Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 16277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
Orm
« Dato: 06 Juli , 2009, 19:59 »
I går opdagede jeg at min hane lugtede fælt - meget fælt! Han havde helt tydeligt tynd mave!
I dag fik jeg vedt bunden i vejret på ham og FØJ! Han var helt snasket til og hvad værre var: det væltede rundt med orme på ham!! :o
Nu er jeg så i tvivl. Skal han bare af med hoved eller er der noget at gøre? ???
Det skal siges at jeg har 3 kyllinger efter ham, og to af dem er helt sikkert haner. Så er det i virkeligheden mest humant at tage hoved af ham nu, og så slipper han for mere bøvl med de orme?
Håber I kan hjælpe.
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Orm
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2009, 20:09 »
Er du sikker på at det ikke er maddiker, fordi han har sk..t i fjerdragten? :-[ Så skal han vel vaskes - og behandles for tynd mave....
Er han i øvrigt afmagret?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2009, 20:19 »
Du kan da bare give ham en ormebehandling, det skal nok fjerne det.

Jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder, men det er noget som du kan få både i tabletter og i pasta form. Man måler bare et antal centimeter af pr. kilo, tabletterne kan fås i flere størrelser, og alt efter hvilken, giver man en halv til en hel tablet.

Det er det samme vi bruger til vores katte.

Nå, rodede lidt rundt i vores gemmer, og fandt ud af, at det hedder Panacur vet. Det virker mod indvoldsorm, men også mod Giardia, og begge dele kan både katte, hunde og høns få.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2009, 22:01 »
Og så skulle hvidløg jo være godt forebyggende ...... Spændt på om vores høns er hvidløgsmarinede når de skal i gryden en dag.
En ordenlig gang havregrød med hvidløg og levertran ..... både høns og kat elsker det.
det med miderne lyder nu ozz meget sandsynligt i den her varme.
En gang i mellem har en enkelt høne haft skvatmåz her ...det er gået over af sig selv.
Så bunden i vejret på kalorius og se hvad det er  <R
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2009, 22:13 »
Og hvis det er orm, har de andre det sikkert også, så om til dyrlægen efter Panacur og op med næbbet på bæsterne ;D
Det er hurtigt gjort!

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2009, 07:10 »
Ih, hvor er I altså fantastisk hurtige  :)
Jeg søgte billeder på maddiker og indvoldsorme på Google, og det ligner mest maddiker han har. Tar ormekure også det?
Og så et dumt spørgsmål: Bor de uden på ham eller inden i ham? ???
Der er vist ingen trivl om at jeg skal i gang med hvidløgene...
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2009, 07:18 »
Hmmm... har lige selv googlet "maddiker".! :-\
Det ser ud til at de lever I KØDDET på ham!!! Og at jeg burde sælge dem til lystfiskere!
Hvordan får man sådan nogle væk? Og hvordan pokker kommer de på ham?

Ser ikke ligefrem frem til det job at gøre ham ren, så oververjer stadig om han ikke har bedst af at miste hoved...
Man kan sige: jeg kan rense rumpen på ham eller fjerne hoved  ;D

Hvad synes I?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2009, 07:19 »
Maddiker skal vaskes af, du kan sætte ham i brusenichen ved aftentid, når han er mest rolig, og så skylle ham godt og grundigt med ca 38 g varmt vand. der er en god chance for at de bare sidder i skidtet udvendigt. Du bliver nok nodt til at tage hånden til hjælp, så gummihandsker er måske en god idé.
Du skal tjekke ham grundigt for at se, at der ikke er sår eller lignende de er gået i.
Jeg tror ikke Panacur tager maddiker, det er til indvoldsorm.
Når hanen er vasket kan du pakke ham ind i et håndklæde og duppe (ikke frottere) ham tør. Efter du fjerner håndklædet, kan du forsigtigt "ae" fjerene i den rigtige retning. Endelig sætter du ham i en kasse med lufthuller evt. en kattetransportkasse, med et godt lag høvlspåner eller lignende i bunden, og sætter ham lunt natten over. På denne årstid kan du sætte ham ud næste morgen, men hvis det er koldt og råt, skal han være gennemtør først.
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 08:35 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2009, 08:02 »
Ja, Panacur virker ikke mod noget udvendigt.
En vask, og med den varme vi har nu, kan du godt sætte ham på pinden i huset, natten over, det ville jeg ihvertfald ikke være betænkelig over.
Og er det en rolig hane, så kan han vaskes på alle tider, jeg har vasket mine om formiddagen, og sat dem ud i solen til tørring, uden problemer, men det har også været på meget varme dage
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07 Juli , 2009, 08:17 »
Håber virkelig for dig at du kan få styr på de bæster!!!! Desværre er jeg bange for at de også er indvendig i ham så hold godt øje med det, efter t han er vasket.

