Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rug æg  (Læst 2648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
rug æg
« Dato: 20 Juni , 2009, 11:29 »
 hej jeg har en maran høne som lægger nogle æg som er megettund, rug og porøse i skalden næsten som om der er luftbobler i skalden nogle gange er der også buler .
de har fri adgang til skaller
for af og til vitaspun og ellers 1/2 hønsekorn og 1/2 tilskud til æglægende høns
masser af grønt.
kan det være D3 vitamin den mangler der er ikke noget galt med de andres æg
er der nogen som har nogle bud
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: rug æg
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2009, 12:48 »
Sådan én har vi også. Når hun er ved at være sidst på læggesæsonen, bliver hendes æg lysere, ru og tyndskallede, evt. med "drejespor" i skallen. Når hun starter æglægning igen er de fine, blanke og mørkebrune. Teori: irritation i æggelederen? Hvis hun ellers spiser og trives ville jeg nok ikke gøre noget. Måske en skruk-periode ville aflaste hende æglægningsmæssigt. Faktisk er høns jo ikke beregnet til at lægge mere end 10-14 æg ad gangen - så begynder de at ruge. Så det er jo fordi vi fjerner æggene at vi tvinger dem til at blive ved. Det har vi jo så gjort i mange år, men som man kan se på hybridracerne i industrien - så slider det på dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: rug æg
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2009, 17:28 »
Jeg har intet konkret bud på hvad det kan være, men jeg tror også at det måske er fordi hun trænger til en pause, så måske du skulle prøve at lokke hende til at blive skruk ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.