Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Der ruges i dammen  (Læst 5891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Der ruges i dammen
« Svar #45 Dato: 25 August , 2009, 01:56 »
I vores lille landsby er det fiskehejren, der tager ællingerne i gadekæret. År efter år  :(. Med assistance af rørhanen, der drukner dem når han kan se sit snit til det. Der er ellers god plads.
« Senest Redigeret: 25 August , 2009, 01:58 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 25 August , 2009, 12:47 »
Det lyder rimeligt, for du har vel ikke gedder i dammen?
Har engang boet ved en voldgrav med ænder, rørhøns og hele molevitten (præcis så idyllisk som det lyder). Når ællingerne der padlede afsted efter mor, sagde det indimellem "plop" og væk var ælling. Ædt af gedden, der var stor og dygtig til sit fag...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 25 August , 2009, 19:55 »
Jeg kan huske da jeg var barn, da var jeg en dag med min mormor i Eventyrhaven i Odense. Nede ved åen svømmede en and med sine små dun-børn, dejligt at kigge på. PLOP, sagde det så! Gedden tog sig en mellem-ma'! Jeg blev godt nok bange for gedder efter det!  :o
Mvh Marianne

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 25 August , 2009, 22:12 »
Antager at du bemærkede at Mette Nygaard, Møn, har ællinger i overskud. Ved ikke hvor store de er men det kan du jo spørge hende om.

Tak det havde jeg ikke set. Vil prøve at kontakte hende.

Sidste år havde vi samme problem med at ællinger der forsvandt, og var ved at gro grå hår fordi jeg ikke kunne forstå hvad det var. Men det var bare først i år jeg fandt ud af hvad der tager dem her. Jeg ved godt det er en ringe trøst men der gik ca. to tre uger så tror jeg de var blevet for store for kragerne og der holdt det op. Men ja oplevede også at det var de mest gule der forsvandt, så de andre er nok bedre beskyttet.

Held og lykke med kampen

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #49 Dato: 25 August , 2009, 23:05 »
Ingen gedder i dammen. Kun fredelige Koi karper.
Ingen yderligere frafald siden i går så stadig 12 stk. Om det er min snor med plastikposer, fugleskræmsel og CD-skiver der har gjort udfaldet eller det blot er fordi der ikke er flere gule tilbage skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men glad var jeg ihvertfald da jeg til aften kunne gøre mandtal og konstatere at der ikke manglede yderligere ællinger. Sååå  *k. Og for hver dag der går bliver ællingerne selvfølgelig større.
Det skal lige siges at også gæs og voksne ænder var lidt beklemte over mine arrangementer i morges. De så lidt skræmte ud, men til aften havde de tilsyneladende vænnet sig til 'udsmykningen'.
Men kønt ser det ikke ud ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 26 August , 2009, 07:18 »
Vi krydser også fingre for dines sidste ællinger herfra.

Kan du ikke bare kalde dine ophæng en kunstnerisk nyskabelse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #51 Dato: 26 August , 2009, 07:22 »
Lige netop i denne situation, vil jeg sige at målet helliger midlet! Derfor er jeg også sikker på at det ser "endda rigtig godt" ud  /o
Dejligt at høre at det tilsyneladende virker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #52 Dato: 26 August , 2009, 08:11 »
Skader kan sagtens snuppe ællinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #53 Dato: 27 August , 2009, 22:16 »
 !l
Ser ud til at mit arrangement har haft effekt (eller også er det fordi der ikke er flere gule ællinger tilbage). Ihvertfald kan jeg med glæde meddele at der fortsat er 12 ællinger, samme tal som i mandags.
For at sikre optimal effekt flytter jeg lidt rundt på mit tingel-tangel fra dag til dag, og tilføjer evt lidt ekstra, så tilbagevendende 'gæster' ikke vænner sig til arrangementet.
Det må så falde ind under 'ikke-statisk kunst'.

Smider lige et par hyggebilleder fra sidste weekend på. Ællingerne var da 8 til 9 dage gamle. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 27 August , 2009, 22:19 »
Dejlige billeder - ægte idyl!!
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #55 Dato: 30 August , 2009, 12:43 »
Ååååååååååårh!!! *p

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #56 Dato: 03 ſeptember , 2009, 23:57 »
En kort opdatering.
Jeg kunne i går konstatere at der var en enkelt ælling mindre, dvs nu nede på 11.
Havde lagt mærke til at der var en enkelt der var lidt mindre end de øvrige, så jeg kan ikke være sikker på at den er blevet 'taget'. Har forsøgt at finde et lig, men uden held, men det er nu heller ikke så let i min dam.
De resterende 11 virker meget levedygtige, så jeg håber naturligvis at dette var det sidste frafald. De 'ældste' er i morgen 3 uger gamle.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #57 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:38 »
Det lyder da sandsynligt, og er da også et pænt kuld vil jeg mene  /o
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #58 Dato: 06 ſeptember , 2009, 21:43 »
Så smuttede der en ælling mere. Jeg fandt den på bredden af dammen, død. Ingen synlige tegn på hvad der kan have forårsaget dens død. Ællingerne svømmer rundt og snapper en masse insekter i vandoverfladen og i luften så det kan vel ikke udelukkes at den er kommet til at tage et stikkende insekt feks en hveps, som har har stukket den i svælg/hals og forårsaget kvælning.
Der går nogle stykker til undervejs, hvilket er trist.
Men jeg er da glad for at jeg stadig har 10 meget sunde og livlige ællinger her ca 3 uger efter klækning. Og de vokser godt til.
De fleste og største farer burde være overstået nu så med lidt held vil de sidste 10 klare den (indtil de skal slagtes).
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #59 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:14 »
Jeg sidder og kommer til at tænke på den makabre børnesang om de små cyklister...... Lad os håbe at nedtællingen stopper nu.