Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prisforskellen på fjerkræ  (Læst 35522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #60 Dato: 12 Juni , 2009, 10:58 »
Ja man skal sådan passe på hvad man siger og skriver, for man kan nemt raMme nogen, som bare ikke har ret mange andre muligheder.
Jeg skulle på et tidspunkt vise mine evner som underviser, og havde valgt at tale en halv time om høns/æg osv.
Og jeg havde jo også i min iver for at gøre mine "elever" begribeligt at man skal holde sig fra buræg og 5 for hundrede, fået sagt nogle ting der kunne gøre en hvilken som helst enlig mor eller far, eller pensionist mv. til dårlige medborgere og det var jo ingenlunde meningen.
Så gik det noget nemmere, da jeg fik kastet et emne på bordet og ti min, til at forklare om det, emnet var Briller, og bagefter har jeg tænkt at der kunne jeg såmænd også have fået sagt noget der kunne såre nogen.

Det hele er jo et spørgsmål om målgruppen, og hvilke tiltag man vil opfordre til.

Til sidst vil jeg dog sige, at man jo som tilhører/læser også kan lade være med at tage alting så bogstavelligt, og prøve at lytte/læse til selve budskabet, der var måske noget man kunne bruge.
Jeg er da fuldstændig overbevist om at ingen her, ikke forstår at man kan være i en situation hvor pumpet kød og billige buræg, er den mulighed man har, derfor kan man stadg godt have sin mening om hvad man selv vil/kan tillade sig inden for sine egne rammer.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2009, 21:54 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #61 Dato: 12 Juni , 2009, 11:12 »
Man kan så sige:

The final solution: Man skal være selvforsynende, så ved man hvad man putter i munden, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #62 Dato: 12 Juni , 2009, 11:43 »
Applause, applause, Ina *b
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #63 Dato: 12 Juni , 2009, 12:09 »
Jeg er altså ikke bleg for at holde en kødløs dag om ugen. Både mand og børn har da også vænnet sig til tanken. Det er en både nem og også sund måde at spare penge på - og så skulle det jo også være godt for miljøet, nu vi er ved at "pudse glorien"/idealismen.
Én kødløs dag? Én enkelt dag om ugen!  :o

Undskyld, men nu må jeg le! :D Én dag om ugen er oftere end jeg overhovedet spiser kød!
Og jeg er ikke ved at pudse glorien her, jeg konstaterer bare, at jeg må have nogle enormt sære spisevaner.
Jeg har faktisk svært ved at se ideen i at spise kød hele tiden. For det første har man ikke godt af alle de proteiner og alt det animalske fedt, for det andet er det besværligere at tilberede - det kan sikkert diskuteres -, og for det tredje er en grøntsagsret nøjagtig ligeså velsmagende som en ret med kød.

Jeg er ikke vegetar: jeg spiser skam kød ved festlige lejligheder.
Men tag nogle fintsnittede porrer, gulerødder, søde kartofler og noget hokaidosquash og svits det på en pande, tilsæt lidt hvidløg, urtesalt, timian, basilikum, pebber, ingefær, hvad der nu falder dig ind, og server det med kogte kartofler, spaghetti eller ris.
Hurtigt, nemt og lækkert, og så kan en papkylling fra eller til gøre lige meget for helhedsindtrykket.

I øvrigt, en sidste lille strøtanke: det er meget godt med alt det tøj, alle de sko, alle de smykker, alt det fine inventar vi omgiver os med. Men intet af dette skal ind og blive en del af os. Det skal vores mad derimod. Mad er et basalt behov, og noget af det mest bestemmende for vores generelle helbred og livskvalitet.
Var det så ikke det forkerte sted at spare?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 12 Juni , 2009, 12:17 »
Hokaidosquash....... ååååh hvor jeg glæder mig til græskarsæsonen.... lever ikk af andet til den tid !!!

Og helt enig i din strøtanke der.

At vi med 4 unger i huset også ofte er tilbudsryttere er så en anden sag.

Men lige det der materilistiske storforbrug...... det er der ikk noget af her !
Med venlig hilsen Søs

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 12 Juni , 2009, 12:22 »
Jamen måske ser jeg så bare med andre briller end alle andre mennesker i hele Danmark eller også er jeg bare en følelsøsløs kold skid som er ude på a svine enlige mødre til. Det er jo så op til jer at bestemme.
Men alting skal åbenbart forklares ned til mindste detalje og klippes ud med så store bogstaver i pap at det gider jeg ikke. Så hvad folk synes om mine meninger og holdninger må de selvom. Jeg er som jeg er, og jeg synes det er forkert at købe det forkerte, men jeg forstår også dem der er nødt til det!
Og som ina skriver, så behøves man ikke vende hvert et ord og bogstav for at finde noget hvor man selv kan klemmes ind og så mopse over.
Beklager det sure opstød, men det er da utroligt som alt skal forklares når det er på skrift. Nemmere hvis man var face-to-face.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #66 Dato: 12 Juni , 2009, 12:26 »
Magnus, tøj og sko er altså også basale behov...

