Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - hvad nu?  (Læst 39512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #45 Dato: 25 April , 2008, 12:56 »
hej
Jeg ved ikke så meget om skrukker endnu, da min første lige har lagt sig. Men min søster har haft høns længe, og der var pludselig en dværghøne der var forsvundet en dag. De kunne simpelthen ikke finde hende nogen steder så de regnede egentlig med at ræven havde taget den. Men så en dag kommer hønemor stoldt gående med en lille flok kyllinger om benene. Hun havde klaret alt selv og have åbentbart spist mens min søster var på arbejde eller hjemmefra.

En anden ting jeg kan foreslå er en ganske alm flyttekasse til skrukken. Den er supernem at flytte over i et andet aflukke og man kan åbne ovenfra og kigge ned til skrukken. Om hun ligger på alle æg osv. De andre høns kan så bare få en anden flyttekasse at ligge deres æg i.
Det fungerer fint for mig...og hønsene.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 25 April , 2008, 15:23 »
Min nabos dværghøns forsvinder også i 21 dage og kommer stolt tilbage til flokken med små kyllinger. Og hvor de er ved hun ikke.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 25 April , 2008, 15:54 »
Har du ræve er et net omkring reden ikke nok. Ellers lad hende endelig ligge, det klarer hun sikkert storartet ;)

Helledet

• Gæst
« Svar #48 Dato: 06 Maj , 2008, 09:06 »
Tusind tak for jeres mange guldkorn!
Det med flyttekasserne lyder som en god ide! Da det netop er mit problem at kigge til hende!

Jeg har ladet hende stå indtil videre......så får vi se.......Jeg glæder mig helt vildt til at se om hun så snart kommer gennem haven med alle sine små kyllinger! :)
Så må jeg være mere opærksom næste gang jeg får en skruk! :)

marieelving

• Gæst
« Svar #49 Dato: 08 Maj , 2008, 17:23 »
Tju hej, jeg har også fået en skruk høne. Det er første gang! Hun har ligget på æg i 1½ uge nu.
Jeg ved ikke en disse om det, men opdagede forskrækket forleden at hun faktisk ligger på minimum 14 æg. Jeg kan åbenbart ikke have været så omhyggelig med at hente æg, for vi har kun tre høns.
Men altså, jeg har forsøgt at blande mig så lidt som muligt, har hængt mad og vand på reden, så hun behøver ikke engang flytte sig. Er det smart, eller gør jeg hende en bjørnetjeneste? Jeg har ikke set hende forlade reden overhovedet i 1½ uge.
Jeg skal også have hende flyttet, reden hænger ca. 80 cm over gulvet, og jeg vil gerne have et godt lag halm på gulvet inden kyllerne kommer.
Vi har taget konsekvensen af den bestemte dame, der har lagt sig i husets eneste redekasse, og simpelthen bygget et nyt hønsehus til de andre høns. Jeg mente det var nemmere at flytte dem end hende, og de trængte alligevel til noget bedre. Men ned på gulvet skal hun altså. Har læst lidt her i tråden, og tror at jeg vil flytte hele redekassen ned om aftenen når hun sover. Jeg vil også gerne have lidt mere halm under æggene, da hønemor har udhulet reden helt ned til træbunden.
Jeg har tænkt mig at være meget omhyggelig med at lægge æggene i samme orden, da jeg tænker der ikke kommer noget ud af de yderste æg når hun ligger på så mange.
Uha, det er spændende.

Marie
1,3 Barneveldere

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 08 Maj , 2008, 18:24 »
Ved ikke lige om du har gjort hende en bjørnetjeneste, men hun skal nok forlade reden. Skrukken går af reden en gang om dagen for at strække ben og lave en stor L... Jeg troede heller ikke at min skruk forlod reden, indtil jeg fandt ud af at hun gør det tidligt om morgenen, ca. kl 5. men skrukken ved godt at æggene skal have luft så hun skal nok forlade reden, men sikkert ikke ret længe af gangen.
Hvis jeg skal logge min af reden, giver jeg hende en tallernen med hønseguf, og mens jeg tager de 10 skridt over til det andet hønsehus og giver dem hønseguf og når tilbage igen, så har hun været ude og spise og lagt sig igen  :D
Jeg har hørt andre sige at selv om de flytter skrukken så vender hun tilbage til det gamle sted, æg eller ej. Så hvis du gør det skal du nok holde øje med hende.
Held og lykke med det.
VH Lisbeth
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #51 Dato: 09 Maj , 2008, 11:26 »
Hej Forum!

Jeg læser interesseret om alle de gode ideer!

Men den der med flyttekassen? Hvordan kan hønen så komme ud på sin daglige tur? Jeg mener - man kender vel ikke tidspunktet således at man bare kan løfte hende ud?
Eller har jeg ikke forstået det rigtigt? ???

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 09 Maj , 2008, 11:28 »
Hehe, hun er selvfølgelig ikke lukket inde. Jeg har gjort det at jeg har skåret en åbning i siden af kassen.  :) Tror der er et billede i mit galleri af det.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #53 Dato: 09 Maj , 2008, 11:36 »
Det forklarer sagen  :D

Helledet

• Gæst
« Svar #54 Dato: 09 Maj , 2008, 16:02 »
JUHUUUU snart små kyllinger!

Kalenderen siger at der er to dage tilbage....

Men opdagede her til morgen til min store ærgelse at der lå et smadret æg udenfor huset/reden hun ligger i!
Her til eftermiddag lå der endnu et!

Er det muligt at det er hende selv som skubber æggene ud? eller er det andre vildfulgle som snupper æggene fra hende? Hun er hegnet ind med hønsenet så kan ikke lige forstå at det skulle være de andre høns!
Hilsen Helle

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #55 Dato: 09 Maj , 2008, 17:33 »
Hej Helle! Var der kyllinger i æggene, hun har skubbet ud. Det kan måske skyldes hun kan mærke der ikke er liv i dem, og ikke vil bruge energi til mere rugning på dem!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Helledet

• Gæst
« Svar #56 Dato: 10 Maj , 2008, 19:25 »
Hej

Jo der var kyllinger i.......Det så ud som om de var veludviklet...men døde....Jeg forstår ikke!

Helledet

• Gæst
« Svar #57 Dato: 12 Maj , 2008, 14:13 »
 <L

Så kom dagen endelig hvor mine kyllinger blev klækket ud!Ialt 8 stk. (Godt gået Hønemor!) <P

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 12 Maj , 2008, 17:31 »
Hej

Jo der var kyllinger i.......Det så ud som om de var veludviklet...men døde....Jeg forstår ikke!

I dag lå der også et smadret æg udenfor reden hos min skruk. Den var også død. Det så ud som om skrukken selv havde hakket ægget i stykker lige for at tjekke om den nu var død, og så derefter smidt den ud.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 12 Maj , 2008, 22:33 »
I dag lå der også et smadret æg udenfor reden hos min skruk. Den var også død. Det så ud som om skrukken selv havde hakket ægget i stykker lige for at tjekke om den nu var død, og så derefter smidt den ud.

He he... nu tror jeg vist heller ikke at vi skal gøre høns klogere end de rent faktisk er ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!