Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår får hanekyllinger sporer?  (Læst 6595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Hvornår får hanekyllinger sporer?
« Dato: 18 Juli , 2009, 22:04 »
Mine Wyandot kyllinger på snart 4 mdr har endnu ikke vist sikre tegn på hvilke køn de har. Tror det er en hane og to høner.
Men hvornår udvikler hanen sporer? Er det et af de første sikre tegn på en hane eller galer den først?

Hvor længe kan en ung hane blive sammen med en voksen hane? Jeg skal jo på et tidspunkt vælge en af dem.

Som en lille sidegevinst har en af mine høner lagt sig skruk mens vi var på ferie og min super-hønsepasser ef en svigermor har puttet æg under hende, så nu må vi se om der kommer kyller <L <L <L

Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: Hvornår får hanekyllinger sporer?
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2009, 22:29 »
mine nye dværgwyandotter 1,2 på henholdsvis 6 og 5 mdr.. der har hanen stadig ikke tegn på spore endnu. men det er dog meget tydeligt hvem der er hane og høne i det foretagende også af udseende  ;D

men er jo selv stadig ret uvidende.. Ved dog bare min ikke har spore endnu og pipper stadig løs som var det rigtige kyllinger.  men du må i hvert fald vente en md endnu og lidt mere.. det er jeg helt sikker på  ;D set ud fra min egen bestand
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2009, 10:48 »
Her hos mig galer hanekyllingerne før de får sporer. Eller de forsøger at gale  :D
Hanekyllingerne kan i princippet kun gå sammen med den ældste hane til de begynder at blive kønsmodne, omkring når de begynder at være gode til at gale. Dog er der nogen der har succes med at de kan gå sammen længere, men når mine begynder at slås så gider jeg ikke det mere.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2009, 23:45 »
Ja en dag skal jeg jo så vælge en af dem. Jeg har høner i flere forskellige farver og den store hane er sort. Hanekyllingen er gul. Der er måske en herinde der kan fortælle mig lidt om hvilken farve der er at foretrække. Er en af de to farver mere domminerende. Jeg vil egentlig helst bavare det gule i kommende kyllinger, men har også gule høner og en enkelt gulrandet hvid, eller hvad den nu hedder når kanten af fjerene er hvide. *f Har altså ikke helt fået lært det med farverne.
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2009, 23:57 »
Der er faktisk stor forskel på haner.
Sidst jeg havde wyandotter, havde jeg 12 høner og 3 haner. Hanerne var far og 2 sønner.
De gik sammen uden nogen problemer lige til ræven tog dem alle - der var de yngste 4 år.

Jeg har pt. 2 silkehaner gående sammen, også uden problemer. De har 4 damer.

Men til gengæld har jeg maran kyllinger på 8 uger, hvor de 2 haner nogen gange er bryst mod bryst. Om det så kun er "leg" pt. vides ikke, men der har jeg allerede besluttet, at den ene ryger, når den er blevet lidt ældre.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2009, 16:07 »
Ja en dag skal jeg jo så vælge en af dem. Jeg har høner i flere forskellige farver og den store hane er sort. Hanekyllingen er gul. Der er måske en herinde der kan fortælle mig lidt om hvilken farve der er at foretrække. Er en af de to farver mere domminerende. Jeg vil egentlig helst bavare det gule i kommende kyllinger, men har også gule høner og en enkelt gulrandet hvid, eller hvad den nu hedder når kanten af fjerene er hvide. *f Har altså ikke helt fået lært det med farverne.

Kan nogen fortælle mig noget om farver?
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte