Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kan jeg ikke tie stille længere  (Læst 9537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Dato: 22 Juli , 2009, 09:19 »
I dag skal Viben hente mine engelske araucanerkyllinger, som ikke er "rigtige", men dem med hale. Der er lavender og sorte imellem hinanden.

Det er blevet til 13 kyllinger, 1 er lidt skvattet så den er ikke spor sikker, ud af 30 æg, men da dem fra Wales havde fået ødelagt luftlommen, ja så kom der blot 1 ud af seks, men til gengæld er det jo næsten en gave.

Så 6 lavender, måske 7, og 6 sorte blev resultatet.

Nu kommer næste etape, kan jeg holde liv i dem, hvor mange høner og haner er der o.s.v.?

De sorte var det slet ikke min mening, at jeg skulle have, men da det var ret knebent med lavenderæg, ja så valgte jeg at tage dem, så har jeg da tre stammer at arbejde lidt med, takket være den ene fra Wales.

Nu ønsker jeg blot, at der er en flok af dem til næste forår så jeg kan komme igang med at lege med lidt avl.

VH Gunni.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2009, 09:32 »
Hvor er de flotte. Jeg kan altså godt lide at de har hale. Dem uden synes jeg ser lidt mærkelige ud ::)
Jeg kan godt forstå du har hentet udenlandske æg. Hvor er de lavendelfarvede flotte. Ja,også de sorte, men de andre er så specielle at jeg bliver helt misundelig. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2009, 10:28 »
Hvor ER det spændende .....og ja ...i kan godt regne med jeg kommer og lurer dem *GH*
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2009, 10:46 »
Se de er da smukke :)
Jeg har det som dig... jeg elsker de blå/grønne æg, men syntes altså den haleløse ser kikset ud :) Og sikke en farve de har de lilla...waow :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2009, 10:54 »
Jeg synes jo også at de lavendelfarvede er så smukke og så kan jeg lide, at der ikke er så meget kam og flapper på hanerne.

De haleløse er jeg vild med, de er noget helt specielt og blot en vanesag at se på, de har bestemt personality.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2009, 11:12 »
Sikke smukke farver, Gunni, nu må vi så lige have Jørn ind over, så du kan få nogle tips til at få halen avlet væk  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2009, 11:19 »
Jeg tror at det er menningen at de skal avles med hale Marianne. Det kan godt være det er mig, men mener at der er nogle lande hvor der både findes araucana med og uden hale, hvor de samtiddig begge er godkendt til udstilling ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2009, 11:27 »
Jamen, det var slet ikke det der var i mine tanker, jeg vil faktisk ikke blande de to sammen. Jeg synes den engelske er smuk som den er og dens kardinalpunkter er anderledes end hos den "rigtige".

Søs Tisted som har været rugemor har sendt mig nogle billeder af børnene, og det lader til, at der er andet end sort og lavendel. Jeg havde sagt ja til andre farver i stedet for de lavendel ,der ikke var flere af og fik besked på, at der var gøgespættede samt røde, men æggene var skrevet til at skulle være sorte.

Er der nogen der kan give et bud på de "vildtfarvede" smårollinger?

Og Mikkel skrev lige netop det som også er min tanke med disse dyr.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2009, 11:33 »
De er rigtig flotte ;) De sorte med prikken på hovedet vil jeg mene bliver gøgefarvet eller tværstribet.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2009, 11:35 »
Tillykke med de små, og endnu et spændende projekt  ;D
De er ret flotte i lavendel. Kan godt forstå du gerne ville have dem.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2009, 11:44 »
Tillykke! ;D godt gjort Gunni!
Du er simpelthen for sej

Hmm det ku være man sku stille sig i kø til en lavendel hane hvis du får nogen i overskud.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2009, 11:57 »
Dem med hale, kaldes de ikke ameraucana?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2009, 12:05 »
Jeg tror også jeg ville foretrække dem med hale, om det så er en fejl eller ej, og lavendelfarven er fantastisk
Tillykke med dem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2009, 12:22 »
Om Ameraucanere er de samme? Jeg tror det ikke, de har ikke den ønskede top og jeg har set at man kalder de lavendelfarvede med top for English Araucanas. Højst sandsynligt er de frembragt på forskellig vis, men jeg ved det ikke.

http://www.triplespringacres.com/rareandfancychickens.htm

Det er helt sikkert den skønne lavendelfarvede der er det største aktiv indenfor racen og som sagt, var det da også den jeg ville have, men ja, så kom der lidt andet med. ;D

VH Gunni.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2009, 13:02 »
"Ameraucana" findes mig bekendt kun i Amerika. De har ærtekam, hale, ingen top samt kind- og hageskæg.
De er nok blevet skabt af nogen, som mente det var for irriterende med ørekvaster og manglende hale.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.