Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En ekstra hane!!!  (Læst 3777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
En ekstra hane!!!
« Dato: 02 Juli , 2009, 22:15 »
Hej alle sammen

Hvad ville I gøre???

Jeg var lige ude af huset i fire timer - og så har min mand fået 'os' en ekstra hane i hønsegården. Vi har i forvejen en yderst kompetent hane på 1½ år - den nye hane er omtrent jævnaldrende. Jeg ønsker mig slet ikke en rød sussex-hane, men derimod en tre-farvet til erstatning for vores lyse hane her til efteråret.
Men... det skal jo ikke komme an på farven alene, så derfor spørger jeg jer mere erfarne:

Vil der ikke blive en farlig ballade i morgen i hønsegården (jeg forestiller mig en rigtig hanekamp)?
Vil den nyankomne mon gøre kyllingerne noget - i fald vi vælger at beholde ham frem for den 'gamle'? Der skal lukkes to kyllinger ind til de øvrige om en uge, og der er i forvejen 5 yngre medlemmer af hønseflokken.

Jeg ved jo godt, det var i en god mening, at han sådan bare lige sagde ja tak til at overtage en hane (dagplejeren havde købt to 'portioner' 1,4 - og skulle selvfølgelig kun bruge 1,8 i alt), - men tror I, det vil gå godt?  ???
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: En ekstra hane!!!
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2009, 22:22 »
Nej det tror jeg helt ærlig ikke, den stakkels nyankomne kan måske holde sig i et hjørne og lade som om han ikke er der, men han kan også blive nødt til at forsvare sig, hvilket er højst sansynligt da du ikke skal forvente at din gamle hane vil finde sig i at få overtaget sit domæne.
Mit gæt er at der bliver kamp, og at den bliver voldsom, jeg ville slet ikke prøve hvis det var mine haner, at have to haner i en hønsegård, kan gå hvis de er vokset op sammen, og det er ikke nogen garanti, to voksne haner der ikke kender hinanden, det sker ikke.
Skynd dig at skille dem ad.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2009, 22:23 »
Måske - måske ikke

Hvis der er mange høner og god plads så kan det nok gå - de vil dog tage en hanekamp, for at finde ud af hirakiet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2009, 22:28 »
Der er ikke 'rigelig' med plads til, at de kan have eget territorium. Ifølge min mand satte den gamle hane hurtigt den nye på plads og markerede sig over for de af hønerne, der var for tæt på den nye.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2009, 08:36 »
Så er hanen afsat til én, der gerne ville lave hanesteg til aftensmad... Det gik bestemt ikke godt om morgenen, - og min dejlige mand kunne udmærket se, at der kun var plads til én hane i gården  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2009, 08:59 »
Det er vel, hvad man kalder at høste erfaring  :D
Godt I fik hanen afsat.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk