Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken race ruger  (Læst 4972 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline MSS

• Passiv bruger
hvilken race ruger
« Dato: 15 Juli , 2009, 22:59 »
hvilken racer er de beste til at ligge sig skruk.
høre meget om silke høns.
men har også hørt om dværg kochin eller dværg orpington.
har selv haft dværg wayandotter og de var rimlige til at skrukke.
men hvad er jeres erfaring.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: hvilken race ruger
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2009, 00:22 »
Tror også at silker er de bedste skrukker. Jeg har selv sussex og de skrukker udmærket. Har faktisk ligenu 3 skrukker.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2009, 07:20 »
Jeg har også hørt meget om at silker skrukker for et godt ord, men eller dværgracer har jeg ladet mig fortælle. Men selv har jeg i år haft en orpington, en maran og nu en brahma der skrukker, og de er alle i stor.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2009, 07:40 »
Jeg har dværgwyandotter, og de er helt fantastiske både som skrukker og som kyllingeførere, det er yderst sjældent, jeg mister en kylling. I modsætning til silkerne, er de også stabile æglæggere, og også om vinteren uden ekstra lys.
Hvis jeg gerne vil have en skruk, lægger jeg otte golfbolde i en af redekasserne, og så har jeg mindste én skruk i løbet af nogle få dage.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Thomas Dalgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2009, 11:35 »
Ang. rugning er jeg ikke blevet så meget klogere.....

Det er ca. 1 år siden jeg anskaffede mig 4 stk. faverolles, som skulle være næsten umulige at få til at ruge. Nu er jeg i gang med 5. rugning! Det tre af de fire foregående rugninger har givet kyllinger, og hønen har det første ca. 5 uger fungeret fint som kyllingefører. Herefter mistede de interessen for kyllingerne.

Ud over dette har jeg haft gennem to år haft 8 stk. æglægningshøns bl.a. Isa Warren.  Af disse har to været skruk. Jeg har aldrig lagt æg under dem, men begge lå på samme sted i ca. 4 uger inden det lykkedes mig at få dem til at hoppe af.

Jeg tror evt. at det har noget med forholdene på stedet at gøre?

Pointen er vel at man kan få de fleste racer til at skrukke. I øvrigt vil jeg nok anbefale danske landhøns i dværg. Det er de absolut mest stabile rugere, som jeg har oplevet.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2009, 11:50 »
Mine store racer skrukker gerne ...men anskaffede mig en silke til formålet da de meget store kan være ret kluntede og smadre deres æg. Silken har så ikk gidet noget i år ...men har da taget sig kærligt af to købte kyllinger.
så det er lidt hip som hap hvem der ruger her...... mindre store racer eller dværge er blot mere vimse og knuser ikke så let redens indhold.
Med venlig hilsen Søs

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2009, 12:17 »
Jeg kan ikke udtale mig om så mange forskellige racer, men kan tilslutte mig, at silkehøns - iflg. min erfaring - er fantastiske til at skrukke. Nogen gange lidt i overkanten. De er også upåklagelige som hønemødre, både for egne og andres kyllinger.

Jeg har i øjeblikket en silkemor, som for mindre end en uge siden har ruget tre araucanakyllinger ud, og da hun lagde sig, havde jeg straks fire andre, der sympati-skrukkede!

Jeg har også en enkelt dværg-wyandot, og den er fuldstændig i samme ruge-klasse som silkerne  :)

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2009, 15:46 »
sympati-skrukkede hvor skønt *g
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2009, 15:52 »
Mine sussex i stor skrukker som fik de betaling for det.
Hilsen Susanne