Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan får jeg de bedste æg?  (Læst 5788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MiBri

• Gæst
Hvordan får jeg de bedste æg?
« Dato: 16 Juni , 2009, 19:41 »
Hej
Man læser så tit om de bedste æglæggere - jeg har selv lige købt 4 amberlink, som vist er hybridhøns. De lægger jo næsten et æg om dagen, men det jeg er interesseret i her er, om der findes høns som lægger ekstra store æg med store lækre blommer?
Jeg har før haft store racer som Orpington og Faverolles, men deres æg var ikke så store og lækre som de Isa Warren jeg havde dengang, så det kommer jo åbenbart ikke an på størrelsen af racen... eller hvad?
Mine høns går frit rundt, så de får masser af grønt, insekter osv., hvilket jeg tror bidrager til ekstra god smag, men kan man gøre mere for at få de bedste æg?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan får jeg de bedste æg?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2009, 20:02 »
Wyandotter, de lægger tilmed æg vinteren igennem og endda uden ekstra lys.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2009, 20:03 »
Der er en race som lægger meget stor mørkebrune æg, det er Welsumer, men skal du ha en race som lægger æg med en meget stor blomme skal du have wyandotter..Nu er det jo sådan at høns som regel lægger større æg jo ældre de bliver, så de svære/større racer som orpington og faverolles er jo næsten 2 år gl. før man ser de helt stor æg fra dem.. men esabrow er nok den der lægger de største og fleste æg, men som regel er de også hurtigt udtjente pgr. alle de æg de lægger..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2009, 20:15 »
Dværghøns er egentlig dem som har den største blomme i forhold til ægge-størrelsen. Men det giver jo ikke det største æg.

Men ellers når man snakker om de bedste æglæggere, så er det vel nærmest kun antallet man mener. Ikke noget med blommestørrelse etc.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MiBri

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2009, 17:40 »
Tak skal I have for jeres svar. Det lyder som om at Wyandotter kommer på programmet - store blommer med knap så meget æggehvide lyder bare som et rigtigt lækkert æg til mine spejlæg og de blødkogte ;O)).
Hmm, så skal jeg jo lige have sat en skillevæg op, da det jo så bliver Amberlink, Orpington (eller Faverolles) og Wyandotter, men de fire Amberlink går også rundt med 3x8 meter, så de kan vist godt tåle at blive delt op i to "mindre" afdelinger ;O)) - glæder mig som et lille barn. Tak for hjælpen!