Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sort søndag  (Læst 13355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sort søndag
« Dato: 14 Juni , 2009, 15:41 »
Idag blev en meget trist og sørgelig dag :/...

Jeg har sovet i telt med et par venner i nat, så jeg var først sent oppe ved hønsene og kigge, og sikke et syn der mødte mig! Har aldrig set et så kaotisk billede før.

Jeg skulle egentlig bare om med lidt madrester, men så ser jeg pludselig at et par af landkyllingerne render ude i hvalpegården (indhegning til de mindre hvalpe) den er op ad hønsegården, så troede bare de var fløjet over hvilket de har gjort før, men jeg blev klogere. Pludselig så jeg en skånsk høne i gården, og pludselig var alle høns fra begge gårde i samme gård!

Nu skal i bare lige høre. De mså sataner til hvalpe havde gravet sig ind under hønsegården. Jaget med hønsene, og skubbet til døren til den anden indhegning så den var gået op og begge flokke med to haner var blandet sammen! Så det syn der ventede mig kan i nok tro var grufuldt!

Døde kyllinger mellem hinanden, min silkehane og min skånske hane i fuld slåskamp med hindanden (10-0 til den skånske), høns der render forvirret rundt og ikke kan finde ud af en skid, skambidte høns der rendte rundt mellem hinanden i et stort kaos, afrevne lemmer blandet med blod og fjer ud i begge gårde, hvalpe der render rundt inde i hønsegården og hønsehuset og fanger efter så vel kyllinger som høns og haner.

Mig styrte ind i gården og nærmest kastede hvalpene ud, mens jeg forsøgte at fange de kyllinger der var kommet ud i hvalpegården. Fik skildt hanerne ad, og drevet alle de skånske i deres egen gård, og lukket for dem. Få gænget silkerne ind og lukket for dem mens jeg fik drevet kyllingeflokken sammen og smidt ind i gården efterhånden som jeg fangede dem.

Samlet resultat:

Heldigvis gik min høne med de 8 små kyllinger ikke så de kunne grave ind til dem, men en af de små havde fovildet sig ud og var så blevet dræbt, så 1 død skånsk kylling der.

De 10 store kyllinger var blevet til 8 da den lille tamme luttehane manglede og det samme med den mørke skånske hønekylling. Ud over dette var en lanhøne og en skåns hønekylling blevet skambidt, men ikke alvorligt.

Den skånske hane, en mindre skånsk hane og seks skånske høner der var blevet lukket ud af hvalpene var der heldigvis ingen dræbte i mellem, men hanen havde fået et par på hovedet under kampen med den anden, og en enkelt høne var blevt bidt i vingen, men ikke alvorligt.

Silkehanen og hans tre høner var der heller ingen dræbte i mellem, men hanen blødte kraftigt fra hovedet efter kampen med den skånske, og var desuden blevt bidt i halen af hvalpene. Den ene silke høne var også blevet bidt i ryggen og halen, men ser også ud til at være okay, kun hanen er jeg lidt i tvivl om nu.

Jeg fandt den lille kylling død i to dele i hvalegården, og den skånske hønekyllig var helt revet fra hinanden og lå ud over det hele. Jeg har stadig ikke fundet luttehanen eller dens lig, men jeg vil trå den er blevet så hårdt medtaget at den er flygtet (ned i skoven eller ud over markerne) men jeg kan jo håbe på at den kommer ingen, hvis jeg er heldig.

Til at starte med var jeg ved at gå fuldstændig i panik da der manglede to landhønse kyllinger mere, men dem fandt jeg heldigvis rimelig hurtigt (i starten af skoven havde de søgt tilflugt i nogle buske)

Jeg blev nok lidt for sur på min far, og mente det var hans skyld, men det hjalp også for nu har han kørt jord på så hvalpene ikke kommer ind igen, og ved samme lejlighed har sat en let strømledning på (giver ikke så meget stød at de ikke kan tåle det) så de får et rab hvis de prøver igen, om nogle dage kan vi så tage den væk, og så har de nok lært det. Håber ikke jeg støder nogen ved dette...

Bare lige en beretning fra en rigtig sort dag...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Sort søndag
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2009, 15:46 »
Åh Mikkel det er jeg ked af at høre, hvor syn for dig og dine dyr et trøste kram fra mig  *b
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2009, 15:50 »
Mange tak det var lige hvad jeg havde brug for... Det er bare skide træls ;/
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 15:53 »
Åh nej....det løber mig koldt ned ad ryggen efter at ha læst det her. Stakkels dig Mikkel, og stakkels dyr.  *t Håber resten af dagen bliver bedre. Også en trøste krammer herfra  *l
Hilsen Vinni

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2009, 15:56 »
Mange tak. Det skulle den da gerne blive :)... Det værste er snart at det var vores egne dyr der tog dem, og ikke en ræv eller en høg eller noget  :-[
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2009, 15:57 »
Åh stakkels dig Mikkel. Du får også en krammer herfra. *b

Håber du finder din lutterhane !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2009, 16:01 »
Det håber jeg også han var nummer to i rækken til tronen, så det skulle han gerne.

