Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dyreetisk løsning ift. beskyttelse mod ræv  (Læst 16 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hundigedamen

• Bruger
Dyreetisk løsning ift. beskyttelse mod ræv
« Dato: 23 November , 2025, 21:43 »
Hej allesammen

Jeg ved ikke ret meget om høns, så tilgiv mig, hvis det er et dumt spørgsmål.

At bevare gamle husdyrracer ville være dejligt. Jeg ved så godt, at dværgudgaven af dansk landrace er lidt diskutabel - men alligevel ...

Jeg bor i en beskyttet ådal, her er lille skov, vandløb, sø og kun een nabo. Hønsene må gerne flyve derhen, hvor de har lyst til.

Jeg tænker, at en løsning, hvor der bruges rionet på alle seks sider - også nedgravet i jorden ville være en god løsning.

Ideen er, at de små dværghøns er små nok komme ud og ind, hvor de har lyst til, men ræven er for stor til at komme ind.

Spørgsmålet er så.

Skal jeg vælge 50 mm x 50 mm, 75 mm x 75 mm eller hegn med 50 X 100 mm?

Anser i det for at være dyreetisk forsvarligt?

Jeg går ud fra:

1) at hønsene går i huset, når det bliver mørkt.

2) De skal være gode flyvere og bliver ikke vingestækket.

3) jeg forestiller mig kun at have høner, for de larmer og vejer/fylder mindre.

Hvis dansk land dværge er for store til høns-inde-ræv-ude løsningen, hvilken race er lille nok?

Mvh

Hundigedamen

P.S.

Har lige fundet halvdelen af svaret på Naturbasen. Her taler vi om fast, svejst hegn:

"Nej, rævehvalpe der er så store, at de selv er i stand til at rende rundt, kan under ingen omstændigheder komme gennem trådmasker på 5 x 10 cm."

Så er spørgmålet "kun", om 5x10. er for småt til dværghøns, og om det er dyre etisk forsvarligt, at hønsene kan flyve ind og ud, som de har lyst til ift. ræve.
« Senest Redigeret: 23 November , 2025, 22:24 Fra Hundigedamen »

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Dyreetisk løsning ift. beskyttelse mod ræv
« Svar #1 Dato: 23 November , 2025, 22:30 »
Jeg tror at risikoen for at ræve eller andre dyr tager de små høns, hvis de flyver ud er meget stor. Jeg kan også have mine tvivl om maskestørrelse er for stor selv på 50X50 mm.  Ilder og mår vil også gerne tage høns.
venlig hilsen Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk