Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jasminblomstsaft... Opdateret #7 m/resultat & billede  (Læst 3667 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jasminblomstsaft... Opdateret #7 m/resultat & billede
« Dato: 03 Juni , 2009, 13:41 »
Help  ???
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2009, 20:03 Fra Christina »

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
KEWRA - Screwpine (pandanus odoratissimus)

Findes som Kewra water - mild - og Kewra essence - stærk! Her i landet forveksler man dem ikke så nemt, da man normalt kun kan opdrive essensen. Den bruges dråbevis til konfekt og desserter. Man skal være påpasselig med ikke at bruge for meget, da både duft og smag er meget gennemtrængende. Som parfume bruges den især traditionelt i muslimske miljøer, og man plejer også at stænke vandet på brudesengen. Duften anses for at have en kølende virkning i den stærke sommerhede, og kewra er ofte ingrediens i kulfi - stormogulernes traditionelle isdessert.

(kilde: Charlotte Kirchheiner: Det rigtige indiske køkken, Forlaget Klitrose)

Jeg tror du kan købe det hos en af indvandrergrønthandlerne i Nørregade i Ringsted

De bedste hilsner

Louise
bibliotekar OG kogebogsentutiast  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

• Passiv bruger
Sejt, Louise, tak! Jeg fandt også frem til samme beskrivelse som dig, men havde ikke drømt om at spørge i en af grønthandlerne! Det må jeg gøre, jeg er allerede næsten ude af døren :D Skal også ud og have fat i en net til kirsebærtræet som bugner af kirsebær hvert år, men fuglene når altid at pelse træet fuldstændig før mig  *s

Jeg har en stor jasminbusk i haven (du vil blive VILDT misundelig! ;D), som dufter så man er ved at besvime! *p Tænkte at man da må kunne lave saft af den ligesom hyldeblomst, men kunne kun google mig til en opskrift på engelsk...sååå, nu bliver det spændende! ::) ;D

GKV

• Gæst
Det lyder da bare så spændende, mon man kan få det der Kewra i Løgstør? Hvad med en opskrift?
Vi er velsignet med en kæmpehave og også med en meagstor jasminbusk, jeg synes det må være en dejlig drik.Hyldeblomsterne pelser vi hvert år og uanset hvor meget hyldedrik jeg laver mangler der alligevel ::), her kunne jasminerne måske supplere lidt.

Her et billede eller to af min store busk, endnu kun på vej til blomstring, men når den gør er duften overvældende.

Et dejligt skjul for småfuglene både sommer og vinter, og her er det min bekymring kommer ind, hvis og når Araucanerne opdager den.

Det er en hel lille verden for sig.

V H Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
Hold da op, din er stor! :o Jeg må lige smide et billede af vores på et tidspunkt! :)

Jeg kom selvfølgelig ikke i grønthandleren, da jeg havde glemt seddlen med hvad det hed herhjemme! Typisk! Men jeg starter det op i aften, for jeg har plukket blomsterne i dag, de sprang ud i forgårs :D Hele køkkenet dufter bare af de skønne blomster!

Hvis ikke jeg finder kewra essence i morgen, så prøver jeg at lave saften, som om det var hyldeblomster! Så må det bære eller briste ;)

Her er en opskrift, godt nok på engelsk, håber det går? :)

Ingredients:
1 litre - container fragrant jasmine (mogra) flowers
1 litre - water
4 to 5 drops - kewra essence
� tsp - citric acid

Method

1. Soak jasmine flowers, destalked, in water in a large vessel.
   2. Cover and leave overnight or for 10-12 hours at least.
   3. Strain flowers through a muslin cloth, saving water.
   4. Keep water undisturbed for half an hour.
   5. Pour out water carefully in a deep vessel, keeping any dirt deposits down.
   6. Add sugar, heat, stirring gently, occasionally.
   7. When it comes to a boil, reduce heat simmer for 15 minutes.
   8. Take off fire, wait for 5-7 minutes, stir in essence and citric acid.
   9. Bottle when fully cooled to room temperature.
  10. Refrigerate and use as required.

To Use:

1. Add 2-3 tbsp. of syrup (as per taste) to 250 ml. chilled water.
   2. Stir and serve cold.

Making time: 30 minutes (excluding soaking time)
Makes: 750 ml. concentrate approx
Shelflife: 3-4 weeks refrigerated

Offline liski

• Passiv bruger
Sounds good - and easy for us kitchen dummies.  ;)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Det lyder spændende - æææælsker hyldeblomstdrik! :D Men - hvor meget sukker skal der i? Eller skal det være honning?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
Nå, efter at have været i 3 grønthandlere og 1 helsekost, måtte jeg simpelthen opgive at få fat i kewra essence :(

Men jeg havde jo blomsterne liggende i blød i en gryde i køleskabet, så jeg forsøgte mig alligevel, og saften er nu på flasker og smager VÆLDIG godt! Næste gange jeg laver det, vil jeg dog bruge lidt flere blomster, så smagen er endnu mere gennemtrængende. Og jeg kunne også godt finde på at lade en citron skåret i skiver, koge med :) Men nøj, hvor her bare dufter af jasmin i hele køkkenet og stuen i dag *p

Jeg gjorde flg., til de der evt. selv vil forsøge en dag:

Jasminblomstsaft

1 skålfuld jasminblomster
2 liter vand
1 kg sukker
50 gram citronsyre

Jasminblomsterne lægges i en skål/gryde, og sættes i blød i vandet i et døgn i køleskabet med låg.

Blandingen hældes igennem sådan et klæde man bruger til saft (så blomsterpollen også kommer med). Lad blandingen hvile 30 min.

Blandingen hældes langsomt over i en anden gryde og bundfaldet i den oprindelige skål/gryde kasseres.

Sukkeret tilsættes og blandingen bringes i kog. Når det koger, skrues der ned for blusset, og blandingen simrer i 15 min. Derefter tages gryden af blusset, og damper af i 10 minutter.

Tilsæt citronsyre og derefter en tsk atamon, og hæld saften på rene flasker, når det er kølet en smule af. Blandingsforholdet er ca. 1:4 eller 1:5. Smager SÅ lækkert med danskvand
:)

(Sorry, mobiltlf.billede *r)
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2009, 23:08 Fra Christina »

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Jasminblomstsaft... Opdateret #7 m/resultat & billede
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2009, 22:38 »
Dit billede er uimodståeligt smukt!  Drikken lyder skøn.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2009, 07:12 »
Neeej man sidder jo og bliver helt tørstig, hvor lyder det lækkert  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2009, 09:07 »
Uhmm, det lyder godt.
Jeg har desværre ikke nogen jasminbusk men fik da plukket rabarber og spinat i aftes. Rabarberne er nu blevet til syltetøj og spinaten frosset ned. Så deeeeet...
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2009, 09:41 »
Tror nu det fint nok du har udeladt den der ingrediens du ikk ku´finde...... jasmin har jo en meget tung sødme i forvejen.... syns mange af de ting man typisk kommer i blomstervand ifølge arabisk skik let kan få en vammelsød smag/duft.

smag og behag er selvfølgelig forskellig ...... jeg foretrækker blot den mere friske variant. Så det da en god ide hvis du vil eksperimentere med citron/lime feks.

man kunne også forestille sig din herlige drik der med danskvand ..og så masser af knust is og en ordenlig dusk hel citronmelisse i glasset/kanden .... både skønt for smagen og øjet  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 05 Juni , 2009, 09:59 »
Stinne du må da få en lille buske af mig  :D for du skal da ikke snydes for at lave sådan en lækker saft *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2009, 11:57 »
Nejjj, tusind tak Berit.
Det kan jeg slet ikke sige nej tak til.*b
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #14 Dato: 09 Juni , 2009, 10:22 »
Nejjj, tusind tak Berit.
Det kan jeg slet ikke sige nej tak til.*b

Du må også godt få en af os, den kan jeg have med ned når jeg hente mine silkekyller  ;D.

Vi har nogle små som er sat af den forrige ejer og de står nu på hestefolden.

Mvh Viben