De mest basale behov er de fysiologiske behov, der er placeret i bunden af
behovspyramiden. De fysiologiske behov udgøres af kroppens behov for mad
og drikke, varme, søvn og lignende.

Tøj og sko indgår som varme..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 12 Juni , 2009, 12:28 »
En bil, et tv og anlæg kan da ozz være særdeles varmt !!???  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 12 Juni , 2009, 12:35 »
En bil, et tv og anlæg kan da ozz være særdeles varmt !!???  ;)

*g *g *g
Venlig Hilsen
Lisbeth

GKV

• Gæst
« Svar #69 Dato: 12 Juni , 2009, 13:00 »
Det skrevne ord bliver jo ikke altid læst i samme ånd som det er skrevet. Jeg vil blot sige at kødløse dage ikke er så slemt endda, Magnuses opskrift bruges også her flittigt i andre kombinationer. Længe leve køkkenhaven.

At der skal produceres så mange kyllinger er jo en del af den udvikling der er sket i de sidste efterhånden mange år. Jeg husker da som barn, at kylling ikke var hverdagsmad, men en sommersøndagsspise. Hvor vi dog nød den første,(havde jo ikke fået noget videre fjerkræ vinteren igennem) fyldt med persille og stegt i gryde som den var, dertil agurkesalat.Sjovt nok var der mad til os alle fire og endog til lidt ruskomsnusk på panden dagen derpå.

Alting var ikke bedre i de gode gamle dage, men overforbrug var der ikke.Jeg har selv gjort som min Mor gjorde, lavet to retter mad og min datter kan godt lide kærnemælkssuppe, boghvedegrød, risengrød, pærevælling, øllebrød, gul sagosuppe, men ikke sødgrød ;D o.s.v. Har man først nedsvælget en sådan portion, ja så kan man klare sig med en lille bøf eller frikadelle til den næste ret, hvis der en næste ret.

Barnebarnet ser med afsky på sådanne retter, men er heldigvis ikke den store kødspiser, undtagen når vi taler om millionbøf med spagetti ;D

Vi er tre her i husstanden, forleden blev der stegt en af vore egne kyllinger. I den var der mad på selve dagen, næste dag resten af kyllingen i den gode sovs med ris til, og sør´me om ikke der også var til et stykke mad. Det fylder altså mere end papkyllingerne, så på sigt synes jeg ikke det er dyrt, selvom man måske skal købe dem i en forretning.

Vi har ikke alverdens med penge her i huset, jeg er folkepensionist uden aktier i baghånden eller friværdi, har været alenemor siden jeg var 35 år, min datter er også pensionist og alenemor. Barnebarnet vokser konstant ud af sit tøj og sine sko og ja, det koster, men heldigvis kommer der jo en børnecheck der kan dække disse udgifter. Maden til barnet skulle der jo gerne være råd til.

Det er svært at være alenemor, men så er det altså heller ikke værre, dengang jeg var det, var der ikke noget der hed børnecheck, huslejetilskud o.s.v. men vi er her jo altså alligevel og har da også haft både hundeopdræt og heste, har været meget ude at rejse i forbindelse netop med heste og hunde.

Vi har sparet på tøj, bare vi ikke fryser er det fint, damefrisører, møbler ,TV, alt bare for at kunne have vore heste, og så har vi knoklet rø... ud af bukserne med hårdt arbejde.

Nu tror jeg nok jeg lyder som en rigtig sur gammel kone, men det er jeg altså ikke, jeg er meget tilfreds med min tilværelse og yderst glad for at kunne sige, vi klarede den sgu`. ;D ;D

VH Gunni.

Bliv nu ikke sur og fornærmet, man lever jo sit liv som man helst vil og jeg har ingen glæde af at dunke nogen i hovedet, derfor kan man jo godt tænke lidt over de stakkels dyr, som intet liv havde der kunne tages fra dem.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #70 Dato: 12 Juni , 2009, 13:57 »
En kødløs dag er en udmærket ide et par gange om ugen. Blot man husker at vi mennesker faktisk ikke kan overleve uden dyrisk protein og fedt i længden. Det indeholder nogle essentielle (=dem har vores krop brug for til f.eks. at danne nye celler) aminosyrer og fedtsyrer som vi ikke selv kan syntetisere. Men altså animalsk protein og fedt kan så også komme fra æg, fisk og skaldyr - eller insekter. Det behøves ikke komme i form af en stor bøf  ;). Mennesket er omnivort dvs. altædende og er ikke som f.eks. drøvtyggerne eller hestefamilien selv i stand til at danne alle de esentielle aminosyrer og fedtsyrer ude fra plantemateriale. 
Mht prisen på fjerkræ så synes jeg ofte at det sælges alt for billigt. Billige dyr=flere impulskøb=flere dyr der får en kummerlig tilværelse. Jeg sælger ikke som sådan af mit fjerkræ. De er til eget brug og er ikke annoncere til salg. Men jeg har alligevel fået et par henvendelser. Jeg har sagt 100 kr stykket for mine store kyllinger. De er racerene store wyandotter som jeg har købt som rugeæg (de har ganske vist ikke ring på da jeg droppede fjerkræavlerforeningen sidste sommer). Foder er blevet dyrt og jeg bruger meget tid på at passe fjerkræet. Så jeg synes 100 kr var passende. Det får samtlige interesserede til at bakke af igen. Men pyt de var jo sådan set tiltænkt min fryser  ;). Jeg købte to flotte orpington høner i det tidligere forår. Dem gav jeg 150 kr pr stk. for og det synes jeg da bestemt ikke var dyrt. 'Damerne' kom fra en udstillingsopdrætter og de er virkelig flotte dyr og supertamme. 
Jeg vil ikke sælge noget dyr billigt. Jeg kan derimod sagtens finde på at forære dyr væk, hvis jeg kender det sted de skal hen og de mennesker der får det og VED at de er gode ved deres dyr. 
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #71 Dato: 12 Juni , 2009, 14:29 »
Det handler vel i bund og grund om priotering, hvad vil man ??

