Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodringe og størrelser  (Læst 12430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Fodringe og størrelser
« Dato: 30 Juni , 2009, 15:14 »
Så er mine fodringe kommet med posten i dag, den størrelse, jeg har bestilt, alt er vel som det skal være, men jeg synes de ringe ser så store ud! Skal de sidde ret løst i begyndelsen? Jeg har aldrig prøvet det med ringe før, men de skal vel også på inden de små pus får for store fødder, så det ikke gør ondt på dem, at få dem på? Men når jeg ser deres fine tændstik ben og så ringene på henholdsvis 13 og 15 mm.
Hvilken alder har jeres kyllinger typisk, når I sætter ringe på dem? Mine kyllinger er lige godt to uger gamle.
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2009, 15:54 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Andreas

• Passiv bruger
Sv: Fodringe og størrelser
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 15:41 »
Jeg ved desværre ikke noget med hensyn til dit spørgsmål.... Men jeg vil gerne bringe et nyt et af slagsen på banen  :) Hvorfor ringe sine høns ???
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2009, 16:06 »
Der er flere grunde til at ringe sine dyr.

Når man køber ringe registreres man for de numre man køber.
Dette bevirker at man altid kan finde tilbage til den der har opdrættet dyrene. Samtidig er det en garanti for dyrenes alder, da ingen har interesse i at sætte ældre ringe på dyrene.

Myndighederne kræver også mærkning i forbindelse med samling. Dette kan dog godt være en åben ring, men der må ikke være 2 dyr der bære samme ringnummer på samme størrelse ring.

Samtidig har man også selv mulighed for at holde styr på de voksne dyr og hvem der er foældre til hvem mm.

Så der er flere fordele ved at fast ringe sine dyr.

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2009, 16:19 »
Okay tak for svaret  ;D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2009, 17:04 »
Jeg synes da der er info nok ang. påsætning af ringe hos D.F.F.R. 

På ringlisten står der øverst: Husk fodringe skal påsættes i alderen 6-10 uer for høns - 8-10 dage for duer. Se her:
http://www.racefjerkrae.dk/dokumenter/ringliste-2009.pdf

På selve ringbestillingssedlen står der hvordan du sætter ringene på, endda med illustration. Se her:
http://www.racefjerkrae.dk/dokumenter/ringbestillingsseddel-2009.pdf

Jeg havde ingen problemer da jeg skulle sætte ringe på første gang, heller ikke med at finde informationerne.
Jeg har Amrocks og det passer med 8 -9 ugers alderen. Ikke senere, så bliver de for svære at få på, og ikke før for så falder de af.

Mange hilsner Lene :-)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2009, 18:18 »
Jeg er ikke så sikker på, at jeg kan kønsbestemme mine store wyandotter allerede ved 6 ugers alderen..skal jeg så påsætte to ringe, og herefter fjerne den ene, når jeg er sikker på kønnet..og er ringene nemme at få af igen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2009, 20:59 »
Jeg har købt både drenge- og pigering til alle mine, så får de en af hver og på hvert sit ben, så kan jeg altid klippe den forkerte af  :D
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2009, 22:13 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2009, 21:07 »
I vores lokale foderstof sælges gammeldags hønseringe - altså som dem, jeg selv legede med som barn. Der er naturligvis ikke numre på, men jeg tænkte på at bruge dem således, at jeg kan huske, hvor gamle hønsene er (så jeg ikke lige får slagtet de unge frem for de gamle  :-\)
Er der noget galt i at bruge den slags hønseringe?  ???
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2009, 21:29 »
Jeg bruger farvede elektrikerstrips. Jeg synes de der gammeldags hønseringe falder af..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2009, 21:48 »
Jeg bruger også elektikerstrips. Hver stamme får så sin egen farve, så man kan sætte de rigtig haner og høner sammen senere hen. Fik de første sat på der hvor jeg købte mine daggamle kyllinger som var fra 2 forskellige stammer. De skal så selvfølgelig skiftes undervejs som teenagerne får større fødder.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2009, 21:51 »
Man kan i Miljøfoder købe rigtige ringe, som er forskellige farver og som er nemme at tage af og på..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 10:50 »
Jeg har købt ringe hos america-thisted. De er meget nemme at sætte på da de bare lukkes når de sidder på benet, så man ikke skal til at mosle med de stakkels dyrs tæer. De kan også nemt tages af hvis man har fået en forkert farve på  *f
De koster 30-35 øre pr stk, så det er til at overkomme.
Der er IKKE nummer på, men de fåes i mange farver og størrelser ! Jeg satte ringe på mine, da de var seks uger gamle, for at kunne holde styr på grundstammen, men hvis man skal udstille, så skal der jo selvfølgelig nummer og korrekt farve på.
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 10:52 Fra Vipse »
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2009, 21:25 »
Der er jo ikke noget i vejen med at bruge andre måder at mærke sine høns på, med mindre man skal på udstilling med dem, så kræves der faste fodringe, der købes hos Dffr.

@Marianne, fodringene vil ikke komme til at sidde helt tæt til benet, det gør mine ikke ihvertfald
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 21:27 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Juli , 2009, 21:51 »
Generelt er disse informationer vejledende for glat benede fjerkræ racer, men langt fra informative nok for strømpede eller direkte fodbefjerede racer, her er det virkeligt lidt af et toldmodigs arbejde for nybegynderen, som står på bar bund første gang han skal ringe sine dyr til tiden , uden at få problemer med påsætningen .

Jeg står faktisk og skal have ringet nogle Brahma kyllinger, de har ikke bare fjer på benene, DE har meget og lange fjer på benene...

Hvordan er det lettest at få ringen på ? eller lader man 2 og 4 være lige og sætter bare ringen på ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2009, 23:06 »
Tak for hjælp og kommentarer, jeg har nok været lidt for bekymret for at de kære små skulle blive for store, men nu klapper jeg lige hesten og venter lidt med de ringe.
Patricia, de voksne jeg har med ringe, har også ringene lidt løst, og det skal selvfølgelig være sådan, både for at det ikke hindrer cirkulationen, men også for at der ikke sætter sig skidt mellem ring og løb tænker jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk