Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kattesikker alder???  (Læst 6634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Kattesikker alder???
« Dato: 28 Juni , 2009, 16:20 »
Jeg kunne så godt tænke mig at lukke kyllingerne ud frit i haven, men er ikke helt sikker på om mine katte vil undlade at betragte dem som en hyggelig lille snack ::). Så er der nogen der ved hvor gamle/store de skal være før de er "kattesikre"? Mine barnevelderkyllinger er på nuværende tidspunkt næsten lige så store som mine danske dværghøns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kilgod

• Passiv bruger
Sv: Kattesikker alder???
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2009, 16:28 »
Hej Henriette

Jeg har 8 silkekyllinger som fra de var 3 - 4 uger gamle har gået frit rundt ude i haven, hvor min store jagt glade hankat har set dem, men ikke engang vist dem så meget interesse, at han gik hen til dem, han ville hellere finde en stille plads i solen og nyde livet i.

Så sent som i dag hvor min kyllinger er 6 uger gamle, var det dem jeg så løb efter ham da han kom gående ude på græsplænen, så jeg ville ikke være bekymret.

Jeg vil lige tilføje at mine kyllinger ikke har en moder der passer på dem, da jeg har købt dem dagsgamle hos Tommy da han havde åbent hus.
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2009, 16:43 »
Hvis jeg var dig, ville jeg holde øje med kattenes interesse for kyllingerne, man kan hurtigt se på dem om de har tænkt sig at jagte dem..men med den størrelse dine kyllinger har, tror jeg ikke der sker noget ved det..
Nu kommer det jo også helt an på kattene..jeg har 6 katte og kun en af dem viser interesse for kyllingerne, det er for øvrigt en skovkat, måske har de et andet instinkt en de andre katte..men han har også smagt kyllingerne(fik fat i en lille død kylling engang, som han spiste med velbehag), så han ser på små kyllinger med helt andre øjne nu..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2009, 18:35 »
Vores katte har altid været ligeglade med kyllinger. Som om de ved at de skal være her. Høns og hane er heller ikke efter katten og de deler en sjat mad eller andet..

Den nuværende kat er dog lidt anderledes idet den som 12 ugers netop ankommet troede den kunne dræbe hanen. Det fandt den ud af ikke var muligt og har ikke siden kigget i hans retning. Hønsene kæler hun sig op af, til deres store undren.

De store kyllinger der netop nu render rendt leger hun med, på samme måde som hun leger med ponyerne! Ja, hun er tosset. Hun ligger i skjul og lige foran en kylling eller pony, springer hun en meter i luften mens hun hvæser. Ponyerne blev dælme forskrækket de første gange, men nu er alle vant til det. på nær mig, når jeg om natten lige skal over i stalden og katten laver snigangreb.

Kyllinger leger tilbage når hun springer op. Så springer de op som når de leger indbyrdes.

Ænderne der bor omme bagved har lige nu en ælling. Og den og katten putter fint sammen i solen.

Tossede dyr vi har.

Som sidebemærkning kan jeg tilføje at katten får de kyllinger vi afliver pga. skader eller andet. Så hun er vant til at spise de små, men rør dem ikke når de er levende.
Hilsen Susanne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2009, 18:41 »
Mine kommer ud far de er helt små ..under overvågning. Ved 3-4 ugers kyllinger lader jeg dem mere og mere passe sig selv. Holder dog godt øje med missen...især efter han kom hjem med en agerhøne i foråret. En dag jeg stod med en død kylling overvejede jeg at give den til katten ..men neeeej tænke jeg ...hvorfor opfordre ham til narrestreger.
Kan nærmest se savlen skylle rundt i hans lille mund når jeg lufter de helt små kyller  :D
Han ved skam godt at det er MINE kyller ...... lad mig bare nøjes med at sige .... min tillid til ham lige ang det ligger på et meget lille sted !
Med venlig hilsen Søs

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2009, 18:48 »
Vores gamle katte var aldrig interesserede i hønsene, men vores ny lille hankat jagtede vores store sussex høner allerede mens han var mindre end dem - og gør det stadig, hvis han kan se sit snit til det.  (Han er delvist afvænnet ved at vi har sprøjtet vand i hovedet på ham med en sprøjteflaske nogle gange  ;D)  Så pas lidt på i begyndelsen.  Hvis du har en skruk eller en hane til at passe på kyllingerne, behøver du vist ikke være nervøs for dem. 
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2009, 20:42 »
Vores store hankat har 1 gang dræbt en fuldvoksen stor welsumer høne - for at se om han kunne, tror jeg  :o - og så har han ikke rørt noget andet fjerkræ siden, hverken store eller små. Og det er vel 4 år siden nu.
Mvh Marianne

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2009, 21:04 »
Den nuværende kat er dog lidt anderledes idet den som 12 ugers netop ankommet troede den kunne dræbe hanen. Det fandt den ud af ikke var muligt og har ikke siden kigget i hans retning. Hønsene kæler hun sig op af, til deres store undren.

De store kyllinger der netop nu render rendt leger hun med, på samme måde som hun leger med ponyerne! Ja, hun er tosset. Hun ligger i skjul og lige foran en kylling eller pony, springer hun en meter i luften mens hun hvæser. Ponyerne blev dælme forskrækket de første gange, men nu er alle vant til det. på nær mig, når jeg om natten lige skal over i stalden og katten laver snigangreb.
*g *g *g *g *g *g
Åh, nej, tårerne triller og jeg har helt ondt i maven af grin.
Hvad skulle vi dog gøre uden alle de dejlige dyr  *p *p *p
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2009, 23:43 »
Her i dag lå en af vores hankatte ude på gangstien i haven.
Kyllingerne, som nu er 8 uger tog en tur op af gangen, og traskede over katten, som knap nok rørte på sig, skulle bare lige se, hvad det var.

Vores katte, eller ihvertfald nogen af dem, det er ikke alle der kommer ud på den side af huset, rører ikke kyllingerne, også selvom kyllingerne af og til smutter igennem hegnet ind til hankattene.

En gang troede jeg, vares gamle hunkastrat, som er en rigtig god jæger, ville snuppe en af kyllingerne. Den sprang over til dem i deres gård, men den var mere interesseret i deres lille hus, og komme derind og ligge.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2009, 00:09 »
Alle mine katte med undtagelse af den nuværende hankat, har fattet at det er mine og kun  mine, men Timmer er vist lidt tungnem og kan selt ikke lade være, nu glæder jeg mig til at se ham forsøge at snuppe en af gæslingerne  <H så får han virkelig halen på komedie
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2009, 07:22 »
Jensen og skrukkerne sørger for vores kyllingers sikkerhed. skrukkerne bliver tre gange så brede og Jensen kan løbe endda meget stærkt og er heller ikke bleg for en lille ridetur på katteryg, så kattene ved nu at kyllinger er off limit.
Vores lille blå dreng er jo stadig i lømmelalderen (knap ni mdr), så han udforsker og udforsker. Det er nu også sjovt at se, men en helt anden historie  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 29 Juni , 2009, 10:59 »
Tusind tak for alle svarene. Tror jeg vil prøve at lukke dem ud under skarpt opsyn. Mine hankatte går nemlig tit en lille tur rundt om hønsegården og ser luskede ud. De elsker også at ligge og slikke solskin lige udenfor, til stor frustration for Holger, min lille selvglade dværghane... Så må vi se om Holger kan forsvare sin store flok teenage-adoptiv-børn. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2009, 11:35 »
Ja, hold øje med dem.
Jeg har kyllinger på to uger og én af dem "røg" for et par dage siden. Katten knækkede bare nakken på den og lod den så bare ligge. Kyllingerne på 4 uger skulle den ikke nyde noget af at komme i nærheden af.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)