Vil man rejse indtil flere gange om året ?

Vil man kører en stor bil og bo i et dyrt hus ?

Vil man have den sidste nye teknologi, hele tiden ?

Vil man låne en masse penge og sidde med renter og afdrag i mange år ?

Vil man have nyt køkken eller bad til en 150.000 kr. eller mere ?

Vil man ryge en masser smøger hver dag ?

Vil man drikke en masse bajere hver dag ?

Vil man holde husdyr ?

Vil man gå i det mest moderne modetøj ?

Vil man gå i byen hver weekend ?

Vil man have god mad eller billig mad ?

Vil man have børn ?

osv. listen er lang, for der er dæleme meget man kan bruge sine penge på.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #72 Dato: 12 Juni , 2009, 14:50 »
Jamen måske ser jeg så bare med andre briller end alle andre mennesker i hele Danmark eller også er jeg bare en følelsøsløs kold skid som er ude på a svine enlige mødre til. Det er jo så op til jer at bestemme.
Men alting skal åbenbart forklares ned til mindste detalje og klippes ud med så store bogstaver i pap at det gider jeg ikke. Så hvad folk synes om mine meninger og holdninger må de selvom. Jeg er som jeg er, og jeg synes det er forkert at købe det forkerte, men jeg forstår også dem der er nødt til det!
Og som ina skriver, så behøves man ikke vende hvert et ord og bogstav for at finde noget hvor man selv kan klemmes ind og så mopse over.
Beklager det sure opstød, men det er da utroligt som alt skal forklares når det er på skrift. Nemmere hvis man var face-to-face.
Du må vældig meget undskylde, men... Hvad var det, der gjorde, at du ikke følte dig hørt? For jeg kan ikke umiddelbart se nogen indlæg der slet og ret modsiger dig, og heller ingen som stempler dig som en "følelseskold skid."

Og til Mette Marie: Ja, kød indeholder nogle vigtige aminosyrer. Det har også en hel del vitaminer, og det er ikke nemt at få ligeså mange proteiner ud af grøntsager som ud af kød.
Men alt med måde, siger man. Man skal ikke overdrive med en bestemt ting, heller ikke kød; og spiser man lidt smør og æg på brødet og kød én gang om ugen, og så ellers nogle gode grøntsager, er jeg overbevist om at man ikke mangler noget dérfra.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #73 Dato: 12 Juni , 2009, 17:03 »
Jeg føler mig skam hørt Magnus, måske lidt for meget endda. Jeg tænker mere på at når man skriver ting så bliver der hurtigt lagt for meget i det, det var nemmere hvis man kunne sige tingene face-to-face, så fik man ansigtsudtryk osv med. F.eks. når jeg skriver jeg synes at nogle folk prioriterer deres indkøb forkert så er der mange der tager det på sig selv om det ikke er ment på dem.
Har ikke nævnt noget sted at jeg ikke føler mig hørt....men det er måske også noget der kan læses mellem linierne i det jeg skriver? ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #74 Dato: 12 Juni , 2009, 19:54 »
Man kan så sige:

The final solution: Man skal være selvforsynende, så ved man hvad man putter i munden, *ggg

Ja, selvforsynende er godt, men det kunne være rart hvis der ikke var alle de regler som tilknyttes denne tanke, så som at ænder og høns ikke må gå sammen.
Det kunne jo også være rart at man kunne sælge lidt af overskudet, men det er jo heller ikke tilladt, jo tilladt hvis de er kontrolleret i hovedet og r*v. slagtet på et godkendt slagteri og hvor findes det lige her i nordjylland. Jeg tror ikke at Rose i Års gider at starte hele anlæget op for at slagte 100 kyllinger for mig, så jeg evt kan sælge det halve.
Nok, en af grundene til at man tit går med tanken om at flytte til et af Østlandene, hvor man stadig kan tjene til kaffebønner og smøger, på slagtekyllinger og suppe høns.  :D

Mvh Viben