Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mibbes fede ferie  (Læst 5411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Mibbes fede ferie
« Dato: 28 Juni , 2009, 23:45 »
Nu er der sikkert nogle der genkender navnet Mibbe,  og i hendes liv er der sket store forandringer i denne sommer.
For nye læsere kan jeg her fortælle
Mibbe er min hvide landgås der er 7 år og har været på gården siden hun var en lille gæsling der kunne sidde i et vandglas.
Hendes veninde er en broget gås fra Korsør, og de to er nærmest uadskillige.
Mibbe og damen fra Korsør har i årevis forsøgt at formere sig ved at pare hinanden, og det eneste der faktisk er kommet ud af det er, at Mibbe er blevet skaldet,  har fået blå mærker om øjnene, og den årlige øjenbetændelse og lysfølsomhed, til stor gene fordi hun, selvom hun er tam og godt kan kæles, ikke ligefrem elsker at blive fanget og få dryppet øjne.
I år har Mibbe og damen fra Korsør, lagt rigtig mange æg og ruget på skift som de plejer, mens de har skabt sig højlydt over at nogen gik forbi deres hus, så jeg har flere gange tømt reden for æg og har fået damerne til at gå ud i det gode vejr og spise græs.
I den anden ende af haven, i den store hønsegård bor en stor flok orpington kyllinger sammen med 4 forvirrede maran kyllinger, de holder hankatten beskæftiget en del af dagen, han holder mandtal og overvåger deres mindste bevægelse mens de vokser, hunkatten derimod passer de tre killinger der lige har fået øjne, og snart kommer frem under datterens seng, hvor kattemor nu for tredje gang har besluttet at opbevare sit afkom, i sikkerhed for hunde og andre nysgerrige.
Midt i haven bor en flok ænder, eller lige nu kun en del af en flok ænder, for da andemor klækkede sine æg efter mindst 100 ugers venten, ja så syntes Rapsjak som andrikken hedder, at hun skulle kanøfles, og så kom han og den anden and i karantæne, og han må lide den tort at gå udenfor andegården og pænt se på, mens de små ællinger, 13 stk. hygger sig i deres mors fodspor.
Det gik rigtig godt, indtil jeg opdagede at de små fjerbolde uden videre gik gennem hegnet, ud til den kyllingeinspiserende hankat, ja så kom der ny tråd på, og nyt overnet, så det nu er kattesikkert og Rapsjak sikkert område.

Mens jeg nu gik og syslede med det, og fyldte bræddepande og den store badebalje med vand, ja så nåede andemor at få et par børn med op i det stooore vand, inden jeg fik lagt sten og tæppe på kanten, så der var lige en ælling der skulle hjælpes op, og den ophidsede mor mente helt sikkert at jeg var skyld i det hele, og det var jeg jo, så hun tævede mig med alt hvad hun fandt anvendeligt, vinger næb og fødder. Nå det blev jeg til gengæld fornærmet over og skubbede hende på hovedet i vandet, og mens hun lige genvandt fatningen fik jeg babyen fisket op,,,,fred igen, men ikke længe før den næste var i havsnød, men denne gang var jeg blevet klogere, jeg tog en lang pind og fik vippet ællingen i måsen så den kom på land, mens hun bed og hev i pinden,,,, nå ja tænkte jeg, jeg stod jo også på barnets nye skole forleden og diskuterede med inspektøren  om min unges ve og vel, det er vel en mors ret, og pligt.
Nu har jeg jo fået lagt badebro, trædesten og tæppe på kanten, men nu er hævnen sød, andemor nægter at anvende faciliteterne, og bader med sine børn i soppebasinet i bræddepanden.
Tilbage til Mibbe og damen fra Korsør.                                                                                                                     
Jeg fik tilbudt to små gæslinger som jeg straks så for mig gå rundt med de to fruer, så jeg sagde ja tak i bevidstheden om at der absolut ikke var nogen garanti for at jeg kunne få madammerne til at adopterer de små, man sætter ikke bare gæslinger under vingerne på en gås, som man kan sætte kyllinger til en skrukhøne, på den anden side har damerne ruget i årevis uden resultat, og måske ved de slet ikke hvorfor de gør det. Lige nu var det den brogede der var glad for ægene, mens Mibbe travede det meste af dagen alene og græssede, for så at tilse de små nye ællinger som hun var meget interesseret i.

