Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerplukning hos moskusællinger  (Læst 5462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Nicolaisen

• Passiv bruger
  • Det lille hønsehold.
Fjerplukning hos moskusællinger
« Dato: 09 Juni , 2009, 08:12 »
Der skulle vel ikke være nogen af jer, der kan oplyse hvad der kan være galt med mine ællinger. De napper vingefjer af hinanden og plukker de nye fjer på hinandens ryg. 2 er døde, da det bløder, der hvor der plukkes.
Jeg fodrer med kylingestartfoder og på det sidste blandet med valset hvede. Dette er 4. hold ællinger jeg har. De tidligere har ikke opført sig sådan.
???
Martin

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Fjerplukning hos moskusællinger
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2009, 09:58 »
har de utøj?
Venlig Hilsen
Lisbeth

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2009, 10:08 »
Årsagen som sådan kender jeg ikke, men jeg har for mange, mange år prøvet det samme.Mine ænder gik i en løbegård af pæn størrelse, men åbenbart ikke stor npk alligevel.

Jeg købte noget nicotinspray hos America, hvilket fik dem til at stoppe og så blev de lukket ud af indelukket. Om det var det ene eller det andet der virkede kan jeg ikke med 100% sige, men jeg har aldrig siden haft problemet, men har så også haft dyrene gående frit.

VH Gunni.

Offline Martin Nicolaisen

• Passiv bruger
  • Det lille hønsehold.
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2009, 11:54 »
Jeg har flyttet dem ud, det hjalp ikke, så det med spray vil jeg prøve. Det kan godt være tobak er godt for noget.
Martin

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2009, 12:03 »
Jeg tror at noget af årsagen er at Moskusænder er ret glubske. Dengang vi havde dem var vi ret sure på dem til tider, for de spiste også det som vi ikke brød os om, det var før dræbersneglenes tid.

Det var ret kedeligt, at se dem med en frø eller skrubtudse ved en arm, alt imens de sloges om at splitte den ad.

Måske har de et større behov for animalsk protein end andre ænder. Det er ikke noget jeg kan bevise på nogen måde, men på mig virkede de altså ret ondsindede.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2009, 12:26 »
Jeg har godt nok aldrig oplevet dem som ondsindede ;), men lidt rovdyr er de, og måske mere end andre ænder. Vores får derfor tilskud af kattepiller, når det ikke lige er sneglesæson.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2009, 12:34 »
moskusænder minder på mange måder om høns, der jo også gerne napper en frø eller tudse - eller plyndrer en rede med museunger  <R
De har i den grad brug for protein, især når ællingerne er i fasen hvor de er midt mellem dun og fjer. Når jeg lukker mine ud i haven, så spurter de ud og begynder nærmest at slås om sneglene og pladsen ved vandbaljen, hvor sneglene bliver skyllet lidt, før de bliver slugt.... Mums  ::)

så an(d)gående de fjerplukkende moskusællinger: jeg vil tro de ligesom fjerplukkende høns har fået smag for blodet! Så ja, ud med dem til snegle, insekter og andet protein-kryb og så en spray med noget ildelugtende er også mit bedste bud.

Pøj, pøj med dem :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)