Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Læggenød  (Læst 4718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Læggenød
« Dato: 21 Juni , 2009, 10:44 »
For omkring 1½-2 uger sidden fik den ene af de to skånske blomsterhøner jeg har i æglægning pludselig læggenød. Jeg opdagede først dette da ægget var knust, men jeg fik det da ud af hende. Sidden har hun ikke lagt et eneste æg.
Så til mine spørgsmål.. Kan læggenød ødelægge noget inde i hende, så hun aldrig kommer til at lægge æg igen? Hun havde kun lagt æg i knap 3 uger, så det ville da være ærgeligt. Hun har ikke vist noget tegn på smerte sidden, så jeg tror det er drevet over, men kan det være at grunden er at der stadig sidder en smule af ægget længere inde end jeg kunne nå, og det så er derfor hun ikke lægger æg mere? Eller er det bare et normalt chok over dette der har sat hende på pause? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

birthe

• Gæst
Sv: Læggenød
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2009, 15:10 »
Hej Mikkel.
Jeg ved ikke hvad der er sket, men du kan måske hjælpe mig. Min skånske høne har vraltet som en and og går helt i knæ, nogle gange ser hun normal ud, men lidt efter er det der igen. Hun spiser og nu har jeg givet hende lidt olie og har tænkt mig at se på hende når hun går ind.
Havde din høne de samme symptomer? Det her skete også 21/6.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2009, 18:45 »
Ja noget aller det samme og jeg havde fundet lidt æg på gulvet. Så kiggede jeg hende i måsen, og der hang lidt ud af den fra ægget, så tog jeg bare fat i den hinde der var og trak de forsigtigt ud. Så gik der en dag eller to så var der ikke noget med hende mere.
Prøv at mærke oppe omkring åbningen om der skulle sidde et æg fast, og hvis der gør, så tag noget olie på en finger og smør hende rundt om kloaken, så kan det nogle gange hjælpe hende :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

birthe

• Gæst
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2009, 20:21 »
Hej Mikkel.
Nu har jeg været oppe i hende og har smurt hende med madolie. Jeg kunne ikke mærke noget æg, men der lå et vindæg i morges på brættet.
Vi giver hende til i morgen aften, hun virker ikke træt eller andet. Hun går ud i haven som er på 2 tønder land og følger trofast de andre, men jeg kan ikke holde ud, hvis hun lider.
Hvad mener du jeg skal gøre?

mvh. Birthe

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2009, 20:40 »
De to høner, vi i årenes løb har haft med læggenød, har begge været hybridhøns med hang til at lægge ENORME  :o æg. Begge blev hammersyge, så der var ingen tvivl om at hovedet skulle amputeres. Sådan lyder jeres jo ikke. Birthe, tror du ikke at hun har hængt fast  noget og måske har forstuvet et ben? Og Mikkel, hvis ikke hun er alvorligt syg nu, så er der næppe mere af ægget i hende - så fik du det hele med ud og hun starter vel så igen.... Så længe de æder og følger med flokken får de chancen her på matriklen. Hvis ikke - så er det øksen :(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

birthe

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2009, 20:55 »
Tusind tak Ankerine.
Vi havde selv i tankerne at hanen havde været for hård ved hende (min mand havde), og jeg kunne ikke forstå hun har så god appetit og nu jeg tænker over det lød der et skrig fra en høne da jeg havde lukket alle hønsene ud i haven, det gør jeg hver dag kl. 16.00 og lige efter så jeg hende gå som en and.
Jeg håber du har ret, for den er nemlig også håndtam. Hanen accepterer at jeg kan holde dem og mine kyllinger, han er godheden selv men forstår ikke altid hvor stor han er. (hollænder).
Tusind tak for håbet.
mvh. Birthe

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2009, 10:15 »
Så længe hun ikke ser virkelig skidt ud, så giv hende chancen ;)
Jeg håber godt nok at min starter igen, for det ville da være ærgeligt at have en høne gående der ikke kunne lægge æg. Det ville jo være ligesom at have en ko gående som ikke kunne lave mælk :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.