Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afkræftet kylling  (Læst 6025 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

lollipop

• Gæst
Afkræftet kylling
« Dato: 15 Juni , 2009, 12:44 »
Min ene dværgkochin har lagt skruk på 10 æg. på dag 22 kom der 1 kylling, på dag 23 kom der endu en og på dag 24 (igår) kom der 2, den ene af disse sent i aftes. Der var hul i et par æg mere, men her til morgen var hun gået af reden og æggene var kolde og kyllingerne døde :(
Den senest ankomne kylling er meget svag. Den har lukkede øjne og trækker vejret lidt i ryk. Den lå stadig i reden og var ikke ret varm. Jeg forsøgte at få den til at kravle under skrukken, men den gjorde slet ikke noget aktivt for det.
Nu har jeg taget den ind og sat den under en varmelampe.
Jeg kan ikke ret godt have at den ligger og lider... Men omvendt hvis den ahr en chance vil jeg ikke tage livet af den.

Hvad siger i, har den en chance?
Er der mere jeg kan gøre for den?

Hvad er der gået galt siden de ikke klækkede til tiden og så mange aldrig nåede ud af skallen?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Afkræftet kylling
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2009, 12:48 »
Det var da trist.

Hvis jeg skal være helt ærlig så lyder det ikke som om den har det særlig godt, og personligt ville jeg aflive den. Kyllinger der klækker senere er ofte en del svagere og afkræftede.

Grunden til det kan måske være at hun ikke har været en så stabil ruger (været af æggene for længe) Men jeg ved det ikke 100%. Har hun været meget af æggene :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2009, 12:54 »
Jeg havde også nogle 'langsomt' klækkende æg hvor jeg valgte at redde den sidste som blev forladt inde i et halvt klækket æg mens hønemor og de resterende kyllinger gik ud i det fri.. Jeg havde den i en kasse med halm under en alm lampe indtil aftenen 'dagen efter'. Om aftenen puttede jeg den ind under hønemor og nu er den i fuld vegøre  ;D
Den var så svag den ikke kunne komme ud af ægget, men da den havde ligget nogle timer under lampen pippede den så højt jeg måtte putte den ind på badeværelset med lukket dør indtil næste morgen  :)

randi
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

lollipop

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2009, 12:57 »
Nej, tværtimod. hun har været meget stabil og eddikesur hvis man kom for tæt på.
Hun har været slem til at rode halmen væk så der ikke var ret meget under æggene...
Kan det have været blevet for koldt under dem?

Den lille kylling virker lidt stærkere. Den reagerer når jeg prikker lidt til den og siger pip.

Hvor dejligt at høre barnikow. Jeg giver det lille pus en chance - så må jeg tage beslutningen i aften.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2009, 13:32 »
Da mine araucana klækkede i begyndelsen af april, havde jeg også en, der kom to dage senere end de andre, og da var skrukkerne klar til at ta' på tur med de andre, så jeg tog den lille våde kylling og svøbte den i lidt køkkenrulle og bar den i kavalergangen inde under min bluse resten af dagen. Om aftenen satte jeg den ud under skrukken.
De første dage kunne man nemt se, at den var mindre og knap så stærk som de andre, men nu er den lige så stor og fin som resten.
Omvendt, kan der jo være en grund til at den klækker sent, f.eks. at den er svagelig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2009, 13:40 »
Det kan godt have været dette hvis kassen har stået på jorden er kulden der fra trukket direkte op, så måske der det ligger ;)

Nu siger du at den er lidt stærkere, så ville jeg se det and, måske til imorgen tidlig, hvis der stadig ikke er nogen fremgang, så vil jeg altså nok sige farvel, og aflive den, for så er den med stor sansynlighed for svag til at leve ordentligt, desværre.  *t
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

lollipop

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2009, 15:13 »
De er gået hurtig ned af bakke den sidste time. Den lå på ryggen og gispede, så nu har jeg aflivet den :(
3 levedygtige ud af 10 æg... der er da et trist resultat.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2009, 15:23 »
det er rigtig trist - jeg havde fornylig 12 Wyandot rugeæg hvor der blev 5 levende kyllinger - 5 døde i æg og 2 ubefrugtede - det er ikke rigtig til at bære som ny hønsemor  :(

Bare af nysgerrighed og hvis jeg selv skulle stå i den situation - hvordan aflivede du den?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

lollipop

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2009, 15:51 »
Barnikow:
Jeg vred nakken om på den...
Ikke spor behageligt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2009, 17:20 »
Det er den mest humane måde for små kyllinger, ikke rart, men nødvendigt  :-\... Det er lidt for drabeligt med en økse eller sådan noget. Trist at den ikke overlevede  :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

sussie

• Gæst
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2009, 08:52 »
Det er altid rigtig kedeligt når man får sådan en omgang med et kuld.....Jeg havde et i foråret hvor æggende nok havde været lidt for små og det resultat kunne man se på de levedygtige, ikke særlig godt.
Havde kun en enkelt denne gang ud af 19, men stadig er det ubehageligt at tage livet af sådan en lille, eller se livet sive ud af dem...

Knus herfra