Nogen gange når jeg læser her i forum om alle jer der har problemer med
- skrukker der ikke vil ruge,
- skrukker der smadrer æggene,
- skrukker der ikke kan gå sammen med andre skrukker, - eller de andre høns,
- skrukker der mishandler deres kyller osv.osv
så tænker jeg...
Hvor
er jeg bare heldig

Siden jeg fik høns sidste år, er der gennemført 5 vellykkede rugninger. Skrukkerne har hele tiden været sammen med de andre høns, - der har aldrig været problemer med aggressioner skruk/skruk eller skruk/andre høns/hane imellem, og så snart de små kyller er kommet med ud af hønsehuset, har skrukkerne "passet børn" sammen

og om natten sover de sammen.
Den 5. rugning er lige overstået (næsten, - se tråden "Min dygtige hane") og indtil videre tegner det til at hun (kaldet skruk-3) vil være lige så god en mor som de to andre. De to andre har prøvet det før, mens skruk-3 er førstegangsruger.
Oprindeligt fik jeg høns for hyggens og æggenes skyld. Ville slet ikke have kyllinger! Mine høns går frit i haven, og med skader og krager ynglende i læbæltet for enden af haven, - samt at jeg har både hund og tre katte, så syntes jeg ikke at hønemor skulle risikere at miste sine små til "rovdyr" med det samme.
Al min bekymring er kommet til skamme!! Hønsene har været fantastiske mødre, og der er ikke mistet kyller til "rovdyrene". Heller ikke voksne høns for den sags skyld, - selv om min hønsegård absolut
ikke er rævesikret og hønsehuset tit står åbent om natten. Og der
er ræve i området. Den gang min hund havde ædt en nyslagtet hanekylling, sad ræven ude i forhaven mellem de efterladte fjer og kiggede ind af vinduet ved siden af min dør

Min hund jagter ikke hønsene, eller kattene. Mine egne altså, - fremmede katte
de skal ha'!

Kattene kan omgås hønsene

- og selv om jeg har tre katte, er der masser af småfugle i haven. De første hold af blåmejser, musvitter og skovspurve er allerede kommet til verden.
Selv muldvarpen trives

Jo, jeg
er heldig, - hvad angår dyrehold

Ja, det vil så sige lige indtil det viser sig at alle kyller er haner, og jeg må frem med øksen

Det var bare det jeg ville sige, - hej