Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkben  (Læst 8591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
kalkben
« Dato: 21 Juli , 2009, 15:47 »
Jeg har en blandet lille flok af landhøns og sussex, flere af sussex'ne har tilsyneladende "kalkben" - jeg vidste det ikke, troede bare at deres ben var mere hornede end landhønsenes.
Desværre er en af hønsene så hårdt angrebet at hun dårligt kan gå - er først blevet så slemt i dag, så hende har vi aflivet.
Ud over benene piller de sig i en stor plamage på ryggen, hvor de er helt bare. (Kun sussex'ne altså).

Hvad kan jeg stille op over for de andre høns, der ikke er så slemt angrebet, men jo nødig skulle blive det?
Jeg kan ikke umiddelbart fange hvert enkelt høne, da de ikke ligefrem er håndtamme.  :(

Mvh Maria

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: kalkben
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2009, 16:34 »
Du er nok nødt til at fange dem allesammen en efter en og give dem en behandling mod kalkben. Der er mange der behandler forskelligt mod kalkben, det jeg gør er at have en stor spand med lunkent vand. Jeg kommer sæbe i i form af nixsæbe. Det kan købes på apoteket og er egentlig mod fnat eller sådan noget på mennsker. Jeg tager hver enkelt høne/hane og stikker deres ben ned i vandet mens jeg gnubber dem med en gammel tandbørste. Efter det smører jeg et tykt lag vaseline på og lader det sidde.
Det er en stor omgang og kræver nok at man er to, en tl at holde og en til at behandle. Nogen gange skal det gøres flere gange, kommer an på hvor slemt det er. Det lyder rimelig slemt hos dig så tror du skal gøre det nogle gange især med dine sussex.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2009, 16:42 »
Hej.
Du kan også få NIX som creme. Fang hønsene når det er mørkt og smør deres ben godt ind i cremen. Og så vask det af i alm vand dagen efter. Og smør så et godt lag vaseline på, når du har tørret benene. Du kan evt gentage behandlingen i et par uger(altså én gang om ugen). Jeg har en høne, fra sidste år, som virkelig var slemt angrebet. Men nu er det helt væk. De to gamle høns, som jeg har, der også har kalkben, kræver åbentbart mere end to behandlinger, men jeg håber at komme det til bunds. Du må ha held og lykke ;)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2009, 16:53 »
Man kan også behandle dem med frontline. Det tager samtidig andre former for utøj. Tilgengæld ville jeg så ikke spise ægegene de næstre tre uger...
Men uanset hvad du gør,  er du nødt til at have fat i hver enkelt høne. Der er bare ingen vej udenom. Mine høner er også lidt utilnærmelige. Det nemmeste er at napse dem, når de er gået på pind om aftenen. Og man skal ubetinget være to. En til at behandle og en til at holde.
Jeg ville behandle hele banden, når de nu har gået sammen. Kalkben smitter (nogle gange) ret nemt.

Det kan være godt athave en karantænehønsegård til nye høns, hvor man lige kan se dem an, men helt ærligt; så kender jeg ingen, der har det. Det kræver jo lidt plads.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2009, 21:34 »
Hmm ja, jeg kan godt se, at det lader til at der ikke er nogen vej uden om.
Det er heldigvis "kun" 3 af sussex'erne der er mere eller mindre angrebet, og nu har de jo gået sammen med landhønsene i et år, så det burde vel have smittet dem.
Jeg må jo have fat i sådan en gang nix der... Suk, sikken en omgang vi skal igennem...

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2009, 22:10 »
Og husk vaselinen...den gør vist størstedelen af arbejdet  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2009, 22:14 »
Nu har jeg selfølgelig ikke set hønerne. Men at de har en bar plet på ryggen (sandsynligvis nede i nærheden af halen) er temmelig sikkert på grund af at hanen træder dem flittigt. Og det kan du ikke rigtig gøre noget ved. Jo, man kan fjerne hanen men fjerene skal nok komme igen når hønerne fælder til efteråret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2009, 22:35 »
Det er også mest det med benene, der er problemet... At de ser tossede ud på ryggen, det må de jo selv leve med...  :D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2009, 23:53 »
Jeg fik en Silkehane, med kalkben.
Han blev sprjtet med frontline, og da det var tørt, tog jeg ham på skødet, lagde ham på ryggen på mine ben, og så lå han helt roligt og fik indsmurt begge sine ben med vaseline.
Det har han lige fået for anden gang i går, så jeg håber det er ovre nu, ellers må han få en behandling mere, indtil det er væk.
Han trænger også til et bad efter sådan en tur.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2009, 15:13 »
Det lyder helt hyggeligt, Børge.
Hane-massage ;D
Det må du altså ikke fortælle mine høn som, du starter bare en trend..

Jeg tror, frontlinen tager alle kalkbensmiderne, men der går jo lidt tid, før skællene lægger sig og evt. forhorninger falder af.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2009, 15:20 »
Ja, det tror jeg, du har ret i. Vaselinen afhjælper sikkert med at det bliver blødgjort også, udover at lægge en hinde over eventuelle overlevende mider.

Jeg skal da ellers gerne give din høne lidt benmassage, *gg

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Montagne de Menthe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2011, 11:14 »
Hej.

Så har vi også prøvet at have kalkben......

Men afvaskning med brun sæbe opløsning, aftørring og derfor et godt lag vaseline en gang om ugen, efter to behandling vupti væk..... glad hønseejer ;-)

Mvh
J
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2011, 13:16 Fra Montagne de Menthe »
Med venlig hilsen
Jacob

1.7 Jersey Kæmper, hane sort, 2 spættede høns, 2 sorte høns og 3 blå høns
0.3 ISA Warren

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2011, 15:02 »
Til jer der bruger frontline??? Er det til hund eller kat? for det findes da vist ikke til høns <O
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2011, 15:22 »
Og jer der smører med vaseline...får i ikke nogle enormt fedtede høns? Jeg prøvede med madolie og min hane lignede noget der var løgn i laaaang tid  :-\ De hviler jo kroppen ned over benene om natten, ja mine gør i hvert fald.

Har osse et par høns fra forrige år, og de skal alle ha en tur  /d

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2011, 17:05 »
Jeg nøjedes bare med opløsningen og det var fint. Men ind i mellem skulle behandlingen gentages.
Interessant nok får mine dansk landrace høns aldrig kalkben, men mine sussex ofte...  ???

vh Maria