Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår lægger de pokkers høns æg???  (Læst 24121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru.klein

• Passiv bruger
Hvornår lægger de pokkers høns æg???
« Dato: 16 Juni , 2009, 18:53 »
Jeg er ny i alt det her hønseri, men har da fået anskaffet mig 0,4 dværg wyandotter, der efter sigende skulle være 1-2 år (3 på 1 år og en på 2) Vi fik dem sidste søndag.. altså præcis 9 dage siden... men det kniber altså lidt med æg. Vi har alt i alt fået 5 æg, nogle fine lyse nogen. Er det ikke lidt i underkanten?? eller er de bare stadig stresset???
Vi har en golden retriver og 2 livlige unger. De er ikke i direkte kontakt med de små putter, men løber da ned og kigger til dem i løbet af dagen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår lægger de pokkers høns æg???
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2009, 19:02 »
Det er normalt at høns lægger æg det første døgn, efter de er flyttet, for det æg er allerede undervejs, når man flytter dem.
Så kan der godt gå nogen tid inden de lægger æg igen. Man kan også risikere de går i fældning pga. flytningen, og så går der vel omkring seks uger inden de lægger æg.
De fem æg du har fået, hvornår har du fået dem? På en gang i begyndelsen eller sådan lidt ad gangen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2009, 19:03 »
lidt af gangen.. det sidste i går

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2009, 19:06 »
Så kan det være fordi de er blevet flyttet, og så er der måske kun en enkelt der ikke føler sig særlig generet/stresset af det, og derfor fortsætter den næsten som før :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2009, 19:11 »
Så i mener jeg bare skal vente og se? i mener ikke at jeg har fået nogen gamle nogen.. der bare ikke lægger æg...  :-\

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2009, 19:15 »
Jeg tror, som Mikkel også skriver, at der er en enkelt, der lægger æg.
De andre skal nok komme igang også.
Det er flot at der overhovedet er en, der lægger æg.  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2009, 19:16 »
Du skal lige prøve at se tiden and en måned eller halvanden, hvis der stadig ikke kommer rimeligt med æg, så har du nok fået nogle gamle nogen, men se lige tiden and :) Da jeg fik de første høns igen i februar gik der også over en måned før de to sidste begyndte :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2009, 19:18 »
ok.. jamen så væbner jeg mig med lidt tålmodighed.. tak for hurtige svar..  :)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2009, 09:34 »
Fru Klein@ Tålmodighed er en dyd - og en af dem jeg ikke besidder.  ::) Vi har nu haft vores høns i næsten et halvt år og har til dato ikke fået mere end 1 æg hver dag - ofte ingen æg (så skrukker den ene, så den anden). Men det gør det SÅ meget bedre, når æggene så kommer. Vi stornyder spejlæg, kogte æg i madpakken osv. Men jeg skal da være ærlig og sige at det bliver skønt, når vi begynder at få flere æg om dagen.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2009, 11:35 »
Stinne, du skulle tage og anskaffe dig en 2-3 Skånske blomsterhøns, for at få lidt flere æg (Og så er de jo også kønne at se på, de skånske), Silkerne er lidt for ustabile i deres æglægning, og velsagtens en af de racer der lægger færrest æg.
De har jo netop problemet med, at de vil skrukke næsten hele tiden, og er dårlige læggere om vinteren.
De Skånske lægger dog heller ikke helt så mange om vinteren, men de kan dog holdes igang, med lidt ekstra lys.
Jeg har 3 skånske, og det kan holde os med æg vinteren over, om sommeren har vi rigelig, også lidt til naboerne, så de ikke klager over hønseholdet, det er jo altid rart at kunne give lidt ud så.

@ Fru Klein, dine Wyandotter skal nok begynde at lægge æg, men det kan ofte godt tage en 7-10 dage efter en flytning, før de begynder igen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2009, 15:59 »
Ja man burde måske udvide med lidt svenskere, men silkerne har jo mit hjerte. ;) Så de er faktisk tilgivet den ringe æghøst.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 17 Juni , 2009, 16:04 »
Jeg tror du bliver rigtig glad for dine dværg wyandotter. De er gode stabile æglæggere, de er den race, der giver de største æggeblommer. De lægger mange æg vinteren igennem og endda uden ekstra lys.
De er gode skrukker, men skrukker ikke for et godt ord. De er også gode kyllingeførere.
De er meget venlige, rolige og tillidsfulde.
Jeg har kun godt at sige om dem *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #12 Dato: 24 Juni , 2009, 15:57 »
Mit hjerte er også til Wyandotterne. Fik de første for et par måneder siden og en af dem er stadig ikke begyndt at lægge æg. De er ringmærket fra 2008, men jeg tror måske hun er fra sidst på året og derfor ikke så moden endnu.
Hun har til gengæld stor interesse for der 8 uger gamle kyllinger der kom til for et par uger siden. Så hun skal nok blive til noget.
 <P <L
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte