Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisforskellen på fjerkræ  (Læst 35521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #45 Dato: 11 Juni , 2009, 15:13 »
Jeg er godt nok ikke meget for det....

Men hvor har du ret, Wanda

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 11 Juni , 2009, 15:19 »
Tjaaa så er der jo fattigrøve som jeg der slet ikke har mulighed for at vælge.,... hvis altså budgettet skal holde, så hvis valget står mellem et par gode sko til tøsen eller en øko-steg, så må jeg beklage at jeg køber skoene og så 5 kyllinger for 100.  Jeg gad rigtig godt kunne købe alt det gode, men nogen gange vælger man bare ikke helt selv.
Så tænk lige på næste gang I har lyst til at give en skideballe fordi nogen køber konsumproduceret, så kan der faktisk stå en enlig mor med børn som faktisk gerne vil, men ikke har råd hvis der skal være mad til resten af måneden også.  Sådan vil det altid være tror jeg, for der vil altid være forskel på indkomst og skæbner.
Men vi er så gode til at dunke hinanden i hovedet, vi glemmer bare at spørge ind til vedkommende. Vi bryster os af at være så rummelige og forstående og omsorgsfulde, men vi er aller en ski er vi ikke. 
Og efter indsigt i økologiske landbrug så kan det godt være at dyrene har bedre forhold.... hvis bare ikke de bliver syge, for hvis et økodyr skal medicineres så må det ikke levere eks mælk i flere uger mener jeg og så lader man heller dyret lide lidt, det går jo nok over igen. Så kære folk det eneste vi kan være sikre på er det vi selv producere.... økotanken er fin, men den er ikke fejlfri, slet ikke.

Godt gået Wanda jeg sad og tænkte på at denne tråd var vendt mod den enelige mor som skal havde mad på bordet hele måneden <M
Det er så nemt for os andre at dømme.

« Senest Redigeret: 11 Juni , 2009, 15:20 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #47 Dato: 11 Juni , 2009, 15:24 »
Wanda jeg kender det så godt, jeg ville også vælge sko til tøsen, nu har jeg jo ingen børn at skulle tænke på, så jeg tillader mig at vælge ud fra hvor jeg tror dyrene har det godt, jeg har en datter som ikke har ret mange penge, vi handler altid sammen, og hun vælger jo også buræg og 5 for en hund, og der er ingen der dunker hende i hovedet af den grund, Jeg har også selv stået sådan som min datter, så jeg har fuld forståelse for at man må priotere, og som du, valgte jeg også sko eller tøj til mine børn. *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kristina R

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 11 Juni , 2009, 15:40 »
Vi har givet 50 kr. pr. styk for vores Guld Wyandotter.
Men vi fik dem dog også billigere, da det var nogle vi kendte.
Mener de plejer at tage 150 - 200 for dem.
Og vi kommer fra jylland   :P

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #49 Dato: 11 Juni , 2009, 15:49 »
Jeg er godt nok ikke meget for det....

Men hvor har du ret, Wanda

Arhhhh hvaaaaaad Børge ;)  har da tit ret..... du har bare ikke opdaget det  *g

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #50 Dato: 11 Juni , 2009, 16:44 »
På denne side er der forklaring på de forskellige æg betegnelser :

http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029037
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #51 Dato: 11 Juni , 2009, 16:49 »
Her er lidt fakta om hvordan de forskellige typer af  "industrielle" æglæggende høns holdes.
http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7

Så kan man selv vurdere forskellen. Iøvrigt er burhøns faktisk forbudt (igen)...men har fået en generel dispensation frem til 2012, hvor det skal være det som hedder berigede bure med (lidt) mere plads, siddepinde og sandbad.

Jeg tror iøvrigt at prisen på høns hænger meget sammen med at folk sammenligner havehøns/racehøns med hybridhønniker eller 1-årige udsætterhøns som kan fås for et lille beløb og så er der langt op til de priser vi snakker om her.

Se f.eks på vagtler. Der er en helt anden kilo-pris.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #52 Dato: 11 Juni , 2009, 17:50 »
Nu talte du jo faktisk om at købe de kyllinger til dine katte, Wanda, ikk? Og at du ikke selv ville drømme om at spise dem.
JA, en økologisk kylling er dyrere, men der er også mad i den til tre måltider, når man som os kun er to i husholdningen, og så er den ikke så dyr pr måltid alligevel.
Finn, gav mig en gang et link på en artikel skrevet af Michael Pollard fra New York Times, og han kommer rigtig godt omkring problematikken omkring at der bliver lagt vægt på produktion af kvantitet snarere en kvalitet, hvilket en gang var en nødvendighed, men måske knap så meget nu i hvert fald i vores del af verdenen.
Jeg gør mig stor umage for ikke an bonke andre i hovedet med deres valg, men mener stadig at oplysning er den rigtige vej frem, som jeg også skrev troede jeg på et tidspunkt at skrabeæg var et godt valg, man har jo et billede af en høne, der glad tuller rundt og skraber i alskens gode hønsesager på nethinden, og ikke hvad det reelt er: en kæmpe flok høns med klippede næb i en kæmpehal uden adgang til udendørsarealer.
Men hej, det er et frit land, så vi kan heldigvis alle vælge frit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #53 Dato: 11 Juni , 2009, 18:54 »
Nu talte du jo faktisk om at købe de kyllinger til dine katte, Wanda, ikk? Og at du ikke selv ville drømme om at spise dem.

Det er jo fuldstændig underordnet hvad jeg bruger dem til, jeg er forbruger.  Nu var det så også stillet lidt hypotetisk op, for det er faktisk ikke så tit jeg køber 5 for 100 men jeg køber TIT 3 kg brystfillet til ca 90 kr, og jeg tror egentlig ikke forskellen er ret stor.

Men når jeg jeg køber de berømte 5 til kattene, så sker da da at jeg gemmer suppen de er kogt i. 

Men tesen var at man jo ikke altid selv vælger det man køber og så er det uanset om det er 5 eller en tysk agurk.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 11 Juni , 2009, 19:20 »
Jeg dunker ingen enlige mødre eller studerende (mig selv) i hovedet for at købe fem for en hund. Jeg dunker dem i hovedet der er ligeglade med dyrenes liv. Dem som faktisk kunne få råd til at vælge det rigtige men som ikke gider at interesserere sig for hvad de propper i munden. Så hellere købe en fed/dyr bil end at tænke på dyrene.
Jeg forstår så udmærket enlige mødre eller studerende eller kontanthjælpsmodtagere eller eller eller....Nogen gange forstår jeg bare ikke folks indkøbsvogne...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #55 Dato: 11 Juni , 2009, 19:40 »
Lisbeth Kristine@: det var faktisk også sådan jeg opfattede dit indlæg. Netop den med de 30 buræg for 25 kroner, der bliver balanceret ud i Mercedes'en af en frue i pels.....
Men: som tidligere Københavner forstår jeg godt at man ikke altid vælger dyrevelfærd. Når der ligger to stykker tilsyneladende ens svinekam i montren, hvor det ene koster tre gange så meget som det andet, så er det logisk at vælge det billigste. Mercedes eller ej. Som bybo er man ikke klar over, hvilke forhold dyrene bydes i produktion og slagtning. Så ja, der skal mere oplysning til. Kunne man provokere lidt på fjerkræudstillingerne og vise forskellen? Jeg har tidligere foreslået Dyrenes Beskyttelse at lave et reklamespot med en stor hund i bøjle - og hvalpene i et hjørne under en varmelampe. I TV's bedste sendetid.....
Nå, men vi er i hvert fald begyndt at producere det meste fjerkræ, æg og kaninkød selv. Og så spørger folk: hvordan nænner I at slagte dem? Det er da synd! Tilbage til priserne: opdrætterne må bare holde fast angående prisen for et stykke avlsarbejde. Man kan jo altid spise kræet!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 11 Juni , 2009, 20:07 »
Lisbeth Kristine@: det var faktisk også sådan jeg opfattede dit indlæg. Netop den med de 30 buræg for 25 kroner, der bliver balanceret ud i Mercedes'en af en frue i pels.....

Lige nøjagtig!! :)
Som tidligere 3. sals, 79 m2 Århusbeboer forstår jeg også at mange vælger det billigste selv om de faktisk kunne få råd til andet. Folk i byen aner intet om dyrevelfærd. (UH sikke en generalisering!! ;))
Det kunne være så fedt med noget oplysning, men det er også svært.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #57 Dato: 12 Juni , 2009, 09:51 »
Jeg dunker ingen enlige mødre eller studerende (mig selv) i hovedet for at købe fem for en hund. Jeg dunker dem i hovedet der er ligeglade med dyrenes liv. Dem som faktisk kunne få råd til at vælge det rigtige men som ikke gider at interesserere sig for hvad de propper i munden. Så hellere købe en fed/dyr bil end at tænke på dyrene.
Jeg forstår så udmærket enlige mødre eller studerende eller kontanthjælpsmodtagere eller eller eller....Nogen gange forstår jeg bare ikke folks indkøbsvogne...

Hvordan kan du se på folk der er inde i en butik om de hører under dem der ikke bliver dunket i hovedet??

Jeg har læst indslag her, hvor man har sagt til folk de skulle skamme sig osv.

Jeg er ikke enlig mor, studerende eller bistandsmodtager, men derfor er jeg nød til at spare lidt på pengene alligevel, da min løn ikke er noget at skrive hjem om, og der skal også være mad til dyrerne sidst på måneden.
Derfor tager jeg også det billigste stykke kød i kølemontreren. Jeg har også købt kyllinger 5 for 100 og syntes de smagte dejligt indtil jeg smagte mine egne, nu synes jeg de smager af pap. DERFOR køber jeg ikke kyllinger mere, heller ikke øko. Og jeg er københavner men jeg viste også noget om dyrevelfærd, TV'et har været her i mange år, så at man er/var bybo er ingen undskyldning, men er nok god for ens samvittighed.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #58 Dato: 12 Juni , 2009, 10:08 »
Jeg er altså ikke bleg for at holde en kødløs dag om ugen. Både mand og børn har da også vænnet sig til tanken. Det er en både nem og også sund måde at spare penge på - og så skulle det jo også være godt for miljøet, nu vi er ved at "pudse glorien"/idealismen.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #59 Dato: 12 Juni , 2009, 10:14 »
Jeg er altså ikke bleg for at holde en kødløs dag om ugen. Både mand og børn har da også vænnet sig til tanken. Det er en både nem og også sund måde at spare penge på - og så skulle det jo også være godt for miljøet, nu vi er ved at "pudse glorien"/idealismen.

Pyhha, det ville godt nok være hårdt, EN KØDLØS DAG...

Nå, men man kan altså ikke se på folk, om skoen trykker, hverken om de så kører Jaguar eller går i pels. Man kan jo godt få nedtur, selv om man har været ved muffen.

Jeg indrømmer blankt, at feks. økogrise, som jo skulle være nogle grise der har haft et meget bedre liv, det har jeg ikke råd til at købe.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.