Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: For mange skruk høns og en eller flere som hakker (spiser) æg  (Læst 9826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Riddersholm

• Gæst
Jeg er ved at blive lidt gal - i maj måned købte jeg 6 høner og en hane af rasen Orpington (Legbart farvet) fine flotte og store Orpington.
Vi kom hjem ind i vores store og meget rummelige hønsegård med stort hus med siddepinge og redekasser.
Men, men de kære høns og hane vil under ingen omstændigheder gå ind i huset om aftenen med mindre man skubber dem derind.

De vil ikke sidde på pinde og de ligger helst deres æg ude. En eller 2 går indimellem ind i rede kasserne.

Oven i det er der mindst en som hakker æg - måske flere.
Jeg har ruget et lille hold kyllinger ud og det er gået godt. Hun er en god hønemor.

Men jeg har nu yderligere 2 skruk høns og ønsker ikke flere kylleringer. Hvad gør jeg - jeg har før haft held til at "afskrukke" ved at ligge dem i en sort kasse et døgns tid - men det har ingen effekt på de 2 jeg har nu.

En anden lidt underlig ting er at de ligger ikke på æg - og har aldrig gjort det. LIgger bare - den ene i hønse gården under en busk. Den anden i en rede kasse. Og det er er fordi de er skruk ikke syge!

Jeg har haft mange Orpington for år tilbage, men de havde slet ikke de her lidt afvigende tendenser.

Spørgsmålet er om der findes en løsning med de "meget" skrukke.
Kan de lære at gå ind om natten og sidde på pinde.
Kan de lære at ligge deres æg i redekasserne.
Og ikke mindst hvad gør man når de spiser æg.

Jeg tror det bliver svært og har s.. mest lyst til at få nogle som ikke ruger efter alt dette bøvl.

Håber der er råd at hente her :o)

Mange hilsner
Connie

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hej Connie..Ja nogle håber og ber til at deres høns bliver skrukke..andre døjer med at de lægger sig hele tiden..men jeg tror ikke der findes en måde at afskrukke dem på..med hensyn til deres ægspiseri, er det en grim uvane, og det er ikke nemt at vænne dem af med det, når de først har fået smag for æggene.(husker du at gi dem skalller), de kan godt begynde at æde æg, hvis de mangler skalller..også med hensyn til at de skal lægge æg i redekasser og sove på pind, kan være svært at få dem til i den alder de har..de har måske ikke haft en sovepind da de var små, og har derfor sovet på jorden og æglægningskasser har de måske heller ikke haft..men jeg tror at det med at gå ind om aftenen, er de de lærer hurtigst..men prøv også at sætte dem på pinden om aftenen i et stykke tid..Det er sådan med høns at de første 20 uger af deres liv er der de skal præges og lære de gode vaner..har de manglet udfordringer el. haft begrænsninger i at udfolde sig, gør det sig gældende resten af livet(ofte ihvertfald)jeg er af den overbevisning at man får de bedste dyr ved selv af få dem som små kyllinger og selv præge dem i den gode retning, f.eks. med siddepinde , frisk luft og daglige ture i haven...får man dem som voksne kan de let ha tillagt sig diverse unoder som er svære at vænne dam af med igen..men held og lykke med dem..ps. du har valgt en race som skrukker meget nemt :)

Ps dd
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Hej Riddersholm ..

Min bonus - svigermor , har orpington og jævnlige skruk problemer præcis som du. Hun løser det som du med en mørk kasse , men hun har aldrig nævnt det er lykkedes med mørke under mellem 3-4 dage i " the black box " ..

Min bonus-svigermor ville smide hende i " the black box " og tage hende ud på lørdag !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Lena

• Gæst
Jeg kan huske noget med en tråd herinde, hvor der var nogen nævnte at man kunne komme sennep i et udpustet æg.  Pænt lille plaster på så sennep ikke ryger ud igen.

KAN det måske være husskader eller mink/mår der kan være på spil i dit hønsehus mht. ægspiseriet. Jeg fandt ud af, at vi har en mink (slank og sort) på spil hjemme hos os og vi har også set skaden nogle gange.  Jeg fik rigtigt dårlig samvittighed over at have givet hønebønerne skylden.  Efter min mand fik skudt de værste skader, har der ikke været noget "æg-svineri" i huset.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Connie, vi har flere tråde her på forum, der handler om at afskrukke høns, men de er alle meget lig, det du beskriver. Jeg skal nok *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Riddersholm

• Gæst
Jamen det kan være jeg må have damerne i den sorte box igen, igen.

Vedr. skader har vi mange men jeg har ikke set dem aktive i hønsegården. Men til gengæld synes jeg de damer kredser meget om den høne som er igang med at ligge æg. Har tænkt på at stå klar med en rød markerings spray - så jeg kan tage kanibalen på fersk gerning.
Jeg har læst om sennep - det må komme an på en prøve. Tak for jeres svar  ;)

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
Hej!

Hvis den sort boks/spand ikke virker, kan du prøve et koldt bad! Jeg gjorde det med min silke, da hun heller ikke ville afskrukkes og bare lå og blev tyndere og tyndere.

Det lyder barskt, men det virker! Da jeg endelig fik overvundet min aversion mod kold vands projektet, ja så er jeg lige ved at tro, at det er mere skånsomt end spand/boks metoden - og laaangt hurtigere...

En spand med koldt vand, et stk. skruk høne.
Hønen sænkes forsigtigt ned i vandet, holdes der en 20-30 sek., tages op igen og sættes i solen eller andet varmt sted.
Resultat - et stk. spand med koldt vand og en høne!  *y

Pøj pøj med det...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Eva

• Passiv bruger
Spandemetoden virker udmærket her hos mig, jeg har netop to afskrukkede. Men er der mon en der ved hvornår de igen begynder at lægge æg ? Lige nu suser de rundt og nyder friheden, æder og ser idet hele taget godt ud. Der mangler bare en gevinst i redekassen synes jeg
Venlig hilsen
Eva

Offline viktor

• Passiv bruger
Hej
Med hensyn til at vænne dyrene til et nyt hus, plejer jeg at lukke dem inde i huset den første uges tid, så de virkelig føler sig hjemme. Hvis du har skader, og de har adgang til rederne kan du være 110 % sikker på de tager æggene. De plejer at lave et fint hul og labbe selve ægget i sig.

mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

hoejberg

• Gæst
Hej og velkommen til. Vi havde også en høne der spiste æg, og vi så den hakke på ægget. Den mistede hovedet og blev "forfremmet" til suppehøne. Det smitter, så det gælder om at være hurtig.