Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor klækker de æg ikke?  (Læst 8634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Hvorfor klækker de æg ikke?
« Dato: 26 Juni , 2009, 09:05 »
Jeg har 4 skrukker der ligger og ruger. Den ene har allerede fået 1 kylling d. 21/6. Hun havde 2 andre æg, hvor jeg kan mærke, hvis jeg vipper det forsigtigt, at der er en kylling inden i. Men hertil morgen lå hun i en anden kasse, og æggene var blevet kolde - de skulle desuden også have klækket omkring 21/22/23-6 - mon ikke de er gået til nu? Skal jeg kassere dem?

Jeg har en anden hønemor, der ligger på 4 æg fra d. 4/6, og de burde så klække igår/i dag - men indtil videre er der ingen tegn på noget. Jeg kan i hvert fald fornemme kyllinger i 2 af æggene, men er bange for, at de måske også er gået til - de har nemlig tidligere ligget under kyllingemoren, men jeg flyttede dem til en anden høne - da jeg erfarede (tak for hjælpen herinde) at æggene skal opstartes samtidigt. - Men måske er kyllingemoren gået for tidligt fra dem med sin lille kylling?

Hvor længe skal jeg lade æggene ligge, før jeg kassere dem? Hvornår bør æggene begynde at "pippe"?

Jeg har samlet æg nok nu, til at opstarte en ny portion "efter foreskrifterne" - men vil en høne, der allerede har ruget i måske 3 uger uden resultat, godt gide at ligge 3 uger til, på en ny portion?

Mvh Maria (learning by doing....  :-\)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor klækker de æg ikke?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2009, 09:21 »
Ved ikk lige ang dine æg...jeg ville nok max lade rugningen gå en uge over tiden.
Ang ny rugning så kan høns finde på at ruge længe men garanti er der jo aldrig nogen af. Men hold øje med om hønen er ok velnæret og frisk så hun ikke bliver for afkræftet af at ligge der.
Med venlig hilsen Søs

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2009, 09:22 »
Du kan prøve at tage en skål lunkent vand og putte æggene deri..hvis der er levende kyllinger i æggene, vil du som regel kunne se æggene vippe i vandet..det vil kunne ses omkring 19 dage inde i rugningen..men nogle æg vipper altså mere end andre..æggene har desuden godt af at få dette vandbad, det hjælper så kyllingen nemmere kan få hul på skallen..du kan evt. prøve at ryste ægget let, hold det samtidig op til øret, kan du høre skvulpelyde er ægget råddent.

Angående det med at lade hønen ruge en omgang mere, vil jeg nok fraråde, det er alt for belastende for hønen at ruge to gange,, du risikere at hun enten forlader æggene før tid eller hun simpelthen dør af det..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2009, 16:15 »
Hmm ja... Jeg har nu prøvet at lave vandprøve med alle æggene de forskellige høns ruger på. Heraf var der kun synligt "hoppen" i 2 (!) af æggene - til trods for at jeg ved lysning af æggene igår, synes jeg så "noget" i alle de tilbageværende.

Med skvulpelyde - hvad mener du så? Altså hvis jeg ryster dem let (ikke ryster, men altså, du ved forsigtigt) kan jeg mærke en "vægt" falde frem og tilbage mod skalden - det troede jeg var kyllingen - men det er måske i virkeligheden hvis det er rådent?  ???

Nogen af æggene faldt direkte til bunden, og blev ikke oppe i overfladen - er de ubefrugtede eller hvordan? (jeg har markeret dem, så jeg kan pille dem fra, når jeg har fået svar fra jer)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2009, 18:19 »
Pas på med at kassere æggene ved vandprøven..der kan nemt være kylling i selvom æggene ikke "hopper" i vandet..det med at de synker til bunds ved jeg ikke helt..men de skal vist helst flyde ovenpå..den vægt du kan mærke når du ryster ægget, er jeg bange for er en kylling som er død undervejs..er kyllingen levende skulle man ikke kunne høre eller mærke noget der rutsjer rundt i ægget..men held og lykke klækningen, det er altid spændende at få kyllinger..selvom det ikke altid går lige nemt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.