Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Normallen ved videreføring? (Til hobby)  (Læst 3401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

• Passiv bruger
Normallen ved videreføring? (Til hobby)
« Dato: 19 Juli , 2009, 22:37 »
Jeg har kigget op og ned alle vegne.
Når jeg anskaffer mig nogle høns og en hane, hvordan skal jeg så forholde mig hvis jeg gerne vil have kyllinger på et tidspunkt?

Hvis jeg læser i bøgerne står der ofte at man kan lave indavl for at bibeholde nogle specielle træk, men i min verden lyder indavl ikke så tillokkende.

Omvendt set, når jeg taler med alm. havefolk der har et par høns så tænkte de ikke over at hane og høner nok var søskende.

Hvis man ikke tænker så meget i at bibeholde racer, da jeg ikke regner med at finde nogle med stamtavle, hvordan plejer i så at gøre? Køber i en ny hane i ny og næ og håber den ikke er nært beslægtet?

Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Normallen ved videreføring? (Til hobby)
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2009, 22:44 »
Jeg har kun lys sussex høns. Den første hane havde jeg i to sæsoner, ville have beholdt ham i en mere, men han var blevet for doven til at befrugtningen var god. Så jeg byttede ham til en ny voksen hane og håber så bare den ikke har været i familie med mine høns. De er næsten købt i hver sin ende af landet så det er de nok ikke, men det er jo ingen garanti.
Jeg synes sagtens man kan beholde den samme hane i et par sæsoner uden der sker noget ved det.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2009, 22:50 »
Jeg skifter hane hvert efterår - men det er pga., at jeg heller ikke bryder mig om tanken om indavl. Jeg har aldrig læst, det skulle være et problem med samme hane et par sæsoner. Tværtimod  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2009, 22:56 »
Jeg har tænkt meget over det også - især da jeg blev hønsemor sidste efterår.
Jeg tog en beslutning om at købe høns og hane forskellige steder og spørge sælgerene om hvor de havde fået deres høns fra. Så havde jeg forhåbentlig en lille chance for ikke at få nogle som var beslægtede.
Jeg har bl a fået høns fra Fyn og Jylland så jeg prøver at undgå indavl.

Jeg regner med at beholde min hane 1-2 år endnu og så udskifte ham. Desuden har jeg ikke beholdt mine egne hønekyllinger. Dem sælger jeg og så får høner 'udefra'
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2009, 22:59 »
Jeg har lige fået ny hane til denne avlsæson. Han er en god hane, så han får lov at blive her et par år. Jeg har i år fået nyt blod ind via rugeæg igen og skal beholde lidt høner derfra. Så der kan snildt gå flere år før der skal skiftes igen.

Men begynder befrugtningen af dale, æg der ikke klækker osv., så kan det være man skulle skifte hane.
Hilsen Susanne

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2009, 11:04 »
Tak for jeres svar ;D

Det var en god ide det med rugeæg, det havde jeg ikke tænkt på.

Ellers er det nok muligt at købe en ny hane til hver sæson hvis min samvittighed ikke kan holde til det :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/