Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd om køb af en timet foderautomat ønskes  (Læst 9878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

• Passiv bruger
Råd om køb af en timet foderautomat ønskes
« Dato: 07 Juli , 2009, 21:40 »
Jeg har tidligere været heldig ikke at ha haft rotter. Det ved jeg nu. Jeg havde, hvad jeg troede var en strejfer i vinter. Jeg kunne ikke fange den i fælde, men den fik rottegift af rottemanden. Jeg fandt den døde rotte.
Nu har jeg imidlertid igen rotter og denne gang er problemet noget større.
Da jeg absolut ikke er morgenmand, har hønsene altid fuld adgang til foder. Jeg kan jo ikke fjerne foderet om aftenen for så skal de sulte til jeg får lettet r...
Derfor overvejer jeg at købe en automatisk foder beholder med timer.
Er der nogen der har erfaring og/eller kendskab til sådan en og hvad de koster?

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Råd om køb af en timet foderautomat ønskes
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2009, 21:47 »
 8 x 8 æg under 2 skruk.

Det er 32 æg til hver !!  de må ha vingerne helt ud.

Undskyld, det var ikke for at ødelægge din tråd, jeg er faktisk selv med på en lytter.
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2009, 22:03 »
8 x 8 æg under 2 skruk.
Det er 32 æg til hver !!  de må ha vingerne helt ud.
Undskyld, det var ikke for at ødelægge din tråd, jeg er faktisk selv med på en lytter.

Peter  ;D ;D
Nu KAN det jo være at de to skrukker er Jersey Kæmper, DE er jo store...

Med hensyn til rotter  >:(  kan man bruge en fodersilo til at hænge op midt i hønsehuset, ophængt i ca. 20 cm. højde så hønsene kan nå det, men rotterne falder ikke lige over foderet.

De år hvor jeg har mange ællinger fodre jeg med en Compu-feeder fra america, men til få høns er den nok for stor, fordelen er at den kan stilles til forskellige foder mængder og fodertider, om vinteren bruger jeg den til fodring af fasaner, det er vigtigt at den sættes til at fodre således at der bliver spist op hvergang den fodre, ellers tiltrækker den rotter og mus.

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=406

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2009, 22:35 »
Peter: Jeg er ikke helt skarp, hvad har det med rotter at gøre?
 <R

Jeg har jo alerede en ophængt beholder, men hønsene skubber en masse foder ud over kanten og spiser så ikke det der er på gulvet.
Den automat du nævner, lyder som en lidt dyr stor sag, det er nok lidt voldsomt. Den skal kun give et par dl. ad gangen. Jeg har tænkt på om der findes en så lille model.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2009, 22:51 »
Jeg lavede engang noget med en kasse med foder, hvor bunden faldt ud af med en magnetventil/aktuator  der blev trukket af et tænd og sluk-ur.

Den skulle så lukkes og lades (fyldes op) med håndkraft, men det kunne jo ske om aftenen og så fik hønsene foderet om morgenen.

Og nej jeg har den ikke mere.. men måske kan ideen bruges
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2009, 00:02 »
Medmindre at du først går ud til dine høns kl. 14 næste dage så ville jeg ikke have betænkeligheder med at fjerne foderet om aftenen. Alternativet er at du begynder at veje foder rationen af. Start med X antal hundrede gram. Hvis de ikke har spist op om aftenen giver du dem lidt mindre (i deres foderautomat) næste dage.
Omvendt, hvis der er helt "slikket op" så giver du dem lidt mere næste dag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2009, 14:15 »
Jeg har for nogle måneder siden købt en automatisk hønselem hos et firma i Tyskland. De var billigere end i Danmark og kunne gå på strøm i stedet for batteri. Nå - men det har jo ikke meget med din foderautomat at gøre, bortset fra, at de også forhandler foderautomater. Både 5-liters og 10 liters.

Jeg kan oplyse, at fragten var 18 eller 28 kr. (For mig overraskende lav)

http://www.axt-electronic.de/index1.htm

Held og lykke - jeg håber du får løst dit problem på den ene eller dan anden måde.  :)

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2009, 10:30 »
Tak for alle de kreative svar  ;D

Tak Susanne for link. Det var det jeg var ude efter, men den er lidt for dyr til min pengepung.
Utrolig billig porto, jeg har lige sendt en kuvert på 1,5 kg. til Sverige det kostede 125 kr.

Jeg har fundet nogle små foderautomater til hund og kat som måske kan bruges hvis man kan montere den på vægen. Man skal så kunne tage den ned også for at kunne fylde den. For den holder vist ikke længe hvis den skal stå på gulvet Hermed linket hvis andre også er interesseret.

http://www.alttilhundogkat.dk/foderautomater.6?/Generelt/HUNDE/Foderautomater/24371%20Foderautomat%20TX1/&showitem=4712

Den koster kun 189 kr, så det er måske et forsøg værd.

Lena

• Gæst
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2009, 10:56 »
Min mand har en netbutik hvor han sælger det du efterlyser.

Jeg har spurgt ham og han siger folk er meget begjestret for dem...- men det skal han jo sige  ;D  ;)

http://www.jagt-grej.dk/group.asp?group=366