Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der har kendskab til "Væltesyge" ?  (Læst 8480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Nogen der har kendskab til "Væltesyge" ?
« Dato: 19 Juni , 2009, 10:45 »
Jeg har for et stykke tid siden måtte aflive en kylling, fordi den ikke kunne stå på det ene ben, tog det nok lissom at den var kommet til skade.
Her for ganske få dage siden måtte jeg aflive min gamle Silkehane, samme symptomer.
Nu til morgen var der en mere af de store kyllinger, der havde problemer med det ene ben...
Jeg er godt nok blevet lidt ked af det, at jeg nu igen skal til at aflive.
I vinters var det en af Silkehønerne, der også havde det samme.

Det er først nu, at jeg prøver at undersøge, hvad der kan være galt, har ikke tænkt på, at det måske kunne være sygdom eller mangel af en eller anden art.
Eller kan det forekomme ved spring ned fra siddepinden, jeg har jo betongulv, selvfølgelig dækket med spåner?

Håber der sidder en eller flere, der har prøvet noget lignende, og som kan hjælpe?
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2009, 10:47 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nogen der har kendskab til "Væltesyge" ?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2009, 10:53 »
Nej hvor er det ærgeligt Børge, er det kun silke det sker for ? jeg har aldrig hørt eller set det før så jeg vil bare sidde her på sidelinien og følge med i hvad du får at vide.  :-\
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2009, 10:55 »
Det lyder da rigtig kedeligt.
Jeg aner ikke, hvad det er, men tænker; den værste mulighed overhovedet er hønselammelse?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=16

Håber, det er noget mere harmløst!

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2009, 11:23 »
Ja, det håber jeg godt nok også, for det er jo ikke noget man lige kommer af med.

Læste lige artiklen, som iøvrigt er meget interessant, og god at have som baggrundsviden.
Jeg tror jeg vil snakke med vores dyrlæge omkring emnet, og høre, om hun har haft noget med denne sygdom at gøre, og evt. om mulighed for at teste, og ikke mindst, hvad koster det.
Nu er det så heldigt, at vores dyrlæge også har høns fra os af, og hvis vi skulle have denne sygdom, så er der mulighed for, at hun også har.
Jeg har ikke set noget hos Blomsterhønsene, og dog, for min hane havde en vinge, der hang, det var allerede i efteråret, hvor han så efterfølgende blev aflivet.

Med den, som jeg sikkert må aflive når jeg kommer hjem, er det oppe på 5 stk. inden for de sidste 9-10 måneder.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2009, 11:25 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2009, 11:35 »
Æv, æv og atter æv. Det er bare for mange på for kort tid!
Tror også, jeg ville spørge dyrlægen. Bare for at blive sikker.
Sidder her og krydser fingre og håber det bedste!

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2009, 12:11 »
 *k *t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2009, 12:42 »
Åh altså osse, Børge. Sidste efterår havde jeg også en lille hønekylling, hvor benene svigtede, og jeg tænkte også på Mareks sygdom, men det får jeg aldrig at vide. Jeg måtte også aflive den lille, heldigvis var der ikke andre, der fik problemer.
Så vidt jeg husker knytter Mareks sygdom sig især til nogle racer, men jeg kan ikke lige huske hvilke. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2009, 13:27 »
Ja, jeg må godt nok sige, at efter at have læst artiklen, så er det da virkelig en man skal være bange for.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2009, 17:20 »
Så vidt jeg husker knytter Mareks sygdom sig især til nogle racer, men jeg kan ikke lige huske hvilke. *t

Silkehøns især.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2009, 17:37 »
Ja det tænkte jeg nok, da jeg læste fodbefjerede høns, men de billeder der blev vist der havde hønsene ikke fjer på fødder og løb, så det må jo kunne ramme alle racer  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2009, 23:39 »
Jeg kunne ikke umiddelbart se noget på den store kylling, da jeg om hjem fra arbejde, så der er ikke blevet aflivet noget nu.
Holder lige godt øje med dem her i weekenden.
Jeg ved ikke, om det kan skyldes mangel på vitaminer, som der skrives om i Leksikonet under Væltesyge, men jeg har checket, hvad der stod på fuldfoderet, og der stod ikke noget om andre vitaminer end A og D vitaminer, og jeg har ikke før givet tilskud af vitaminer. Jeg har købt vitaminer nu, noget flydende til at putte i vandet, så jeg håber virkelig at det kan være årsagen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2009, 07:11 »
@ Børge, trist at høre og samtidig godt at høre at den sidste er frisk igen.

Jeg vil lige nævne omkring hønselammelse at der står i >høns i haven< at dyrenes arvelige modstandskraft er i høj grad medbestemmende om sygdommen udvikles i hønseholdet.

Spørgsmålet er så, skal man vaccinerer eller skal man kikke på sine dyr og derved finde de sunde og med en god modstandskraft og så avle på dem, fremfor at vaccinerer og være uvidende om de nu kan modstå den sygdom.

@ Børge, så hvis din høns har haft sygdommen og er kommet over den af sig selv, er det et tegn på at din høns ikke mangler noget, men efter alt at dømme en top dollar høns.  <P

Mvh Viben

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2009, 07:47 »
Hej Viben

Nu er jeg jo altså ikke sikker på, den sidste er frisk igen, jeg kunne bare ikke se der var noget galt i går, men weekenden vil nok afsløre det.

Håber du har ret.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Juni , 2009, 17:00 »
Hej!

Hvordan går det med dem? Er der væltet flere?

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #14 Dato: 23 Juni , 2009, 23:01 »
Nej, der er ikke flere, der viser tegn på sygdom, udover den kylling, der har lidt problemer med balancen. Den lever endnu, da den spiser vældig fint, og klarer sig godt nok, men så snart det evt. bliver værre, må hun desværre lade livet.
Hun kan ikke hoppe på pinden, som de andre, så hun bliver løftet op til nat.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail