Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Knust rugeæg under skruk???  (Læst 4526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
Knust rugeæg under skruk???
« Dato: 04 Juli , 2009, 16:21 »
Ja så skete det. Et knust æg under skruk Tøzen. Alle æg er smurt rigtig godt ind  :-[  Hvad gør jeg nu? Rugeæggene er vel ødelagt? Hun har lagt i 2 uger nu, så det er jo forsent med et nyt hold rugeæg. Det var ikke lige den oplevelse jeg havde håbet på med den første skrukhøne. øv øv  :'(
Hilsen Vinni

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Knust rugeæg under skruk???
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2009, 16:30 »
Du kan prøve at redde dem ved at skrabe det værste af. afhængigt af hvor meget der er kan du jo også prøve at vaske dem forsigtigt. Det er normalt ikke en god ide, men her kan det da være værd at prøve når der kun er 1 uge tilbage.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2009, 16:49 »
Problemet er, at jeg ikke ved hvornår det er sket. Jeg forsøgte at skrabe et af æggende, og det var helt umulig at få af. Det skal lige siges at Tøzen kun har haft rugeæggende i 10 dage. Det kan være at jeg skal på jagt efter kyllinger?
Hilsen Vinni

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2009, 17:41 »
Hej.
Du kan vaske dem i lunt vand. UDEN sæbe. Og så ligge dem våde ind under hende igen.
Det ville altså være synd at smide dem ud, for der kan sagtens komme kyllinger alligevel.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2009, 19:33 »
 <E Nu er æggende skrabet og vasket. Og de ser helt normal ud igen, så humøret er meget bedre. Punkteret badebold er en meget god beskrivelse af en skruk, men en klat pandekage dej er mere passende på Tøzen når hun glider ned i baljen  ;D Længe leve hønsefeberen  ::)
Hilsen Vinni

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2009, 23:21 »
det må da kunne kaldes skrabeæg  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2009, 00:17 »
Jeg har før prøvet det samme. Jeg gjorde ikke noget ved æggene og der kom alligevel kyllinger ud af hovedparten. Så ingen panik. Hvis du alligevel ville skifte dem ud så betyder det ingenting at hønen har ligget i 10 dage. Hun kan sagtens ligge 21 dage mere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Anjasika

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 Juli , 2009, 12:11 »
Jeg har læst mig til her på sitet, at man kan lave en vandprøve af æg. Så når jeg nu læser denne tråd tænker jeg -hvilken fare skulle der være ved at vaske æggene? Jeg havde nemlig også et knust æg den anden dag, og valgte at vaske det værste af æggene. :o :o

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Juli , 2009, 13:14 »
Men husk nu at vandprøven, kun består i at lægge æggene i vand (på 19 dagen) og her kyllingen jo snart klar til klækning..og her skraber og gnider du jo ikke på ægget..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 05 Juli , 2009, 15:12 »
Når du vasker noget snavs af ægget, kan du let komme til at mase snavset ind i porerne, og dermed stoppe ilttilførslen, Når du lægger i vandet forbliver porerne indtakte.
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 07:40 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #10 Dato: 05 Juli , 2009, 15:54 »
Vores orpington'er er (som de fleste af den race!) klodsede rugere, og det er sket nogle gange efterhånden, at en skruk har knust et æg under sig. Vi har samme erfaring som Danny, at der kommer kyllinger ud af det alligevel (og vi har aldrig vasket æggene efter den slags uheld)...
Med sommerlige hilsner, Christian

Lena

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2009, 14:45 »
Jeg ville nu også forsigtigt sørge for at det værste snask kom væk. 

Æggemassen på ægget er vel også med til forhindre kylling i at "trække vejret"? (jeg gætter) Desuden kommer der en dårlig lugt under hønemor der også har godt af at blive ren efter sådan et uheld. Reden bliver også fuld af utøj (spy, etc) så almindelig oprydning er vel sådan bare hensigtsmæssigt. Men det er interessant at Christian og Danny ingen problemer har haft med udklækning trods "æggekage". <Y