Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Første Hønsehus  (Læst 5636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline correy

• Passiv bruger
Første Hønsehus
« Dato: 12 Juli , 2009, 18:41 »
Min mand og jeg har gennem flere år snakket om at vi egentlig godt kunne tænke os nogle høns, både fordi det er hyggeligt og fordi vi holder meget af æg.
Nu er beslutningen taget og derfor har jeg oprettet en bruger herinde, for der melder sig jo en masse spørgsmål undervejs.
Jeg har naturligvis orienteret mig i tilgængelig litteratur om emnet, da jeg ingen erfaring har med høns (udover det irritationsmoment naboens høne var lørdag morgen)
Vi havde tænkt at starte med en lille flok på 2-3 høner og en enkelt hane.

Ville et hus på 2x3 m og ca 40 m2 delvist overdækket hønsegård være passende? Derudover ville vi indhegne en del af haven, hvor hønsene kunne gå frit i fred for vores to hunde.
Vi har ikke helt besluttet os for race endnu. Vi vil gerne have nogle smukke høns, der er gode æglæggere og samtadig kan ruge.

På forhånd tak for hjælpen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Første Hønsehus
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2009, 18:47 »
Velkommen til "Hønsenet" og tillykke med beslutningen!

Du vil finde rigtig god hjælp herinde (det gjorde jeg i hvert fald!)

Jeg ville mene at det er fin plads til sådan en lille flok - jeg tror endda du kunne ha' et par stykker mere på 2*3 m hus og 40 m2 udenfor - især når du også skal have dem i haven,
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2009, 18:50 »
masser af plads vil det give en lille flok ...og fint der er plads til flere ...for det har det dælme godt nok med at gribe om sig det der hønseril
Hvilken race er jo en smagssans.
men hvis i kigger trådende herinde igennem vil i se at rigtig mange har søgt råd og vejledning om netop jeres situation. Håber i vil finde svar og inspiration i disse tråde.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2009, 21:46 »
Velkommen til fjerkræforum  :)

Det er min opfattelse, at 2-3 høner til én hane vil være lige i underkanten, for derved har han kun få 'at træde', og de stakkels høner bliver lidt 'overbelastede' - fx med tynd- eller bortslidt fjerdragt på ryggen til følge. Måske er det ikke et problem inden for alle racer  ???

Jeg er superglad for stor Sussex, fordi de både er gode slagtedyr og gode æglæggere - tilmed også en del om vinteren (uden kunstigt lys), og dertil er mine også skrukvillige. Det sidste gælder vist ikke alle stammer af stor sussex...

Før vi skulle have høns, tog vi til en fjerkræudstilling, for dér kunne vi også lige se og sammenligne dyrene 'live'.

Men som Søs sagde: Lad dig inspirere af, hvad der ellers er skrevet her på forum.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2009, 11:10 »
Med den størrelse du angiver, ville jeg ikke betænke mig på at have 8 til 10 stykker fjerkræ, det er fint med plads.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline correy

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2009, 13:20 »
Jeg er bare så optaget af at dyrene ikke skal have for lidt plads. Mine heste har også langt større bokse end der forlanges. Jeg går ekstremt meget op i dyrenes trivsel. OG nu kommer der så lige et par tillægsspørgsmål.
Hvis man ikke har mod på at slagte dyrene selv, når det kommer dertil, hvad gør man så?
Vi påtænker at lave et hus, der er hævet over jordoverfladen, men hvad så med bunden? Træ rådner vel?
Er mine planer for udendørsarealet stort nok eller bliver det i løbet af kort tid til den rene mudderpøl med udelukkende jord?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2009, 13:41 »
Vi har et legehus på pæle, og med dertil indrettede hønse- og menneske-trapper. For det første er der altid tørt under huset, og rotter og deslige kan ikke grave sig gennem et bræt i bunden og ind til maden, og desuden giver det jo lidt ekstra benplads til hønsene. De er rigtig glade for at ligge under huset når det regner. De gider da ikke gå ind midt om dagen... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2009, 13:43 »
En træbund, der hænger en ½ meter over jorden rådner ikke sådan med det samme, det vil sikkert holde i rigtig mange år.
40 m² hønsegård ender med at være pløjet op, det er ganske vist, selvom det nok holder et stykke tid.
Hvis man vil sikre sig mod det, skal de have adgang til et ret så stort område.
Igen kommer det selvfølgelig an på, hvor mange høns der er pr. m².
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2009, 15:27 »
Velkommen på forum, Cecilie  :D
Jeg synes dine planer for hus og gård lyder rigtig fine. At hæve huset giver en meget lille risiko for rotter, og desuden vil træet næppe rådne.
Høns kræver i virkeligheden meget lidt, bare de ikke får træk ligesom der heller ikke må være fugtigt. Kulde er ikke noget problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk