Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vandprøve - når æggene går til bunds  (Læst 13272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Vandprøve - når æggene går til bunds
« Dato: 26 Juni , 2009, 20:53 »
Hej

Jeg har nu prøvet at lægge alle mine æg i vand, og desværre hopper kun 2 af dem synligt - men jeg har læst mig til herinde, at der sagtens kan være levende kyllinger i alligevel..  :-[

Men - nogen af æggene gik direkte til bunds - hvad betyder dette? Kan jeg kassere dem rigth away?

Desuden er der nogen af æggene, som jeg nu tydeligt kan mærke en vægtforskel inden i, når jeg forsigtigt vipper det frem og tilbage i hånden - jeg troede det bare var et tegn på en kylling, men kan forstå at det nok skyldes at kyllingen er død eller at ægget er rådent? Er der nogen der har erfaring med dette?

Hvis i så fald kyllingerne er døde, hvad skyldes så dette - jeg synes der har været en høne på hele tiden, men jeg har vist lavet visse fejl i opstarten, da æggene har lidt forskellige opstartsdatoer.

Tak for svar!  :)

Mvh Maria

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Vandprøve - når æggene går til bunds
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2009, 21:27 »
Hvis de synker til bunds, er luftblæren alt for stor, enten fordi du har ruget med for høj fugtighed, i for kort tid (vandprøven er kun god de sidste 3-4 dage inden klækningen), eller fordi kyllingen er død. Sæt en slags mærke på med en blyant, f. eks. et spørgsmålstegn. Så kan du senere se, om du havde ret.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2009, 21:34 »
Hvis de synker til bunds, er luftblæren alt for stor, enten fordi du har ruget med for høj fugtighed,

Ja se jeg ville jo nok have gættet på at luftblæren var for lille... en stor luftblære får nemlig ægget til at flyde  8)

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2009, 22:06 »
Jeg ruger med skrukhøner, så fugtighed sørger de selv for... :-)
Blev nu ikk helt afklaret om æggene så er ude eller inde?

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2009, 22:21 »
Jeg ville lade tvivlen komme æggene til gode og lægge dem under hønen igen. Hvis de klækker bli'r du glad - hvis de ikke gør....tja, så var du jo forberedt  :)

@ Bjørn: Hmmm, jeg tænkte som du  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2009, 22:34 »

Desuden er der nogen af æggene, som jeg nu tydeligt kan mærke en vægtforskel inden i, når jeg forsigtigt vipper det frem og tilbage i hånden - jeg troede det bare var et tegn på en kylling, men kan forstå at det nok skyldes at kyllingen er død eller at ægget er rådent? Er der nogen der har erfaring med dette?

Hvis i så fald kyllingerne er døde, hvad skyldes så dette - jeg synes der har været en høne på hele tiden, men jeg har vist lavet visse fejl i opstarten, da æggene har lidt forskellige opstartsdatoer.

Var der nogen af jer, der havde ideer om dette?

Ja jeg har også puttet dem retur under hønen og så må vi bare se...

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2009, 23:47 »
Vægtforskellen kan jo være ægget som simpelthen skvulper, (ligesom hvis du fylder vand i et glas, sætter låg på og vipper det). Altså at det er dødt/råddent. Er der en levende kylling i vil du ikke kunne mærke dette.
Æggene kan jo ha været dårlig eller slet ikke befrugtet, eller måske er de på et tidspunkt smuttet ud under hønen og er blevet kolde. Det kan ske hvis der f.eks er for mange æg under.
Mht vandprøven er det bedste vel at æggene bliver fugtet. Har som så mange andre flere gange prøvet, men aldrig fundet nogen sammenhæng mellem æg som ligger stille, i toppen, midt i, eller på bunden, og om der kommer kyllinger eller ej.

Mvh    Jørgen

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2009, 20:10 »
Jeg vil sige som Bjørn for lille luftblære  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Iwers

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2009, 21:57 »
sådan et rugeæg er en skrøbelig ting og skal håndteres meget varsomt man må ihvertfald ikke ryste dem da man kan ødelægge det spæde liv som er inden i og i værste fald ødelægge blommen som er kyllingens madpakke omkring blommen sidder der nogle blodåre som forsyner kyllingen med næring går der hul på dem dør den

pylle pylle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2009, 00:57 »
jeg havde 2 æg der gik til bunds sidst, og jeg fik også afvide at der så ikke var liv, men jeg fik 2 sunde og raske kyllinger alligevel. så du kan ikke regne med vandprøven. det er bedre at lyse dem, og på den måde se om de er befrugtet. hvis de er, så læg dem tiden ud og se..  det syntes jeg ihvertfald!

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2009, 01:19 »
pylle pylle pylle pylle pylle ...

Du har ikke hørt efter i timen. ;)
I den tråd blev der sagt, at hvis ægget vipper, er der liv.
Hvis det ligger stille, kan der være liv.

Om ægget går til bunds eller flyder betyder ikke noget for, om der er liv i ægget, det betyder som sagt tidligere i denne tråd, om luftblæren er ordentligt udviklet, så flyder ægget, ellers er den for lille, og kyllingen får sværere ved at komme ud af ægget, men ofte lykkes det jo alligevel. *p

Vandprøven foretages tidligst ved 18. dagen
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2009, 09:46 »
Ok ja, det er jo en ren videnskab...  :o
De to æg, som jeg med sikkerhed havde vipperi med, blev nu tjekket allerede 16. dagen - men det er jo også tæt på...
Desværre havde skrukken trådt det ene i stykker, da jeg kom ud og kiggede til dem her til morgen  :(

Iwers - jeg rystede nu heller ikke ægget, i ordets forstand, men vippede dem frem og tilbage i hånden - men det er da muligt at jeg allerede har gjort skade  :o, har så lært noget til næste gang.  :-\

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2009, 12:34 »
Maria, du har helt sikkert ikke skadet ægget ved at vippe det forsigtigt i hånden. Faktisk er jeg tit forbavset over, hvor meget æg/kylling kan holde til, og så klækker der stadig fine kyllinger.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #13 Dato: 30 Juni , 2009, 10:38 »
Min bror mente også, at han kunne høre de døde æg skvulpe, men så kom jeg til at åbne et af dem ved et uheld, og der var altså en kylling indeni...

Og ja, for lille. Undskyld mig min tanketorsk. Tak fordi I allesammen gør mig opmærksom på det selvindlysende.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #14 Dato: 05 Juli , 2009, 19:46 »
Tak for jeres bud alle sammen. Nu efter en uge på camping er jeg kommet hjem til 2 små dejlige kyllinger yderligere... Så 3 stk blev det da til i denne omgang...  ;D
Næste år er jeg jo så blevet så meget klogere...  ;)
Det lader til at skrukkerne nu er gået fra reden, og de 3 kyllinger har så hver deres forvirrede mor der fiser rundt efter dem...  :D

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal tage én hønemor fra, og så lade hende gå med alle 3 kyllinger - de (hønsene) virker lidt forvirrede og det ser ud til at de hele tiden prøver at snuppe kyllingerne fra hinanden (prøver f.eks. at være 3 høner i redekassen, hvilket der bestemt ikke er plads til osv). Hvad synes I? Skal jeg bare lade dem gå sammen? Alle sammen... det er da også lidt synd for de to mødre, der evt. så vil miste deres kylling?

Kh maria