Min mand jagede den brogede dame ud af reden under stor protest, og Mibbe kom spurtende for at se hvad der var på færde, men jeg fjernede ægene og satte de små dunede gæslinger i reden, og smurte lidt redefyld på dem, for at de ikke skulle lugte helt fremmed, derefter gik jeg ud og gennede den brogede hjem igen, mens min mand holdt Mibbe lidt på afstand, de to taler tit sammen så det gik uden problemer.
Så skete underet, den brogede dame fra Korsør gik ind på reden og så de små, og mens jeg frygtede at de ville dø for at være trængt ind på forbudt område, så aede hun de små med sit store næb, og sagde lyde jeg aldrig før har hørt , de små vidste ikke helt hvad de skulle tro, men så ud til at synes at sydsjællandsk  gåsesprog  var forståeligt, så de flygtede ikke, efter to minutter var Mibbe blevet nysgerrig og gik ind for at se hvor de små pip kom fra, og jeg blev igen betænkelig, men også snydt igen, for Mibbe lagde sig ved siden af den brogede, og sammen glemte de at min mand og jeg stod og så på, mens de gemte de små imellem sig..
Mine forventninger gik i opfyldelse, Min dejlige Mibbe og hendes veninde kom næste morgen ud med de små trippende mellem sig, de viger ikke fra børnene eller hinandens side, og pludre stille mens de viser de små rundt.

De har været i vandet, og de gør alle ting som de to mødre. 

Nu skal de altså have en stråhat med bånd på, for det er altså helt Disney agtigt med kyllinger killinger ællinger og så de supersøde gæslinger, og i år har Mibbe ikke haft øjenbetændelse……..
Og gåsegang har fået en ny betydning

« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 13:42 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Mibbes fede ferie
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2009, 23:50 »
ÅÅH altså det nederste billede der...suk hjerte brist ej ..hvor er det SKØNT !!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2009, 23:54 »
Neeeej, tillykke med familieforøgelsen, hvor er de bare skønne.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2009, 00:38 »
Hej Ina

Hvilken vidunderlig historie fra det virkelige liv.
Det er jo bare den rene dyller. Fortalte lige kort om den til Rie, og så endte det med, at jeg lige måtte læse den højt for hende også, og da jeg så fortalte hende, at der var mange billeder med, ja så måtte hun jo lige over og kikke med.

Tillykke med jeres familieforøgelse, og dejligt at høre, at det hele summer af liv.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2009, 05:52 »
Sikke en dejlig historie og skønne billeder. Til lykke med familierne  !h
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2009, 06:29 »
Se, det var jo et rigtigt eventyr - eller i hvert fald en skøn historie... Tak for den  :)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2009, 07:18 »
Ina, TUSIND tak fordi du delte med os, jeg kan jo stadig huske da Mibbe havde en bule, og du var bekymret for hvad det var, og hvad det skulle ende med.
 !j !j
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2009, 07:50 »
Stort Tillykke til Mibbe og hendes veninde med de kære små, glæder mig til at se dem live.

Og tillykke med andlingerne.

Den lille outsider andling trives sammen med sin ven her hos os.  !k !k !k !k
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2009, 07:52 »
Dejlig historie at starte dagen med!  *p *y !h !d
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2009, 08:52 »
Dejligt at de langt om længe er blevet forældre. Efter alle de år med ubefrugtede æg.

Hvorfor har de ingen gase ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2009, 11:36 »
Dejligt historie fra en rigtig sommeridyl :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Juni , 2009, 11:41 »
Sikken en hjertevarmer af en fortælling - tillykke til jer alle!  Billederne er skønne, og du fortæller så godt.  Mere  <+
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2009, 11:47 »
Arj, Ina, hvor skønt!!
Tillykke med dem alle  <I
Jeg er taget til Nordjylland, så derfor kunne jeg ikke svare på dit opkald - jeg var vist på stranden ;D (www.visitjammerbugten.dk).
Jeg har ferie denne og næste uge, så måske det kan blive til en tur til "Dyrebørnezoo" på Stevns? ;)

knus fra Mette
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Juni , 2009, 18:07 »
Nåååårhh, hvor er det dog en skøn "historie"  <. Tillykke med de små  :) Måske den ene er en gase, så du selv kan producere gæslinger <I
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 29 Juni , 2009, 19:42 »
Årh, sidder jo næsten med tårer i øjnene over den lykkelige slutning! *p