Vi kender problemet fra får og geder, når det er så varmt og hvis de er lidt bløde i maven.

Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 07 Juli , 2009, 09:53 »
Angående dit spørgsmål om, hvordan de kommer på ham, så er det jo fluelarver. Nogle fluer (spyfluer) går i dødt/såret kød mens andre går i l... :o Jeg vil tro at det er de sidste, der har nydt godt af hans dårlige mave. Vask ham og kig ham efter for sår. Hvis maddikerne sidder udvendigt så er der god sandsynlighed for at de IKKE er inde i hans tarme. Har han sår må du holde øje med dem. Men du kan da også vælge at kappe hovedet. Det andet er imidlertid en udfordring, der er lærerig for dig som hønseejer. Prøv dog ;D
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Juli , 2009, 10:10 »
Og maddiker æder kun dødt kød ..så de er gode til sårrensning ......
(mindes mine unge dage i hjemmeplejen hvor vi puttede dem i liggesår  <R)
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 07 Juli , 2009, 10:50 »
Inden nu at de maddiker bliver lavet til de rene helte, så er de som oftest skyld i at lam og kid dør af blodforgiftning når de bliver angrebet.

Uden at skulle gøre mig meget klogere end andre så er der jo forskel på om de sidder i et åbent sår eller befinder sig i den bageste del af tarmen, hvor der optages en del til blodet.

Men lad det dog komme an på en prøve med mindre dyret får det rigtigt skidt. Jeg ved blot, at jeg har haft en ged indlagt på dyrehospital, netop med det samme problem og den overlevede ikke.

VH Gunni.

Lena

• Gæst
« Svar #13 Dato: 07 Juli , 2009, 11:09 »
ADR! SØS, dog!!  ;D  Hvor gammel er du? - Jeg tænker maddiker i hjemmeplejen? I 1300 tallet?   ;D ;D  Har også arbejdet i hjemmeplejen. Det har jeg da aldrig mødt eller lært. ;)  En skam egentligt.  Hjælper det virkeligt? - Jeg har hørt om igler på betændte sår eller sådan noget lign.
Nå, tilbage til hansemanden... - kan det tænkes, at fordi at han har skidt måsen til i prut, at kødet er blevet ætset så der var fri adgang for snylterne?  Jeg havde de første år med høns en del af de dér hvide prutmåse på sorte og gule fjerdragter.  Fik af vide at det muligvis var når de fik for meget grønt.  Fandt en bog der sagde at kuren var 1 spsk. saltsyre til 20 liter vand.  De fik deres flotte sorte og gule "puddermåse" tilbage i løbet af no time, og har kun brugt det 2 gange siden på de 5 år jeg har haft høns.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 07 Juli , 2009, 11:20 »
 Lena, den er faktisk god nok med maddikerne. De er specialopdrættede og destrueres efter brug. Renser fint op i sår. Jeg har dog ikke brugt det i hjemmeplejen, men på en sårafdeling.
Noget andet er de "vilde" spyfluer, hvor vi da også har været nødt til bl.a. at aflive kattekillinger (herreløse) der var helt invaderet af maddiker. Sandsynligvis fordi deres mor lå død i vejkanten. Det var ikke rart. Men mon ikke disse bare er ude efter l...?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner