Arvelighed... Araucana... YES!!!
Bered jer på en længere udredning. Jeg har allerede tænkt længe og meget over dette emne...
Jeg har haft lånt en bog - Fjerkræavl og Fjerkræhold, muligvis; i hvert fald orange omslag - hvor der stod en del om nogle forskellige gener, blandt andet generne for blåskallede æg og ærtekam.
De to gener ligger på samme kromosom, forholdsvis tæt på hinanden, så de har en stærk tendens til at nedarves sammen. Ifølge ovennævnte bog er der 95 %'s kobling mellem de to gener, hvilket vil sige, at hvis moder/faderdyret har splittet arv for begge ting, vil genet for enkeltkam i 95 % af afkommet forekomme sammen med genet for hvidskallede æg, og modsat med genet for ærtekam og blåskallede.
5 % af tiden vil der ske overkrydsning, så for hver tyve høner med enkeltkam, der er datter af f. eks. en
Araucana-Landhønsekrydsning, vil én (teoretisk set: meget varierende) lægge blåskallede æg. Alle de andre vil lægge hvidskallede.
Der er to forskellige gener for manglende halehvirvler. Det ene er recessivt, det andet er (ufuldstændigt) dominant. Jeg har krydset en Araucana med en Landhane, og afkommet har altsammen haft en ufærdig hale, så det er nok det dominante, der er tale om.
Jeg har ikke hørt om, at man bliver nødt til at krydse de haleløse med noget andet for at holde dem sunde, men jeg har på den anden side mest beskæftiget sig med kvalitative egenskaber. Jeg
har til gengæld hørt (fra flere kilder), at haleløse høns nemt har forplantningsbesvær på grund af de manglende ryghvirvler. Man kan muligvis afhjælpe det ved at klippe dem omkring gumpen...
Det må jo være en slem skuffelse, hvis man i uvidenhed får parret sine dejlige ørefjerede avlsdyr sammen, blot for at erfare, at der er en del døde kyllinger. Samtidig mener jeg det er must, at man er bekendt med det også for dyrenes skyld.
Faktisk er det ikke noget nævneværdigt tab med de uklækkede kyllinger. Det er ligesom ved Luttehøns.
Genet for korte ben kaldes Creeper og benævnes
Cp. Det alelle (modsatte) gen kaldes
cp. kryber-genet er et lethal-gen, akkurat som ørekvast-genet, så kun heterozygote (genotypen
Cp cp) kan leve med det. Homyzygote (genotypen Cp Cp) vil dø inden i ægget.
Altså kan vi opstille et krydsningsskema mellem to Luttehøns.
Moder Moder
Cp cp Cp cp Fader
Cp Cp Cp Cp cp Fader
Cp Dødt foster Kortbenet cp Cp cp cp cp cp Kortbenet LangbenetDet vil sige, at 50 % af de befrugtede æg bliver til Luttehøns, 25 % klækker ikke, og 25 % bliver langbenede.
Krydser man en Luttehøne med en langbenet, ser det sådan ud:
Moder Moder
Cp cp Cp cp Fader
cp Cp cp cp cp Fader
Cp Kortbenet Langbenet cp Cp cp cp cp cp Kortbenet LangbenetAltså bliver 50 % af de befrugtede æg Luttehøns, og 50 % bliver langbenede.
Spørgsmålet er bare, om den sidste fjerdedel skal dø som foster eller få lange ben.
Indsæt nu genet for ørekvaster i stedet for genet for kryber-genet, og resultatet er fuldstændig det samme.
PS: Du skal endelig ikke tage det jeg siger for gode varer. Det er bedre at undersøge det selv, så kan du selv regne dig frem til, at jeg har ret.
Du kan begynde her:
Flemming Schiøttes arvelighedslære