Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem stjæler æggene?  (Læst 11522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Hvem stjæler æggene?
« Dato: 06 Juni , 2009, 09:08 »
Jeg har en skruk liggende på 12 æg.
I går aftes, da der skulle lukkes for hendes hus, opdagede jeg et æg ude i hendes hønsegård - og det var ét, jeg havde skrevet på! Da det ved lysning øjensynligt ser befrugtet ud, lagde jeg det ind under hende igen - men der er nu kun 11 æg i alt!!! Jeg er altså overhovedet ikke i tvivl om, at jeg lagde hende på 12 stk. for en uge siden.
Hvem kan have taget to æg ud af reden og kun være sluppet væk med det ene, mens det andet er blevet efterladt i hønsegården?  ???
Lågen var lukket behørigt, og børnene har ikke været hjemme! Der er ingen tegn på rotter i hverken den ene eller den anden hønsegård, men de ville vel også spise på stedet?
Jeg håber, I har en god forklaring, for jeg vil da nødigt miste flere æg...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem stjæler æggene?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2009, 09:13 »
Kan det være skaden, den er fræk som bare pokker, jeg tror jeg ville sætte et lille hegn op omkring hende og et net over, så har hun fred både for skaderne og andre høns, sæt lidt vand og mad ind til hende. Pøj pøj med de sidste æg.  *k *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2009, 09:14 »
enig..skader er skumle !
Med venlig hilsen Søs

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2009, 09:18 »
Ville en skade gå ind ad lugen til reden? Men den burde hun vel nok kunne 'ordne' - hun er en stor sussex...
Hun ligger allerede i et hus for sig selv - med egne gård. Der er i hvert fald ikke andre høns, der kan komme til hende.
Måske skal jeg spænde et grønt jordbær-net ud over gården? Så sikrer jeg mig i hvert fald mod skader  :)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2009, 09:47 »
Ja, jeg ville også prøve at lukke helt af til hende. Skaderne er kvikke til at stjæle æg. Kan nu alligevel ikke helt stå for dem. De ser ud, som om de altid har meget dårlig samvittighed.... Det kan da ikke være rart at leve med! ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2009, 14:18 »
Jeg stemmer også for skaden. Er sikker på det er den der har neglet et æg jeg havde lagt for at lokke en høne til at lægge sig skruk. Pludselig lå det, - eller rettere skallen af det - ude i hønsegården.  >:(
Jeg har flere gange set skaden flyve ud af hønsehuset, - selv når døren bare står på klem, kan den finde der ind.
Den har dog ikke haft held til at tage de æg der ruges på i øjeblikket. Hun går meget nødig af reden, - faktisk tror jeg kun det er om morgenen når jeg smidder hende ud. Så kan jeg nemlig selv holde øje med æggene mens fru Skruk gør sit morgentoilette.  :)
Mit æglægningsfoder forsvandt også pludselig meget hurtigt, og hønsene har aldrig rigtig gidet æde det. Troede først det var musene (evt. rotter) der tog det, men nu er jeg sikker på det er skaden.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2009, 14:48 »
Tror også på skaden :)

Hvis du vil tjekke om det er dem, så læg et æg i hønsegården og se om det ikke skulle bliver spist. Hvis det bliver det, så kig på skallen. Skaden laver ofte bare et lille hul i den ene side for at få ægget tømt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2009, 14:52 »
Jeg synes jo selv at jeg har fået en fin ide.
En fastelavnstønde er et eminent glimrende skrukhus, det er nemt at lave et smuthul der kan lukkes.
Hos Biltema kan man købe en meget let og flytbar indhegning for ca 70 kr. der skal nok bruges tre stykker af dem, og så et jordbærnet i passende størrelse ca 25 kr. nemt og hurtigt, og ikke mindst genbrueligt i årevis. Så kan fruen bo i hønsegården hos de andre, uden at blive forsyrret af fremmede æg eller skader.
Prisen i alt for et skrukhus med hønsegård ca.335 kr. Hvis det skal være rigtig godt kan man lægge et stykke tagpap på tønden, så den er vandtæt på tagsiden.
Tønden er selvfølgelig billigere når det ikke lige er højtid for tøndeslagning. ::)

Jeg kan desværre ikke lige pt. vise billede, da jeg netop har brugt mit hegn andet sted, og tønden står i garagen, men det lyder da nemt ikke  *q
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2009, 22:50 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2009, 14:58 »
Meget nemt, og noget nemmere end at bygge et helt nyt hus, som jeg gjorde i foråret (tog rigtig rigtig mange timer og en helt weekend) det havde nok bedre kunnet betale sig at lave det andet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2009, 15:31 »
Jeg bruger en tønde jeg købte ved korn og foder for mange år siden for 30 kr, den har været brugt til foder, men nu har jeg del den og lavet et hul i siden  hønsene synes den er et hit, det er der de helst vil lægge deres æg, når jeg så har en skruk sætter jeg bare et hegn omkring så fungere det fint som skrukhus  :D
Hilsen

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2009, 22:38 »
Det lyder rigtigt smart, Berit. Mon du kan sætte et billede på, så jeg kan se løsningen?

Jeg kan forstå, at skaden jo nok er synderen, så nu bliver der lukket i toppen med jordbærnet. Så er det kun gråspurvene, der kan komme til hønsegården... Og de er da vist fredelige nok ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2009, 22:54 »
Hmm..skaden ville vel da ha ædt det, og ikke ladet fdet ligge ?? Måske blev den forstyrret.
Hos os æder skaderne direkte på gerningsstedet  :P

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 07 Juni , 2009, 08:16 »
Jeg tager et billede af tønden idag, jeg har ingen hegn om lige i øjeblikket da mine kyllinger er blevet større.  :D
Hilsen

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2009, 11:36 »
Så skuller der gerne være billeder af min tønde som de er vilde med at lægge æg i *p
Hilsen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2009, 14:32 »
Uhhh... rigtig godt Berit :D Dine gule lægger æg i en trækurv, for de kan ikke finde ud af at bruge kasserne, så måske man skulle lave sådan en til dem :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.