Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sneglegift og pindsvin - og ænder???  (Læst 8949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sneglegift og pindsvin - og ænder???
« Dato: 21 Juni , 2009, 21:10 »
Jeg har fået følgende svar fra Foreningen af Pindsvinevenner, da jeg spurgte, om de troede på at sneglegift er ugiftigt for alt andet end snegle:

Sneglegift er en dødelig trussel mod pindsvin, da denne jo forgifter deres mad. Selvom producenten af fx Ferramol sneglegift påstår, at giften er udskadelig for andre end snegle, har vi her i foreningen svært ved at tro på dette. Især i 2007, hvor der pga. den fugtige sommer var et sandt boom af de såkaldte dræbersnegle, fik vi mange pindsvin i pleje, som viste samme symptomer, som er beskrevet for sneglegiften Ferramols virkning på snegle, nemlig at de blev inaktive, holdt op med at spise og døde. Dette skete for usædvanligt mange pindsvin i dette år. I 2008 og i år, hvor snegleplagen var/er meget mindre, så vi ikke denne type dødsfald blandt pindsvin i samme udstrækning.

Vi vil derfor indtrængende opfordre jer til IKKE at bruge sneglegift (og gift i det hele taget), og at bekæmpe sneglene med fx. ølfælder, ved at hakke dem over eller skolde dem.

Med venlig hilsen
Rosemarie Beiersdorfer
Pindsvinevennerne i Danmark

Så altså: pas på både pindsvin og ænder, undgå sneglegift!

2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Sneglegift og pindsvin - og ænder???
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2009, 21:24 »
Tusind tak! Men kan da heller ikke forestille mig nogen vil bruge gift i deres haver hvis de har pindsvin >:( lige meget hvad producenten (som jo er ude på at sælge produktet!) siger.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2009, 21:28 »
Joh, det har faktisk været fremme i en tidligere tråd for nogle dage siden. Fordi der går noget tid inden f.eks. moskusænder får bugt med sneglene - eller pinsvinene gør, for den sags skyld. Visse steder er der jo mange snegle :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2009, 21:34 »
Det er jeg ked af at høre, for vi bruger ikke gift i haven, men jeg har da brugt ferramol, fordi jeg fik oplyst, og ikke fra producenten eller nogen, der havde interesse i det, at ferramol var ugiftigt for alle andre dyr end snegle. Det er endda godkendt til brug i økologiske brug.
Vi har nu også en del pindsvin i haven, så det lader da heldigvis ikke til at vi har (utilsigtet) gjort dem fortræd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2009, 21:40 »
Jeg er også modstander af hælde gift ud i naturen, men - Feramol er mig bekendt identisk med jernvitiriol, som vi smider ud over græsplænerne, for at undgå mos, der er blot et lokkemidel i feramolen som skal tiltrække sneglene.
Vi har 3 livretter til snegle: Græskar, Hosta, og Georginer. Under disse planter har vi altid lidt feramol, ellers vil alt være ædt, eller slimet til. På den måde har vi områder med skvalderkål, (ja, vi har skvalderkål) og vinbjergsnegle som ikke får gift.
Det kan da godt være der er nogle pindsvin der får dårlig mave af at æde en døende snegl, så må de lærer det.
Modspil ønskes!
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2009, 21:53 »
Her anbefales nematoder til snegle
http://fpn.dk/bolig/article1711451.ece

Og så har Sussie Pagh (hende med by-ræve også) lavet en undersøgelse.
http://www.naturhistoriskmuseum.dk/forskn/rapporter/pindsvin/Pindsvin_og_snegle.pdf
Hun siger
Der kunne dermed heller ikke påvises en bestandstruende fare som følge af anvendelsen af sneglebekæmpelsesmidler.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2009, 22:03 »
Vi har prøvet med nematoderne: 1.800 kr.  2 arbejdsdage. og overhovedet ingen resultat.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2009, 22:09 »
Som jeg beskrev i en anden tråd, har vi haft godt held med at være omhyggelige med indsamling morgen og aften, samt bælter af ferramol på strategiske steder. Jeg har aflivet sneglene ved at hukke dem midt over, og begrave snasket. Og ja, jeg synes de er ekstremt klamme, og jeg bryder mig ikke om samleriet m.m. men det er saftsuseme effektivt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Juni , 2009, 16:53 »
Vi har millioner af snegle her, hvilket har betydet at vi måtte opgive vores store blomsterhave og køkkenhave fordi det simpelthen er for klamt at skulle til at spise en salat og så sidder der en snegl i. Jeg er ved at brække mig ved tanken  <R

Vi har brugt det du skriver Finn, og for os har det virket godt. I de perioder vi har brugt det har der ikke været ret mange snegle.
Heldigvis pga det gode og varme vejr er der kun nogle få tusinde i år, så det tyder på at de er på retur ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.