Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus/ gård  (Læst 8278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maronada

• Passiv bruger
Hønsehus/ gård
« Dato: 09 Juni , 2009, 14:48 »
Jah jeg er ny herinde og skal have silkehøns  ;D

Glæder mig som et lille barn til de skal hjem idag begynder vi at bygge hus og gård til dem :)

Men hvor høj skal hegnet være til silkehøns kan jo læse at de ikke kan flyve over...

Er der noget man skal lægge større vægt på ved silkehøns osv osv..

Håber der er nogen der kan sætte mig ind i tingene  ;)

Vi starter med 3-4 stykker de er bestilt så nu skal der bare gøres klar til dem  ;D

Hønsehuset er færdig med 4 rede kasser en oind de kan sidde og sove på med en plade under så skidtet blir der på...

Håber at I har en masse gode fif osv til mig :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hønsehus/ gård
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2009, 15:19 »
Hegnet behøver ikke være så højt for at holde silkehønsene inde, det er nok snarere en fordel at have et højere hegn for at holde uvedkommende ude, tænker her på hunde, katte og evt. ræven.

Silkehøns er ikke anderledes at holde end andre høns, dog skal man være opmærksom på, at der ikke er for fugtigt hos dem.

4 redekasser er godt nok mange, 1 ville kunne klare det, 2 ville være super, dog er det en fordel med flere kasser, hvis der er flere der begynder at ruge samtidigt.

Hvis du mangler en Hvid hane i stor, må du få en af mig, har en ekstra gående, som jeg skal af med.

Giv dem lidt godter ind imellem, fra hånden, så bliver de hurtigt rigtig tamme, min hane er vant til at sidde på arm.
Godter kan være dåsemajs, melorm eller små kødstykker. Der er sikkert andre ting, men kan ikke lige komme på det nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2009, 15:30 »
Du skal være opmærksom på at siddepinde til silker ikke må være ret højt oppe. Der må være nogle af silkefolkene, der kan skrive lidt om hvor højt.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2009, 15:31 »
Jeg har ingen erfaring med silkehøns, men jeg ville uanset højde på hegn sørge for at sætte net/hønsetråd over hønsegården for at undgå uvedkommende besøg i form af kravlende dyr men også rovfugle der lige kan dykke ned.
Rigtig god fornøjelse med dem  ;D høns er bare så hyggelige  <.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2009, 15:43 »
Velkommen til forum. Det er rigtig dejigt her og man kan stille de mest utrolige spørgsmål uden at være dum og endda få kvalificeret hjælp hver eneste gang.

Sikehøns er både rigtig hyggelige og tillidsfulde. Vi har vores i haven, men de har da også en hønsegård. ;) I hønsehuset har vi en pind, der er ca 50-60 cm over jorden. Nogle af hønsene hopper uden problemer derop til natten, og en del af dem forstår ikke hvordan man gør. Dem har jeg gennem måneder hver aften sat derop uden at de gør den mindste anstalt til på eget initiativ at hoppe derop selv. Så nu er der frit valg på alle hylder (pind/gulv) hvor man vil sove. Så en 4-5 stykker sover på halmmadras i bunden af huset. :P

Jeg vil også sige at to redekasser er rigeligt. Der er alligevel 1 af kasserne der blive favoritten og som de gerne står i kø til og lader de andre reder stå uberørt. ::)

Mine høns går gerne lidt ude selvom det regner og det står der faktisk i bøgerne at de ikke må. Men staklerne kan jo ikke læse, så de gør det alligevel. De er hverken blevet forkælede eller endet indtil videre.

Held og lykke med hønseholdet. Det er det fedeste jeg længe har været med til. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline maronada

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2009, 15:50 »
Tak alle sammen for jeres svar  :)

Jamen hehe det kunne da godt være jeg manglede en hane må lige forhøre mandne hvad han siger  ;D

Jeg har overvejet at gøre så der er strøm ude fra ved hegnet så dyr ikke kan komme helt tæt på dem... Men jeg ved endnu ikke helt hvordan jeg gør det  :-\

Men kom endelig med flere råd tager imod med kyshånd  <P

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2009, 15:56 »
Ja, det ville da være fint med Børges hvide hane.

Nu ved jeg ikke om du bor på landet eller inde i Års, men der står en del om rævesikre hønsegårde rundt om her på forum. Prøv at bruge "søg" oppe i den blå række her på siden og søg på "rævesikker hønsegård" eller sådan noget. Så kommer der garanteret en masse du kan bruge. :)
Mange hilsner
Stinne

Offline maronada

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2009, 16:04 »
Bor godt nok ude på landet og ved at der er en ræv på min jord så det skal gøres helt sikkert at de ikke får natlig besøg  :-\

Men vil lige søge for vi har også masser af katte osv herude  :-[

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2009, 16:06 »
Med en rævesikker gård og evt net over for rovfugle burde du være sikret mod katte og hunde også. God arbejdslyst. :D
Mange hilsner
Stinne

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2009, 23:11 »
Mine siddepinde er, den laveste og første, 50 cm, og den bagerste vel 75 cm høje, og silkerne har ikke haft problemer med at hoppe derop.

Hvis du bor ved Års, så kan vi godt finde ud af noget med transport, min mor bor ved Vester Hornum, der er jo ikke så langt. Hvis du altså er interesseret i hanen..

Jeg tror nu nok, jeg ville lave hegnet i 1,80 m med det samme, tænk om du skifter race, eller tilfører nogle flere, af let flyvende race, så bliver det jo hurtigt for lavt, hvis det kun er lavet til Silker.

Det kunne jo også være, at du ville have en 2-3 høns af god æglæggende race, for at supplere husholdningen, silkerne er jo ikke de mest stabile æglæggere, her kunne jeg godt foreslå en tre blomstrehøns eller australorps høner, de lægger habilt, Blomstrene, og Australorpsene er rigtig gode læggere.

Er det ene høner, du har købt, og hvornår er de fra?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline maronada

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2009, 10:45 »
Har hørt manden nu han siger ja tak til en hane  ;D

Jeg har købt 3 hvide der er 4-5 måneder gammel og så en sort jeg ikke helt ved hvor gammel er men hun er skruk pt..

De er købt ved stenild ved en der hedder Lars..

Det er nu ikke pga æggene vi skal have dem det er mere en bonus  ;D Det er kun manden der spiser æg her  ;D

Hegnet blir ca 180 højt vi købte net igår som er 90 cm højt og det sætter vi ovenpå hinanden så der ikke kan komme noget ind til dem  :)

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2009, 11:44 »
Så skal jeg jo vide lidt om, hvor du bor.
Jeg så noget med Års længere oppe i tråden, men ved ikke, om dette er korrekt.

Men vi kan jo bare skrive via PM. (Personlig besked system)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline maronada

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2009, 12:32 »
En PM er sendt afsted  ;)