Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med hanesporer ? Se foto og forklar fænomenet  (Læst 7469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Nørtoft

• Passiv bruger
  • Rhode Island Red
Med fare for at afsløre min nybegynderstatus som hobbyhønseavler på andet år viser jeg lige 2 billeder af mine foromtalte skrukhøns af racen guldbrystet Føniks der har udviklet sporer så store som mine haners ??? Jeg har fulgt med i debatten om egnede hønsebøger; men har aldrig læst om høns med veludviklede sporer. Er det for at kunne forsvare kyllingerne eller en anden snedig teknik. Jeg må hellere lade være at gætte. Jeg har lært her i DFF, at der er en fantastisk akkumuleret viden om høns i dette forum, hvis bare man vil spørge. Det være hermed gjort. HVAD er dette fænomen ?

P.S. Ingen af mine andre høns har disse sporer.
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns med hanesporer ? Se foto og forklar fænomenet
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 12:19 »
Har INGEN forstand på fønikser, men kan det ikke bare være en femte tå? Det er jo en asiatisk race. ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2009, 13:20 »
Hej Tommy

Det er ikke noget jeg har set før.
Men, hvis jeg går ud og googler den på "Hen with spurs" og lignende søgekriterier findes der faktisk en del af det på nettet.
Men det bliver da spændende at se, om der er andre her på Forum der har lignende eksempler.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2009, 21:56 »
Jeg har før set det et par gange. Men det har været på gamle høner. Hvorfor nogen enkelte høner får det, ved jeg ikke. Men det er som sagt ikke, et enkelt stående tilfælde.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Kinnerup

• Passiv bruger
  • A-høne
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2009, 22:39 »
Mon racen er opkaldt efter dette;Fugl Føniks er et fabeldyr fra ægyptisk mytologi, hvor den er symbol på genfødslen. Ifølge sagnet levede kun et enkelt eksemplar af fuglen ad gangen og den ...
Måske en hermafrodit - hvem ved :D

mvh tina

Tina

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2009, 23:31 »
Jeg har/har haft flere skånske blomsterhøns med ret lange sporer.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2009, 23:42 »
Indenfor f.eks Sumatra må hønen gerne have ansats til sporer og hanen SKAL have dobbelt sporer.

Men for de fleste racer er sporer ved høner en stor fejl og især så store sporer som på billedet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2009, 23:47 »
Se, så fik vi det opklaret - der er meget hun ved, hende Lene  :D Dejligt.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2009, 05:32 »
Det er jo ellers meget smart med så lange spore på hønen, så kan kyllingerne lære at sidde på pind om natten fra starten af...  ::)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2009, 08:27 »
Det er jo ellers meget smart med så lange spore på hønen, så kan kyllingerne lære at sidde på pind om natten fra starten af...  ::)

ja det er da smart   ;) Lige som en pingvin  ;D
Men seriøst ! Hvad gør man egentlig hvis man er den "lykkelige" ejer af en høne med så store sporer som på billederne  ??? Kan hun ikke komme til at skade kyllingerne med den  ???
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2009, 12:06 »
Skal man nu være hel serieøs burde man tage sådan en høne ud af avl, det er ikke normalt at høner skal have så lange spore... Og som Lestat skriver er det en alvorlig A-fejl i udstillings øjemed, så den skal ud af avl... derfor kan den jo være fin nok som hygge høne.

Man er nød til at være benhård med sortering af racehøns/udstillingshøns, De SKAL følge standarden hvis man vil have noget ud af det, derfor er der også et stort spild af kyllinger som enten går til slagtning eller ender som havehøns.