Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kråseorm?????  (Læst 4809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

louise78

• Gæst
Kråseorm?????
« Dato: 20 Juni , 2009, 19:42 »
er der nogen der kan fortælle noget om kråseorm?

jeg mener ar have høre det i en udsendelse for nogle år siden, det handlede om en gård der har mange gæs som hvert år kommer på sommergræs vist nok på en stor ø - er ikke helt sikker.

hvad kommer det af og kan det behandles?

jeg skal lige sige at jeg ikke har nogle syge dyr! men jeg har haft nogle voksne gæs der kom på græs i haven og så fine ud da de blev lukket ud, men et par timer senere lå de døde i have, dette ligger dag nogle år tilbage.

louise

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Kråseorm?????
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2009, 20:14 »
Et er sikkert ! dine gæs døde ikke af kråseorm... der går mere end et par timer...

Ænder og gæs kan angribes af kråseorm, kråseormen er en lille rødlig el. grålig orm på ca. 1-2½ cm. længde, den lever i kråsens hornlag hvor den suger blod, voksne dyr kan have den uden at vise sygdomstegn, for unge gæslinger er den meget ondartet og de kan dø af den, det er som regel dyr på 4-8 uger der angribes, de taber ædelysten, vingerne hænger og de kan få lammelser.

Det kan forebygges ved at gæslingerne går tørt et sted der ikke har gået fjerkræ før, 2 cl. saltsyre i 10 l. vand er også godt (det gør miljøet i kråse og tarme lidt mere surt så ormen ikke kan trives)