Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med udspilet bagparti  (Læst 872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sivgl

• Bruger
Høne med udspilet bagparti
« Dato: 29 August , 2026, 12:46 »
Kære alle.

Min høne har i noget tid ikke lagt æg, og dem den har lagt, har været små, deforme og med blød skal. Jeg har jævnligt set den ligge i redekassen men uden resultat. Nu er den blevet udspilet og spændt i bugen bagtil. Jeg har løftet på hende og hun virker tung og som sagt udspilet (men ikke overvægtig, brystbenet mærkes tydeligt, og rager også frem). Hun er begyndt at gå med let spredte ben, og går forsigtigt rundt, jeg tolker det som om hun har ondt. Hun har stadig ok appetit. Kammen er blevet lidt lilla i spidserne (det har jeg opdaget i dag).
Jeg troede egentlig at det kunne være læggenød, så jeg har haft hende i bad og smurt med olie omkring kloakken.. jeg kan dog ikke mærke noget æg på vej.
Hønsene er blevet behandlet (med Exzolt) for blodmider for en måneds tid siden, og der er ikke umiddelbart utøj at se.
Hvad siger de kloge herinde? Er der noget jeg selv kan gøre for at hjælpe hende?

På forhånd mange tak
Vh Siv

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Høne med udspilet bagparti
« Svar #1 Dato: I dag ved 09:40 »
Med de symtomer, du beskriver, har din høne højst sandsynlig æggelederbetændelse.
Det er en betændelsestilstand i den øvre del af æggelederen, hvor der over tid samles rester og affald fra æggeproduktionen.

Man kan behandle med en krafttig og lang kur med et bredspektret antibiotikum - her har videnskabelige studier vist, at Doxycyclin giver det bedste resultat.

Æggelederbetændelse kan ikke kureres, men infektionen kan slås tilbage med den omtalte behandling. Behandlingen vil skulle gentages, når infektionen blusser op igen.

Hvis hønens almentilstand er frisk bortset fra generne ved den hævede bug, kan en operation, hvor den inficerede affaldsmasse fjernes fra æggelederne, være en mulighed og gøre hønen helt symptomfri.

Æggelederbetændelse er den hyppigste dødsårsag hos æglægningshybrider som f. eks. Isa Brown
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sivgl

• Bruger
Sv: Høne med udspilet bagparti
« Svar #2 Dato: I dag ved 18:45 »
Hej Helle.
Mange tak for dit svar! Hønen var en Maran, det fik jeg ikke skrevet i opslaget. Hun fik det dårligere i løbet af dagen, så vi valgte at aflive hende her til aften. Ved 'obduktion' væltede det ud med en gullig væske fra bugen. Så måske var det waterbelly?
Igen tak for dit grundige svar. For hver høne man mister bliver man også lidt klogere, hvis nu man skal prøve at sige et eller andet positivt om situationen..

Venlig hilsen Siv