Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Regulativ for hønsehold/ Bek. nr.1517 af 14/12/2006????  (Læst 11429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rvh

• Passiv bruger
Hej

Vi har siden 2004 holdt 9 høns incl. 1 hane

Inden kommune-sammenlægningen var der for vores komunne et særligt Hønseregulativ, hvori der stod en masse regler samt, at vi måtte holde høns og 1 hane.

Efter Kommune sammenlægningen henviser komunnen til: Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter (Bek. nr.1517 af 14/12/2006), hvori der bl.a. står:
Ved ikke erhversmæssigt dyrehold forståes dyrehold på højst: 30 høns.

Nu er mit spg. så: hvordan skal dette tolkes???

Må vi stadig efter lovgivningen holde hane?

På forhånd tak for svar

/RVH

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Regulativ for hønsehold/ Bek. nr.1517 af 14/12/2006????
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2009, 12:34 »
ja det vil jeg mene i må, men Finn ved nok mere om det.
Men som jeg ser det så er ordet høns en betegnelse for hvad det er man snakker om ligesom når man siger mennesker. Hundyrene hedder høner/kvinder og handyrene hedder haner/mænd.
Giver det mening? Ellers prøv at slå ordet høns op i ordbogen.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2009, 12:37 »
De forskelige regulativer variere ofte meget fra kommune til kommune. I nogle kommuner må man ikke holde hane i bebyggede områder, andre steder må man have en hane og op til 8 høner, nogle steder op til 30 høns.
Som du ser er der ikke et enslydende regelsæt for alle kommuner på trods af at der er er bekemdtgørelse på området fra miljøministeriet.
Hent regulativet og nærlæs det eller spørg kommunen.

Offline rvh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2009, 13:25 »
Hej Igen

"Problemet" er jo bare den, at der efter kommunen sammeligningen ikke er blevet lavet et nyt hønseregulativ. Istedet henviser Kommunen til miljøbekendtgørelsen.
Umiddelbart vil jeg tro at det gamle Hønse Regulativ, stadig gælder, da det ikke er blevet afløst af et nyt.

Derfor er jeg intresseret i, at vide hvordan I opfatter ordet: høns.

God weekend
/RHV

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2009, 13:49 »
Hvis kommunen henviser til Bek. nr.1517 af 14/12/2006 så er det den der gælder og så har kommunen ikke noget specifikt hønse- eller fugleregulativ. Det er der en del andre kommuner der heller ikke har og det går da ganske udmærket.

Så er der ikke specielle regler.

"Høns" er  fællesbetegnelsen for både haner og høner, så i princippet må du have 30 haner. (Ikke at jeg vil tilråde det...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2009, 15:53 »
Jeg er halt enig med Finn i hans udlægning af reglerne.
Det have været kønt om der havde været ens retningslinier for hold af fugle og fjerkræ og ikke mindst nogle regler der var til at håntere, da de kommunale afgørelser i dag er meget forskellige og nogle afgørelser er direkte tåbelige og urealistiske i forhold til de retsafgørelser der ligger der er langt mere forståelig for alle parter.

I mit tilfælde som miljøkonsulent i LDF er de kommunale regler svære at håntere da vi har godt 90 kommuner og reglerne er så forskellige som de er.   

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2009, 18:46 »
Jeg har lige et spørgsmål jeg vil indskyde i tråden ;)

Skal høns forståes som voksende dyr, eller er det også med kyllinger? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2009, 19:26 »
Som jeg forstår det skal det forståes som både høner haner og kyllinger. Det er ligesom hvis man snakker om heste eller mennesker

Mennesker/høns/heste
Kvinder/høner/hopper
Mænd/haner/hingst
Børn/kyllinger/føl.

Så når der står 30 høns må man gerne som Finn skriver have 30 haner eller 30 kyllinger.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2009, 19:36 »
Ang 30 individer ( for for at bruge nyt udtryk) vil jeg mene det er uden kyllinger...

Man må fx have 4 hunde, uden særlig tilladelse, men der tæller hvalpe under 6, eller 9, mdr ikke med som *hunde*
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2009, 19:44 »
Tja det kunne også være det er som med hunde...Måske man bare skulle ringe og spørge hvad det præcist handler om. ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2009, 19:56 »
For jeg har tænkt på det med antal dyr i en besætning som ikke må komme over 100 høns. Er det kun voksne dyr, eller er det også med kyllinger?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2009, 19:56 »
Evt kunne man jo ringe Teknisk Forvirring i sin kommune (eller hvem det nu er som står for det) og spørge om regler.
Uanset overordnede regler, så er det en af de regler som fortolkes lokalt og som fortolkes meget forskellig, tværs over kommunegrænse.
Så uanset regler i kommune eet kan der gælde helthelt andre regler i kommune to, een km væk.
Så den eneste helt rigtige måde er at ringe sin egen kommune og spørge (evt anonym)

Mvh    Jørgen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2009, 20:15 »
Ja, det er helt rigtigt Jørgen, der er er stor forskel  omkring reglerne i de enkelte kommuner.

Men den overordnede bekendtgørelse står der:-

Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold på højst:

1) 2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg, eller 4 heste med tilhørende føl, eller 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin, eller en tilsvarende produktion, eller 10 får med lam, eller 10 geder med kid,

2) 30 stk. høns,

3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger

Så høns er de eneste som der ikke står noget om "afkom" ved. Hvordan det skal tolkes, det aner jeg ikke.
Men jeg tror ikke at der er nogen kommuner som går ind og gør noget hvis du har et begrænset antal kyllinger så du kommer over de 30.

Men som Jørgen nævner kan der i den enkelte kommune sagtens være lavere begrænsninger og her er også nogen som nævner noget om kyllinger.

De 100 dyr som Mikkel nævner er i en helt anden forbindelse, nemlig om man skal være i CHR-registret og har som sådan intet med ovennævnte at gøre. Der er ingen tvivl, for der står

Besætninger med mere end 100 stk. levende fjerkræ på omsætningstidspunktet, der registreres i henhold til bekendtgørelse om supplerende bestemmelser for omsætning af fjerkræ.

Og der er grænsen meget nøje, for det handler om overvågning af Newcastle Disease og fugleinfluenza. Så her er myndigheder temmelig skrappe.

Men hvorfor der i det ene tilfælde er en grænse på 30 høns og i det andet en grænse på 100 stk. fjerkræ er en af de ting som man kan undre sig skeløjet af...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2009, 20:28 »
Ja okay. Der er så ikke noget at gøre ;) De var fordi jeg havde regnet mig ud til at når jeg engang fik lov selv at bestemme kom der i alt 60 voksne dyr, men så kommer der jo også kylllinger, og så kommer man jo let over de 100, men regler er regler, og netop her er det vist meget fornuftige med sygdom om at gøre ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2009, 21:39 »
He, Mikkel. Hr. Storm-Olsen bekræfter, at inden du ser dig om, er der en charmerende ung dame, der har scoret dig (eller også er det omvendt), og så får du alligevel ikke lov til at bestemme selv ;D

Eller også er reglerne lavet om...
Eler du bor så langt ude, at... du bare lader dig registrere med CHR.nr. og hele molesjawsen!

Du må aldrig lade bureaukratiet slå dine drømme ihjel!