Hvor længe er det der går hvis nu alle hanerne har parret alle hønerne, før jeg kan begynde at tage "rene" æg igen? Gider ikke lige have 10-20 silkeblomster rendene, da jeg alligevel ikke selv skal bruge dem. Et par stykker er ok, men ikke ud af alle æg :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2009, 16:16 »
Ej Mikkel, det var da en utrolig ærgerlig og trist historie. Jeg ville selv være blevet forbitret rasende på de stakkels hvalpe...der vist nok lige fik sig en tur i slaraffenland  :P

Stakkels dig at stå der med alle de kære dyr...helt fortvivlet, sådan har jeg det i hvert fald indeni når jeg læser din historie...  *l

*k for dig at hanen vender hjem, eller du i hvert fald finder ham, så du ikke går der i uvidenhed og venter...

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2009, 16:19 »
Hvor er det sørgeligt, Mikkel.  Det må have været forfærdeligt at se ødelæggelserne, da du kom ud.  *t

Jeg håber, du finder de sidste i live.  Måske var luttehanen klog nok til at flyve lidt væk.  *k

Hvordan går det med silkehanen?  Sådan en har jo ikke en chance mod en stor blomsterhane.  Han var en rigtig helt, at han blev og forsvarede sin lille flok - selv om det jo ikke var fra den anden hane faren kom.

Jeg håber, hvalpen også fik sig et hak i tuden!  >:(  og jeg har det fint med det foreløbige elektriske hegn.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2009, 16:23 »
Stor trøstekrammer herfra ......sikke dog noget rod !!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2009, 16:28 »
Hej Mikkel
Sikken en dag håber for dig at den slutter bedre end den startede,
Jeg tror ikke du skal være bange for at dine haner har haft tid til at træde nogen som helst efter din beskrivelse af dagen.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2009, 17:00 »
Ellers siger man enten 14 dage eller 3 uger.

Hold da op en grufuld oplevelse! Så kan jeg godt gå hjem og vugge med mine par fejlrugninger og en enkelt oversvømmelse...  :o
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 14 Juni , 2009, 17:04 »
Mikkel, sort dag. Men heldigvis lader det til at du har reddet en god del, fordi du var så hurtigt dernede.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 14 Juni , 2009, 17:14 »
Stakkels dig Mikkel *t
Jeg tror altså heller ikke hanerne har haft tid til at træde noget som helst.
Jeg har det helt fint med elhegnet, det er jo ikke noget de tager skade af, derimod er det skidt, hvis hvalpene får smag for at jage høns.
Jeg håber og *k for at du får din lille luttehane igen.
Stor knus fra mig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Juni , 2009, 17:20 »
Tak skal i have alle sammen :) Det er rart med lidt medynk ;).. Og dejligt med alle de kram  *l

Håber også at jeg finder den lille skid, har gået og kaldt og prøvet med forskellige rasle med foder metoder, men stadig uden resultat.

Silkehanen havde det bedre da jeg så til ham for lidt sidden, men han bløder stadig en smule fra hovedet. Han ligger en del ned, men ellers ser det fint ud.

Jeg fik reddet det meste, og sikke et held at min mor sendte mig om med madrester, ellers var der gået næsten en time mere inden jeg var kommet!

JEg tror måske de har haft tid til at træde hønerne, for jeg ved ikke hvornår de har åbnet op til de andre. Der stod nemlig åben for hønsene i nat, så det kan være sket klokken fire imorges måske, og jeg så det jo først omkring klokken 11 eller noget i den stil, så måske hvis jeg er uheldig, men jeg håber stadig på at det ikke lykkedes for dem :)

Tak Magnus, så ved jeg da at der ikke går så længe igen ;)

Jeg er glad for at i ikke har noget problem med elhegnet, for for mig er det det mest naturlig at gøre, så lær de det ihvertfald, og er sikker på at deres nye ejere ikke ønsker sig en hund der snupper både det ene og andet, hvis de tager høns og spiser i dem, så vil de jo gøre det samme med en fasan som de henter, så ser det egentlig som noget godt. Forretsen har de fået sig nogle små stød har jeg kunne høre, og de går i en stor bue uden om hegnet nu, så det tyder godt :)

JEg vil ud og lede videre efter hanen igen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.