Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2/12 er bare for lidt  (Læst 4945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
2/12 er bare for lidt
« Dato: 09 Juli , 2009, 19:28 »
Så har jeg fået kyllinger igen - dejligt  *p - men kun 2 ud af 12 æg er klækket med succes  <W. To er døde undervejs ud af deres skal, og de resterende 8 æg ligger bare tilbage. Hvad f..... går der galt?  <J Sidst blev der også kun to kyllinger ud af det - og jeg havde endda hentet 6 af rugeæggene hos en erfaren avler (de to succeser var fra egen hønsegård). Æggene er altid max. 2 døgn gamle, når de lægges under en skruk.

Jeg lader skrukkerne ruge - og de lader til at være omhyggelige og gode rugere, så jeg forstår ikke, resultatet er så begrænset hver gang. Jeg er også omhyggelig med fodring og pasning i øvrigt.

Har I nogle bud?  <+

(Det er i øvrigt store sussex-høns)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 2/12 er bare for lidt
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2009, 19:29 »
Var der kyllinger i de æg, der ikke klækkede?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2009, 19:30 »
Hvad ligger hønsene på mens de ruger?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2009, 19:32 »
Lod du æggene fra anden opdrætter stå et døgns tid, inden de blev lagt under skruk? (så de kunne falde til ro efter transporten)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2009, 19:38 »
Jeg har ikke tjekket de sidste 8 æg endnu - de får lige en chance til i morgen, men de fire andre klækkede i går formiddags. Sidst var der noget absolut ildelugtende og råddent i de uklækkede æg - i et enkelt en ufærdig kylling, men jeg ved ikke, om den grønne, rådne væske i de andre på et tidligt tidspunkt havde indeholdt kylling eller ej. Jeg plejer at lyse jævnligt, og her ser det altid ud lovende ud med mindst 8/12 succeser. To dage før formodet klækning bliver alle æg også dyppet i lunt vand (det nåede jeg dog ikke denne gang!)

Hønerne ruger i en net-agtig plastkasse (som grøntmanden køber champignoner i) foret med masser af hø. De ligger i et tidligere kaninbur (der naturligvis er rengjort og trækfrit), og har konstant adgang til frisk vand og hvede. Hver morgen åbnes lågen, så dagens gårdtur kan tages efter eget ønske  ;) Det tager højst 5-7 minutter... Jeg har kun én høne liggende ad gangen.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2009, 19:40 »
De indkøbte æg stod kun omkring 8 timer, før hønen fik lov at få sig en redefuld.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2009, 19:59 »
Det ildelugtende grønne kunne tyde på at æggene er blevet forurenet....?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2009, 20:17 »
Vi åbnede de uklækkede æg i dag. Kun tre af dem lod til ikke at have været befrugtet. Ét af dem indeholdt en helt færdig, men død kylling. To andre indeholdt levende fostre - de var endnu ikke nået til at få fjer og havde en hel del blomme ved sig endnu.
Men det ringe resultat skyldes da i hvert fald ikke, at hanen skyder med løst krudt; 9/12 befrugtede er vel ok.

Jeg overvejer, om en god rugemaskine ville være mere pålidelig end mine skrukker  ???  (Men den er manden ikke helt med på  - endnu  ;))
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2009, 21:36 »
Det kunne være fugtighed. Er høet som de ruger for tørt. Nogle lægger dem på en græstørv som indeholder mere fugtighed?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2009, 15:59 »
Det kunne være skrukhønen, som ikke kan mestre tolv æg. Prøv at nøjes med ti næste gang.
Ellers kan du måske få nogen, som har en rugemaskine, til at ruge et tilsvarende antal ud sideløbende.
Så kan du sammenligne resultaterne, og hvis begge dele går lige skidt, har du da i det mindste 4 kyllinger i stedet for to.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.