På baggrund af
redegørelsen om udbruddene af fugleinfluenza i Polen og Tyskland har jeg skrevet til de forskellige partiers dyrevelfærdsordførere og gjort dem opmærksom på at Danmark er det ENESTE land i Europa, der i denne vinter har krævet overdækning af hobbyfjerkræ, med alle de forrringelser af dyrevelfærd for de 80.000 familier med høns og ænder i haven som dette medfører. Dette på trods af at der IKKE hverken her eller i vore nabolande er fundet 1 eneste vild fugl med fugleinfluenza, som netoverdækningen jo eller ifølge Fødevarestyrelsen skal beskytte imod. Jeg har bedt dem om at tage dette op, så vi også i Danmark kan få lov til at tilbyde vores høns og ænder ordentlige vilkår, ligesom i vore nabolande.
Karina Lorentzen fra SF er positiv overfor at følge Sverige og Holland med hensyn til at undlade overdækning af hobbyfjerrkæ, og har stillet nogle opfølgende spørgsmål til ministeren om de forkerte informationer som Fødevarestyrelsen kommer med.
Bente Dahl fra Radikale Venstre er også positiv.
Karsten Lauritzen fra Venstre og Knud Kristensen fra Konservative Folkeparti vil arbejde videre med det og snakke med ministeren.
Julie Skovsby fra Socialdemokraterne har endnu ikke svaret.
Den eneste som har svaret negativt er Chr. H. Hansen fra Dansk Folkeparti. Han skriver "Der er for mig intet nyt i sagen."
Chr. H. Hansen er ellers en politiker, som profilerer sig på dyrevelfærd og
snakker meget om det. Men når det drejer sig om at gøre noget konkret ved forholdene for hobbyfjerkræ, så har det ikke hans interesse, han er ikke villig at give danske høns og ænder i haven samme vilkår som i vore nabolande og forbedre dyrevelfærden for dem.