerne bytte med toppen af min 20 m birketræ  <H
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2009, 23:32 »
En korkelm (Ulmus minor var. suberosa) er et lille træ ofte med buskformet eller lavt forgrenet, åben og opret vækst. Grenene er over alt besat med en kraftig kork, der er meget dekorativ (ses naturligvis primært om vinteren). En hel del korkelm gik til i forbindelse med elmesygen for nogle år siden.

Vores hønsegård overdrysses hvert år med mirabeller - der er lige et par træer, der har grene ind over - og dem er hønsene også glade for  :)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #14 Dato: 26 Juli , 2009, 20:21 »
Vi har som så mange andre ribs og hyld i vores hønsegård, og det er et skønt syn at se hønsene hoppe som var de betalt for det for at nå de modne ribs, som ikke kan nås fra jorden! :)

Brændenælder og tidsler er tydeligvis ikke på menuen, så dem er vi nødt til at holde nede engang imellem for at ikke hele hønsegården bliver grøn af den slags menneskefjendske planter ::)
Med sommerlige hilsner, Christian