Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hønemor er en hønemor - nu med billeder!  (Læst 8023 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Min hønemor er en hønemor - nu med billeder!
« Dato: 21 Juli , 2009, 21:17 »
Hej alle kloge hønsefolk!

På fredag er det 9 uger siden jeg fik mine 7 skønne kyllinger. De er i sagens natur blevet temmelig store efterhånden og fuldstædig selvhjulpne i hverdagen. MEN - hønemor vil ikke lade dem blive til høns... Hun insisterer på at hjælpe dem med ALT - hun serverer mad for dem, passer på dem i hønsegården og sover med dem om natten...

Jeg har lige læst at Mariannes høne er begyndt at lægge æg kun 5 uger efter klækning  :o, skal jeg (og kan jeg  ???) gøre noget for at min høne lader teenagekyllingerne blive til høns? jeg kunne jo lave et lille overraskelsesangreb en sen aften og sætte hende op på pinden til de andre. Eller jeg kunne helt fjerne den redekasse de er vokset op i og sover i om natten? hvad synes I?  
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2009, 21:21 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hønemor er en hønemor - skal jeg gøre noget???
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2009, 21:23 »
9 uger! Mon ikke det er lige på trapperne, at hun lader dem gå selv? Hvordan går de? Er de sammen med resten af flokken?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2009, 21:32 »
Jeg har lige læst at Mariannes høne er begyndt at lægge æg kun 5 uger efter klækning  :o

Det er godt nok tidligt  ::)

Med hensyn til kyllingerne er tiden nok kommet til at de skal op på en pind og sove, spær redekassen af og fjern evt. hønen, når først kyllingerne har lært at sove på pindene kan du sætte hønen tilbage igen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2009, 21:43 »
Kyllingerne går sammen med flokken og er i god trivsel, de har mange fjer og flokken passer på dem, selvom de nu rangerer lavt. Jensen er sød til at vise dem mad. Mon ikke det har noget med årstiden og temperaturene at gøre at skrukkerne har bestemt, at det er tid? Skrukkerne har haft flere kuld og er altid gode skrukker og kyllingeførere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2009, 21:59 »
og jeg der troede de skulle være 5 mdr før evt æglægning ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2009, 22:00 »
My mistake ...hønen lægger æg efter uger ...kyllinger efter mdr ..... dooooh hvor kvik man ikk er i aften
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2009, 22:50 »
Tak for svarene!

@Marianne - de går sammen med flokken - det har de gjort altid. Jeg har ikke noget skrukbur eller noget, så hun har bare ruget i den rede hun selv har valgt inde i hønsehuset sammen med alle de andre.

@Bjørn - mine siddepinde sidder godt en meter over jorden (sådan var hønsehuset altså indrettet da vi overtog gården...) - mon de er gode nok til at flyve derop endnu? vil de mon flyve derop af sig selv hvis jeg simpelthen fjerner reden?
Det vil være lidt besværligt for mig at skulle fjerne hønemor fra flokken, da jeg kun har et hønsehus - og ikke noget bu eller hønsefræser eller noget andet...

Nå - jeg tror at jeg vil gå ud og sætte hønsemor derop nu - så ser vi hvad der sker...

Go' nat!

Mvh.
Morten
Mvh. Morten

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2009, 07:34 »
Hvordan er det gået, Morten?
Mine ruger og bor også i hønsehuset sammen med de andre. Jeg ville ellers have troet, at netop det kunne få skrukken til at flyve på pind. Da mine araucanakyllinger kom tidligere i år, tog skrukken dem også med på pind da de var ret unge, du kan se billeder af det i mit galleri.
Har du evt. mulighed for at sætte en af pindene lidt lavere?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2009, 09:39 »
Ja efter klatterne at dømme har hønsemor sovet på pinden i dag - efter at jeg satte hende der op i går aftes. Nu fjerne jeg reden og ser om hun kan finde ud af selv at hoppe derop i aften.

Hvad angår kyllingerne så venter jeg lige lidt og ser hvad der sker - måske sætter jeg en midllertidig siddepind op et eller andet sted lidt lavere end de andres. Eller skulle jeg måske prøve at sætte et par stykker af dem op på siddepinden?

Mvh. Morten

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2009, 10:12 »
mine hønsemødre til kyller af samme størrelse gik selv på pind for en uges tid siden. Kyllerne lagde sig i en bunke midt på græsplænen ..eller i et tom kaninbur og sove. Mødrene tager sig af dem om dagen (mere eller mindre) men putter dem ikk. Så jeg er på skattejagt hver aften og samle kyller ind og sætte på pind. Araucanerkyllerne har fattet fidusen og følges med mor i seng nu. Mine egne blandingskyller har jeg en evig krig med ...de foretrækker kaninburet. Mine moderløse rugemaskinepyller , både de store og de små lægger sig i bunker på plænen. De sidsnævnte sætter jeg kattetransportkasser ud til på plænen...så lægger de sig i dem og jeg kan bare hanke op i hele baduljen og sætte dem pænt på pind.

Indrømmer gerne at jeg glæder mig til den dag de SELV finder ud af at daffe på pind. Det altså 19 kyller jeg skal putte hver aften. Men hvad ...kommer tid kommer glæde.

Men jeg er overbevist om at de godt kan ..... hvis for søren de bare ville  ::)
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

• Passiv bruger
Sv: Min hønemor er en hønemor - nu med UPDATE!
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2009, 15:16 »
Så skete det!! Mine kyllinger er bare SÅ dygtige!!

To aftener har jeg sat hønemor på pind hos flokken og kyllingerne op på en midlertidig og lavere pind. Så i går, da jeg ville ud og gøre som de froegårende dage sad de der! 7 store 'rockere' på pind ved siden af hinanden - SKØNT SYN!

(hvis det lige passer ind i alting tager jeg et billede i aften til jer piger, der er til det... :P)
Mvh. Morten

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Min hønemor er en hønemor - nu med UPDATE!
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2009, 19:36 »
Det var da dejligt ;) Mine kyllinger på ca 7 uger har siddet på pind i et par dage nu, og det er enda silker, så det er nu meget godt :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

• Passiv bruger
Sv: Min hønemor er en hønemor - nu med billeder!
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2009, 21:23 »
Så er der billeder af de "små" teenagere på pind...

(Jeg laver lige en tråd med hjælp til kønsbestemmelse om lidt...)
Mvh. Morten

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 26 Juli , 2009, 12:54 »
Hvor er de fine og dygtige! *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Juli , 2009, 19:54 »
Rigtig flotte, og nogle sjove aftegn :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.